آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

هفت عقیده درباره فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات ابزاری نه تنها برای بازمهندسی فرایندهای سنتی کسب و کار فراهم می کند٬ بلکه نیروی کار٬ مناسبات کار و حتی تعریف کار را دگرگون می کند. IT موجب شکل گیری کارگران دانش می شود٬ محصولات و خدمات را هوشمند می کند و تمام عرصه های زندگی بشر را دربر می گیرد٬ متحول می کند و بهبود می بخشد.

دامنه این تغییرات آنقدر شدید است که برخی معتقدند اصولاً کسی که در عصر اطلاعات به دنیا نیامده باشد٬ به دشواری می تواند نگرش درستی در مورد فناوری اطلاعات و اهمیت آن داشته باشد و روند تحولات را همسو با این فناوری مدیریت کند. این افراد معتقدند توانایی های لازم برای  مدیریت عالی عصر اطلاعات٬ قابل فراگیری نیست بلکه این مهارت٬ با زندگی کردن در این عصر و از طریق تجربه شخصی مسایل مختلف مرتبط با فناوری اطلاعات کسب می شود.

یک تقسیم بندی آکادمیک در مورد نگرش و نحوه برخورد افراد با IT ٬ با استفاده از تعابیر مذهبی هفت نوع شخصیت مختلف را از هم متمایز می کند:

۱ - ریاکار یا Hypocrite کسی است که از اهمیت استراتژیک IT دم می زند اما در عمل٬ با رفتار خود این باور را رد می کند.

Exposes the strategic importance of IT, negotiates this belief through personal action

2 - متزلزل یا Wavery کسی است که اهمیت استراتژیک IT را با اکراه می پذیرد اما در مسایل مربوط به فناوری اطلاعات خود را درگیر نمی کند.

Reluctantly accepts strategic importance of IT but not ready to get involved in IT matters

3- ملحد یا Atheist معتقد است که IT بی ارزش است و این باور خود را آشکارا بیان می کند.

Convinced IT is of little value, publicly exposes this belief

4- طرفدار یا Zealot متقاعد شده است که فناوری اطلاعات اهمیت استراتژیک دارد و خود را در این زمینه صاحب نظر می داند.

Convinced IT is strategically important, believes (s)he is an authority on IT practice

5- مذبذب یا Agnostic  این احتمال را می پذیرد که فناوری اطلاعات اهمیت استراتژیک داشته باشد، اما باید هرازگاهی مزایای IT را به او خاطر نشان کرد.

Consists IT maybe strategically important, requires repeated convincing

6- شاه منش یا Monarch می پذیرد که فناوری اطلاعات اهمیت استراتژیک دارد، و حتی اگر مدیر اجرایی شرکت باشد، مدیر اطلاعات و مدیر دانش مناسبی انتخاب می کند، اما پس از مدتی پا پس می کشد.

Accepts IT is strategically important, if (s)he is a CEO, (s)he appoints best possible CIO and CKO, then steps back

7- مومن یا Believer ایمان دارد که فناوری اطلاعات مزیتهای استراتژیک به بار می آورد، و این باور را در رفتار روزانه خود نشان می دهد.

Believes IT enables strategic advantage, demonstrates this belief in his/her own daily behavior

 

نکات جالبی در این تقسیم بندی به چشم می خورد. نخست آن که تنها افرادی با شخصیت تشریح شده در مورد اخیر قادر هستند سازمان را پیروزمندانه در مسیر گسترش فناوری اطلاعات رهبری کنند. مدیری که در عصر اطلاعات زندگی می کند، فناوری اطلاعات را دغدغه خود می داند، تحولات در زمینه فناوری اطلاعات را پیگیری می کند و دانش خود را به روز نگه می دارد، قادر است چشم انداز مناسبی در این زمینه برای سازمان خود ترسیم کند و ساختار لازم را در درون وبیرون سازمان برای رشد و توسعه IT فراهم آورد. این مدیران با وجود مشغله فراوانی که دارند و با وجود آن که فرصت تجربه کردن همه چیز را ندارند، در عمل و از نزدیک در پیشبرد فناوری اطلاعات تلاش می کنند زیرا اهمیت آن را کاملاً درک می کنند. آثار این درک و باور مدیران ارشد را حتی در ابعاد کوچک یک هفته نامه دیجیتال شاهد هستیم.

نکته مهم دیگر نقش مخرب ریاکاری و تزلزل در پیاده سازی فناوری اطلاعات است. کسی که آشکارا از رویکرد سنتی دفاع می کند ضربه کمی به پیشبرد فناوری اطلاعات وارد می نماید. اما آن کس که به ظاهر می گوید فناوری اطلاعات (حتی در سطوح ابتدایی آن نظیر اتوماسیون اداری) چیز مثبت و پسندیده ای است، اما در عمل برخلاف آن عمل می کند (مثلاً از تمام نامه ها print می گیرد و به پوشه ها و پرونده های کاغذی بیش از هر چیز اعنماد دارد)، مانعی جدی در مسیر پیشرفت و توسعه فناوری اطلاعات ایجاد می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد