آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آشنایی با یک CMS: مامبو چیست؟

 

مامبو مشکل بزرگ ساخت و اجرای یک وب سایت قوی را آسان میکند. دلیل اینکه خیلی ها از آن استفاده میکنند همین است. اما اگر شما تا حالا از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده نکرده اید ممکن است در ابتدا فکر کنید خیلی کارهای ساده در این سیستم مشکل تر شده است.

این سلسله موضوعات برای کسانی که برای اولین بار مایلند از یک سیستم مدیریت محتوا بطور جدی استفاده کنند کاملا ضروری است.

اگر شما  برای اولین بار است که با یک (CMS) برخورد میکنید این مقالات بسیار برای شما مفید است. ما تمام جزئیات را برای شما توضیح نخواهم داد. در این مورد باید وقت بیشتری در جستجو و مطالعه سایتهای مربوطه صرف کنید. چیزی که ما به شما خواهیم گفت این است که برای استفاده بهینه از مامبو چطور به سایتتان فکر کنید و آنرا برای طراحی با مامبو آماده کنید و چطور از سوال :" من میخواهم ..." به جواب " متشکر انجام دادم .." برسید.

    

1- چگونه به واقعیت یک سیستم مدیریت محتوا فکر کنید تا توقعات بجا و نابجا از آن را خودتان تشخیص داده و درک کنید.
2- چطور سایت خود را سازماندهی کنید.
3- اضافه کردن متون و تصاویر
4- ایجاد لینک (
Link)
5- بلاگ ها و صفحه اول سایت
6- این کجاست

 

اگر شما  لینک اخبار (newsfeed) ، فورم نظرخواهی و بلاگ در سایت خود لازم دارید مامبو عالیست! ولی باید برای یادگیری آن وقت صرف کنید. یادتان باشد مشکل ترین قسمت یادگیری شروع کار است.

با هیچ راهنما و مقاله آموزشی نمی توانید  خیلی سریع و بی نقص قسمتهای مختلف سایتتان را برپا کنید. باید کمی در ابتدا وقت صرف کنید.

  1- چگونه به واقعیت یک سیستم مدیریت محتوا فکر کنید تا توقعات بجا و نابجا از آن را خودتان تشخیص داده و درک کنید.


            بیشتر وقتی صحبت از وب سایت میشود به یاد تعدادی صفحات وب و لینکهای بین آنها می افتیم. در این نوع وب سایت هر صفحه وب دارای مطالب ثابتی است (Static) که بعد از تنظیم دیگر تغییر نمیکند، مگر طراح سایت آنرا تغییر و دوباره بارگذاری کند. در این حالت شما در مورد سایتتان به شکل یک ساختار درختی فکر میکنید: صفحه اول که دارای یک منو است و به تعدادی صفحات دیگر لینک شده است و در هر یک از این صفحات لینکهایی به صفحات دیگر و ....

مامبو جور دیگری سایت را سازمان دهی میکند چون هر چیز در سایتتان دیده میشود متغییر و غیر ثابت (Dynamic) است. این صفحات بر اساس اطلاعات وارد شده توسط مشاهده کنندگان سایت ، لینکهای اخبار، یا مطالب اضافه شده توسط اعضای سایت تغییر میکند بدون اینکه طراح سایت در این تغییرات دخالت داشته باشد. این مطالب متغییر درست در لحظه ای که مشاهده کننده صفحه را باز یا آنرا رفرش (Refresh) میکند ایجاد یا بروز میشوند.

در مامبو این بی معنی است که بپرسیم در یک صفحه خاص چه مطالبی وجود دارد ، تا هنگامی که صفحه در سایت دیده شود. شما صفحه ای برای تنظیم و طراحی نخواهید داشت. پس لازم است  نوعی دیگر به قضیه نگاه کنید.

هر صفحه از سایت مامبوی شما حاوی بلوکهای متفاوتی از مطالب است که هر یک از بلوکها یکPosition نامیده میشود. شما صفحه آرایی صفحات را با یک قالب (Template) انجام میدهید نه تک تک و بطور ثابت.

تمام تنظیمات مثل محل بلوکها ، فونتها ، رنگها و پس زمینه ها در اینTemplate انجام میشود. سپس ماژولها را در بلوکها قرار میدهید. دست آخر مطالب را اضافه میکنید و آنها را در اصل به یکی از اجزاء صفحه که معمولا منوها هستند نسبت میدهید.

صحبت در مورد مدیریت مطالب فعلا کافی است. بیایید به سایت شما سری بزنیم.

2- چطور سایت خود را سازماندهی کنید.

بعضی در باره سازماندهی سایت چنین فکر می کنند: یکی دو صفحه مطلب می خوانید، بعد یک سایت حرفه ای راه می اندازید!

ولی مامبو اینگونه نیست. چیزهایی هست که قبل از ایجاد حتی یک صفحه حتما باید خوب بدانید.

مایوس نشو ید ، وقتی تمام پارامترهای لازم برای سایت را تنظیم کردید، اضافه کردن چیزهای جالب به سایت مثل آب خوردن است.

در این نسخه از مامبو شما مجبورید مطالبتان را به سه سطح تقسیم کنید، نه بیشتر و نه کمتر.این سه سطح عبارتند از :

بخش(Section)  -  گروه (Category)  -  مطالب (Contents)

بخش ها (Sections) ظرفهای بزرگی هستند. آنها مجموعه ها را در خود نگه میدارند. مجموعه ها (Categories) ظرفهای کوچکتری هستند که حاوی مطالب (Contents) هستند. چیز مهمی که باید درک شود این است که شما نمی توانید مطالبی در سایت داشته باشید مگر اینکه حتما برای آنها بخش و مجموعه داشته باشید که این مطالب را در خود حفظ کنند.

    یک سیستم بایگانی را تصور کنید:

    بخشها مثل کمدها هستند. مجموعه ها مثل کشوها هستند و مطالب همان مدارک روی کاغذ هستند. اگر همه مدارک را در گوشه ای بریزیم استفاده از آنها محال است. کشوها بدون کمد روی هم چیده شوند باز بهتر از حالت قبل است ولی هنوز براحتی قابل استفاده نیستند. اگر آنها را بدون کشو در کمد بگذاریم هم فکر خوبی نیست. پس برای ایجاد نظم در سایت باید مدارک (Contents)  را در کشوها (Categories) و داخل کمدها (Sections)  قرار دهیم.

    موضوع جذاب دیگر در مورد بخشها و مجموعه ها این است که میتوانیم قالبهای متفاوتی را به هر یک نسبت دهیم. در این حالت هر چیز در بخش مثلا "اخبار" ظاهر شود میتواند به جای 1 ستونی ، 2 ستونی باشد و قسمتهای  "ورود به سایت" و "نظرخواهی" را بعنوان مثال نداشته باشد. در این حالت اگر یکی از اعضا خبر جدیدی وارد کند ظاهر آن شبیه بقیه اخبار سایت است ولی اصلا شبیه عناوین بخش محصولات (مثلا!) نیست.

    توجه: بعد از همه این حرفها که باید بخش و مجموعه داشته باشیم راهی وجود دارد تا مطالبی ایجاد کرد که فاقد بخش و مجموعه باشد، به نام مطالب ثابت (Static Contents) . نه به آن معنا که ثابت و نقطه مقابل متغیر باشد، بلکه فقط به این معنی که فاقد بخش و مجموعه است. ولی یادتان باشد اگر چنین مطلبی ایجاد کنید نمیتوانید مطالب جدید که شبیه آن باشد بصورت دینامیک ایجاد کنید و مطالب ثابت اینچنینی را هم نمیتوانید در صفحه اول قرار دهید.

    پس درباره نظام سایتتان فکر کنید و مشخص کنید آیا میخواهید قسمتهای مختلف سایت ظاهر متفاوتی داشته باشند؟ سپس سایت خود را بر اساس سیستم بخش و مجموعه پایه ریزی کنید.     

اضافه کردن متن و تصویر

وقتی در مورد اضافه کردن متن و تصویر صحبت میکنم منظورم قسمت وسط صفحه است ، نه منوها ، نه ستونها و نه قابهای دو طرف (مثل نظر خواهی ، ورود کاربران ، یا اخبار). فقط قسمت مرکزی صفحه (در قالب بنام mos_mainbody دیده میشود).

بعد از اینکه ماژولها را چیدید و بخش ها وگروه ها را اضافه کردید حالا نوبت مطالب است که در گروه هایی که در بخشها هستند اضافه شوند. (Contents<Sections> Categories )

شما می توانید متن و تصویر رابا افزودن یک موضوع جدید از قسمت منوبار Content > All Content Items  اضافه کنید.

 در صفحه تنظیمات موضوع جدید، Page title  باعث دیده شدن عنوان موضوع در بالای صفحه خواهد شد. Page alias  در url  دیده خواهد شد. متن شما به دو قسمت تقسیم خواهد شد "مقدمه" و "متن اصلی". (intro & main )

مقدمه در صفحه اول سایت دیده میشود و با کلیک روی "ادامه مطلب ..." قسمت دوم یعنی متن اصلی دیده میشود که با این کار هر دو قسمت مقدمه و متن اصلی با هم در صفحه جدیدی دیده خواهند شد.

البته شما میتوانید در مقدمه توضیحی در مورد مطلب اصلی بدهید و با کلیک روی "ادامه مطلب ...." متن اصلی را ببینید بدون تکرار مقدمه.

برای عدم تکرار مقدمه در قسمت پارامترهای تنظیمات موضوع "Hide intro text"  را بله بگذارید.جالب بود نه!

تصاویر

 

بار اول دو ساعت طول کشید تا من توانستم یک تصویر نصفه نیمه در متن اضافه کنم. در help  چیزی پیدا نکردم. در انجمن هم کسی جواب درستی به من نداد. به همین خاطر من شما را از آن دو ساعت دردناک معاف میکنم.

اول تصاویر مورد نظر را در منوی Site > Media Manager  به قسمت تصاویر آپلود کنید. برای انتخاب فایل تصویر از هارد خود ، کلید Browse را بزنید و بعد ،  از منوبار بالا Upload  را انتخاب کنید. برای ایجاد شاخه و دسته بندی تصاویر از Create  استفاده کنید.

وقتی تصاویر آپلود شدند می توانید آنها را در موضوعات درج کنید. کاری که نباید انجام دهید: سعی نکنید تصویر را در متن Drag & Drop   کنید. با این که ظاهرا اتفاقی میافتد ولی نتایج خوبی در بر ندارد. چون فقط تصویر کوچکی از اصل تصویر را به متن اضافه میکند. یک کلید جادویی وجود داد که این کار را برای شما میکند. دو گل کوچک در ادیتور می بینید که یکی حرف "I" دارد و دیگری "P". با کلیک "I" متن روبرو به متن اصلی اضافه میشود:{mosimage} .به محض انجام این کار قسمت images  در تنظیمات سمت راست صفحه بدرد بخور میشود. حالا به آنجا بروید و تصویر مورد نظرتان را در لیست انتخاب کنید. و با فشار کلید Add نام تصویر را در پایین Content Images خواهید دید. با هر بار فشار "I"  یک عبارت {mosimage} در صفحه ادیتور اضافه میشود. شما تصویری نمی بینید. یا حتی نام تصویری نشان داده نمی شود. اگر بیش از یک تصویر داشته باشید آنها به ترتیب لیست شده در Conteny Images  نمایش داده میشوند.

{mosimages} چیست؟ آنطور که من فهمیدم mos_image یک مامبوت است که در متن تصویر قرار میدهد.   حالا که یک موضوع با تصویر ایجاد کردید به سراغ اتصالات (links) میرویم.

لینک ها

برای اتصال صفحات دو راه وجود دارد: منوها و لینکها. در حالت عادی (غیر مامبو)  ساده تر است که موقع ایجاد مطلب با ادیتور قسمتی از متن را به صفحه دیگری مربوط کنیم ( لینک دهیم). این کار از ایجاد یک منو ساده تر است.

مثل همیشه مامبو برعکس است! استفاده از منوها برای ایجاد لینک بسیار ساده تر هستند.

منوها

منوها در اصل ماژول هستند. با نصب مامبو تعداد کمی منو در سایت ایجاد میشود. مثل mainmenu ,topmenu, usermenu ,othermenu . چون منوها ماژول هستند شما میتوانید آنها را در موقعیت های مجاز با توجه به قالب خودتان در سایت قرار دهید و جابجا کنید. چیزی که در مورد منوها باید به یاد داشته باشید این است که تا وقتی مطلبی ایجاد نشده، نمی شود منوی مربوط به آنرا ایجاد کرد.

شما میتوانید منوها را از قسمت مدیریت منوها  (menu manager)  و یا در قسمت مطالب – contents ایجاد کنید. وقتی در حال مشاهده و ویرایش یک مطلب هستید ،

 (Content>Content Manager>All Content Items>click the Item for edit)  یک مطلب را انتخاب کنید. جدولی در سمت راست وجود دارد که منوی اتصال نام دارد (Link Menu)  شما میتوانید یک یا چند منو را برای لینک به مطلب فعلی انتخاب کنید. و این ساده ترین راه ایجاد لینک در مامبو است.

راه دیگر برای حذف و اضافه اتصال منو به یک مطلب از طریق انتخاب Menu از صفحه مدیریت و انتخاب هر مطلبی که می خواهید است. بعد از انتخاب مطلب(های) مورد نظر با  فشار آیکون زباله دان (Trash)  آنرا حذف کنید.نگران نباشید اصل مطلب حذف نمیشود بلکه فقط اتصال منو به آن قطع میشود. لینک جدید را با انتخاب کلید New  از همین جا ایجاد کنید. در این حالت انتخاب هایی برای نوع مطلبی که میخواهید اتصال ایجاد کنید و چگونگی نمایش مطلب با انتخاب این منو خواهید داشت.

New Menu Items:

چگونه ، چه چیزی

BlogContent Category

BlogContent Section

LinkContent Item

 و الی آخر.

کلمه اول (در اینجا Blog  ) میگوید که این مطلب چگونه در صفحه ظاهر میشود. یک صفحه بلاگ حاوی جزئیات متعددی از مطالب است ولی فقط مقدمه (intro)  هر موضوع را نشان خواهد داد که این مقدمه لینکی به صفحه اصلی مطلب در یک صفحه جدید خواهد بود. یک Link مستقیما به محل مربوطه که برایش مشخص شده وصل شده است. یک Table دارای قسمتهای جدول بندی شده از مطالب است. یک Separator به هیچ جا وصل نیست و Wrapper برای نشان دادن یک سایت دیگر داخل صفحه سایت خودمان .

کلمه دوم میگوید درصفحه مربوطه چه چیزی ظاهر خواهد شد. بخشها یا گروه ها ، یک لینک به مطلب خارج از سایت یا یک خط اخبار ، یا یک قسمت "تماس با ما"  یا یک مطلب ثابت و ....

قبل از ایجاد منوهای خیلی زیاد یادتان باشد که منوها ماژول هستند ومامبو ماژولهای زیادی در خود دارد. مثلا اگر میخواهید منویی برای اخبار بسازید دست نگه دارید!  این کار را مامبو قبلا انجام داده است.ماژول آخرین اخبار       " Latest News" عنوان آخرین خبرها و لینک به هریک را که در گروه اخبار باشد نمایش میدهد و شما احتیاج به هیچ کاری جز انتخاب جای این ماژول لازم نیست انجام دهید.
هر صفحه ای را که میخواهید به آن لینک دهید باز کنید.
از آدرس بار بالای Browser آدرس این صفحه را بطور کامل انتخاب کنید (Highlight). با کلیک راست و انتخاب Copy آدرس را در حافظه کپی کنید.حالا به مطلبی که میخواهید در آن لینک ایجاد کنید بروید. متن یا تصویرمورد نظر را highlight کنید و آیکون link را از بالای ادیتور مطلب کلیک کنید.در قسمت مربوط به آدرس،  متنی را که در حافظه کپی کرده بودید با راست کلیک وpaste  در محل خود قرار دهید.

تمام !  لینک ایجاد شد . تا اینجا دیگر توانایی ایجاد یک سایت را دارید.

بلاگ ها و صفحه اصلی سایت

به تازگی سوال شده که چطور بلاگ های خاص ایجاد کنیم؟ این هم توضیحات لازم:

بلاگ ها

در مامبو می توانید بلاگی ایجاد کنید که خارج از بخشها و گروه ها باشد. بلاگ به زبان ساده یعنی صفحه ای که عنوان و خلاصه ای از عناوین یک بخش یا گروه را نشان میدهد و به متن کامل عناوین لینک شده است. شما میتوانید هر صفحه ای را به شکل یک بلاگ در آورید.

1-   یک گروه (category)  ایجاد کنید ونام آنرا آزمایش بگذارید.

2-   برای ایجاد یک صفحه بلاگ، یک منوی جدید ایجاد کنید- یادتان باشد در مامبو از صفحه واقعی(page)  خبری نیست ! فقط منوها و لینک به آنها واقعی اند.(بخشهای قبلی را بخوانید). Mainmenu  را انتخاب کنید و new  را کلیک کنید. یک صفحه از از انتخاب های متفاوت ظاهر خواهد شد.

Content Category-Blog را تیک بزنید.سپس نام صفحه را بگذارید و گروه آزمایش را انتخاب کنبد. یادتان نرود که قسمت پارامترهای صفحه را نگاه کنید و تنظیماتی مثل تعداد ستونها و انتخابهای مفید دیگر را تنظیم کنید.

صفحه اصلی سایت

یکی از اشتباهات من این بود که فکر می کردم Frontpage Manager         ( مدیریت صفحه نخست در کنترل پنل) برای کار با صفحه اول و اصلی سایت است. اینطور نیست. مامبو شیئی بنام بلوگ دارد و بین دوستون سمت چپ و راست یکی از این بلاگ هاست.

بلاگ یک شی بسیار قدرتمند و غیر معمول است . بطور پیش فرض یک بلاگ تک ستونی است. ولی می تواند 2 ستونی هم باشد . در هر بلاگ می توان به بلاگ های دیگر لینک داد.
بلاگ کاملا  قابل تنظیم و انعطاف پذیر است و شما در اشکال مختلف از آن استفاده می
کنید و یادتان باشد کاری که می کنید فقط تغییر تنظیمات همین بلاگ اعجوبه است .شما این تغییرات را در user menus>mainmenu  انجام می دهید. با تغییر در مقدمه (intro) و ستونها و leading شکل و شمایل مورد نظر شما حاصل میشود.

یک بلاگ همچنین به مجموعه ای از عناوین مطالب نیز اشاره میکند.

هر عنوانی که در اولین آیتم منوی اصلی (Mainmenu)  سایت شما باشد صفحه اصلی یا اول محسوب میشود. با فهمیدن این موضوع کمی حالتان گرفته میشود. چون شما اجبارا مجبورید اولین انتخاب منوی اصلی را صفحه نخست قرار دهید. هر چیز دیگری را جایگزین کنید front Page Manager  آنرا ویرایش خواهد کرد.

صفحات مربوط به بخشها و گروه ها

Category & Section Pages

اگر منو لینکهایی به بخشها و گروه ها ایجاد کرده اید، چطور میتوانید بعدا آنها را تغییر دهید؟ یادتان باشد در مامبو ما صفحه نداریم فقط منو لینک داریم. پس به منو آیتم ها بروید و پارامترها را تغییر دهید در صفحه بخشها و گروه ها تغییرات اعمال خواهد شد. موقعی که به یک صفحه گروه یا بخش لینک دارید مامبو به طور اتوماتیک امکاناتی برای جستجو در اختیار میگذارد مثل فیلتر و ترتیب و نمایش ... . شما اینها را با ویرایش پارامترهای منوی مربوطه میتوانید نمایش داده یا پنهان کنید .

سازماندهی محتوا

اگر چه مامبو میتواند کارهایی فراتر از مدیریت محتوا انجام دهد ولی در هسته خود یک سیستم مدیریت محتواست. برای گسترش دهندگان سایت های مامبویی این بسیار مهم است که دست کم یک درک ابتدایی در مورد اساس مامبو در سازماندهی محتوا داشته باشند. سازماندهی درست مطالب میتواند قابلیت های سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این مقاله شما را با این درک ابتدایی آشنا میکند و مراحل یک سازماندهی موفق محتوا را به شما نشان میدهد.

ساختار محتوای مامبو

مامبو برای سازماندهی محتوا با ساختار "بخش-مجموعه-مطلب" طراحی شده است. یک ساختار پایه ای میتواند بدین شکل باشد:

      •   اخبار (بخش)

             1. آب و هوا (مجموعه)

             2.ورزشی (مجموعه)

                        ایتالیا جام جهانی را از آن خود کرد (مطلب)

             3. سیاسی (مجموعه)

      •   آشپزی (بخش)

            1. فرانسوی (مجموعه)

            2. ایتالیایی (مجموعه)

                       طرز پخت لازانیا (مطلب)

امیدوارم این مثال به شما کمک کرده باشد. بسیار مهم است که شما قبل از توسعه ساختار سایت خود، این ساختار را بطور کامل درک کرده باشید.

قدم اول: سایت شما در چه زمینه ای است؟

میدانم که این سوال معمولا بدون جواب است، اما قبل از ایجاد اولین بخش و یا مجموعه خود این را مشخص کنید که سایت شما در چه زمینه ایست. اکثر مردم بر این عقیده هستند که آنها می توانند به راحتی ایجاد یک سند در برنامه  Word، محتوای خود را درون سایت بریزند بدون این که به این قضیه توجه کنند که یک وب سایت باید قصد و هدف داشته باشد. ساختار محتوای شما باید از قصد و هدف سایت شما نشات گرفته باشد.

قدم دوم: ساختار خود را بر روی یک کاغذ ترسیم کنید

در برابر وسوسه ایجاد بخش و مجموعه به محض اتمام نصب مامبو مقاومت کنید. بعدها شما خوشحال خواهید بود از اینکه یک مجموعه ایجاد نکرده اید که در واقع باید یک بخش می بود. رفع این مشکل نسبتا ساده است اما چرا از ابتدا این کار را انجام ندهید؟

سلسله مراتب سرفصل ها و زیرشاخه های آنها را مشخص کنید. با این کار، شما شاهد شکل ساختار سایت خود خواهید بود. هنگامیکه مطمئن شدید کل ساختار سایت خود را طراحی کرده اید، میتوانید شروع به ایجاد بخش و مجموعه کنید.

قدم سوم: تمام بخش های خود را ایجاد کنید

اولین سطح در ساختار محتوای مامبو "بخش" نامیده میشود. بخش ها برای تفکیک کردن بین گروه های مجموعه ها بکار میروند. حال که شما تمام بخش ها و مجموعه های خود را بر روی کاغذ مشخص کرده اید، زمان شروع به ایجاد بخش ها در قسمت مدیریت مامبو فرا رسیده است.
این مراحل را برای ایجاد هر بخش دلخواه انجام دهید:

     •   به قسمت مدیریت سایت خود وارد شوید.

     •   بر روی مطالب->مدیریت بخش ها کلیک کنید.

     •   در مدیریت بخش ها بر روی آیکون "جدید" واقع در نوار ابزار کلیک کنید.

     •   اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. تنها چیزی که شما لازم دارید عنوان بخش است. پر کردن بقیه فیلدها اختیاری است.

     •   بر روی آیکون "ذخیره" واقع در نوار ابزار کلیک کنید.

قدم چهارم: تمام مجموعه های خود را ایجاد کنید

دومین سطح در ساختار محتوای مامبو "مجموعه" نامیده میشود.  مجموعه ها برای تفکیک کردن بین گروه های مطالب بکار میروند. حال که بخش های شما در جایشان قرار گرفته اند، شما میتوانید شروع به ایجاد مجموعه نمایید. این مراحل را برای ایجاد هر مجموعه دلخواه انجام دهید:

     •   به قسمت مدیریت سایت خود وارد شوید.

     •   بر روی مطالب->مدیریت مجموعه ها کلیک کنید.

     •   در مدیریت مجموعه ها بر روی آیکون "جدید" واقع در نوار ابزار کلیک کنید.

     •   اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. تنها چیزی که شما لازم دارید عنوان مجموعه است. پر کردن بقیه فیلدها اختیاری است.

     •   بر روی آیکون "ذخیره" واقع در نوار ابزار کلیک کنید.

قدم پنجم: شروع به ایحاد محتوا کنید

حال شما آماده ایجاد محتوا هستید. فقط به یاد داشته باشید که هر مطلب را در بخش و مجموعه صحیح قرار دهید.

محتوای استاتیک چیست؟

محتوای استاتیک اساسا محتوایی بدون مجموعه است. شما میتوانید تعداد کمی از این محتوا در سایت خود داشته باشید. هر محتوایی که در مجموعه های از پیش تعیین شده سایت شما نمیگنجد، باید یک محتوای استاتیک باشد.

سایر اختیارات مدیریت محتوا

- سایتی ساده بدون مطالب داینامیک

وب سایت شما ممکن است ساده باشد، 5 تا 10 صفحه که هیچوقت محتوای آنها بصورت داینامیک بروز نمی شود. در این مورد شما میبایست ساختار "بخش-مجموعه" را رها کرده و تمامی صفحات را بصورت استاتیک ایجاد کنید.

- علائم (Taggs)

علامت گذاری (Tagging) یک راه جدید برای مدیریت محتواست. شما احتیاج اندکی به ایجاد بخش یا مجموعه دارید چون آنها را هنگام ایجاد محتوا سازماندهی میکنید. روش کار آن به اینصورت است که شما به محتوای خود کلمات کلیدی (keywords)  اختصاص میدهید که آن کلمات به عنوان مجموعه های شما عمل می کنند. در نتیجه کاربر شما این توانایی را دارد در چیزی به نام "Tag Cloud" یا لیست کلمات کلیدی به جستجو بپردازد و محتوای مورد نظر خود را بر اساس کلمات کلیدی خاص انتخاب کند.

علامت گذاری معاشرتی(Social Tagging)  که به "Folksonomy" نیز معروف است، علامت گذاری را یک پله فراتر از آنچه گفته شد انجام میدهد بدین صورت که به کاربران شما این اجازه را میدهد که کلمات کلیدی و یا علائم مورد نظر خودشان را به محتوای شما بیافزایند. این راه سازماندهی محتوای شما توسط کاربرانتان به شما این امکان را میدهد که بدانید آنها در مورد محتوای شما چگونه فکر میکنند.

اگر شما به این نوع سازماندهی محتوا علاقمند هستید، به شما خریداری کامپوننت Phil-Taylor’s Taggs را پیشنهاد میکنم.

بیایید جمع بندی کنیم

مامبو یک سیستم مدیریت محتوای پیشرفته است، اما تا زمانیکه شما درک درستی از سازماندهی صحیح و مدیریت محتوا نداشته باشید، خیلی از قابلیتهای پیشرفته آن برای شما بلااستفاده خواهد بود. ابتدا برای ترسیم ساختار خود وقت بگذارید تا از سردرد های بعدی خود جلوگیری نمایید.

کلیه حقوق این آموزش برای کارگاه آموزشی مامبو محفوظ است.

تیم مامبو لرن 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد