آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

بررسی بودجه سال ۸۶ از دید فاوا

آقای مهندس عزیزیها با ارسال ایمیل نوشته اند:  

بر اساس بند ” ی” تبصره 9 لایحه بودجه سال 1386 کل کشوربه منظور توسعه و ارتقای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و تولید محتوا و برنامه های نرم افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه فناوری اطلاعات به شرکتهای تابع وزارت ارتباطات و فناوری  اطلاعات اجازه داده می شود با تاییدمجامع عمومی تا مبلغ 400 میلیارد ریال از محل منابع داخلی این شرکت ها به صورت وجوه اداره شده برای حمایت از پروژه ها و طرح های توسعه ای اشتغال آفرین یا صادرات کالا و خدمات در این حوزه ، توسط بخش های خصوصی تعاونی وبه صورت تسهیلات اختصاص دهند و ما به التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت نمایند.

 این اقدام ارزشمند در جهت تقویت خصوصی سازی و ایجاد زمینه لازم برای گسترش این فناوری در جامعه زمانی می تواند مفید باشد که طرح جامعی در این خصوص تدوین شده و بر این اساس زیر ساخت های لازم فراهم شده باشد.

 به نظر می رسد دولت محترم می تواند با بررسی های لازم و اولویت بندی امور مربوطه ، این تسهیلات را به شرکتهایی که از تخصص لازم برخوردارند و در جهت ارتقای این بخش می توانند بیشتر مفید باشند اختصاص دهد.

 ایجاد زیر ساخت ها ی فناوری اطلاعات توسط کلیه ارگانها و سازمان ها می تواند به روند بکار گیری سریعتر از این تخصص ها  کمک نماید و جامعه ما را زودتر به مکان واقعی خود در استفاده از این فناوری برساند.

جدال میان Adsl و dial_up

با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی درخواست بشر برای دریافت سرعت بالا برای اتصال به اینترنت هر روز افزایش می یابد، که خود منجر به پدید آمدن سرویس های اینترنتی پرسرعت همچون Adsl شده است.
بابایی، کارشناس فن آوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: در ایران متداول ترین روش برای اتصال به اینترنت سرویس Dial-up است اما سرویس های پر سرعت نیز هم اکنون در مناطقی از کشور در حال سرویس دهی هستند.
وی گفت: از مهمترین تفاوت های سرویس dial-up و Adsl را می توان در قسمت سرعت بررسی کرد که هم اکنون بالاترین سرعت از طریق سرویس dial-up برای اتصال با اینترنت 56kb/s است در صورتی که با استفاده از سرویس ADSL می توان در ایران تا سرعتی در حدود 40 برابر سرعت Dial-up دست یافت.
وی ادامه داد: در سرویس dial_up تکنولوژی به کار رفته به صورتی است که به موجب آن نمی توان همزمان از یک خط تلفن برای اتصال با اینترنت و تماس تلفنی استفاده کرد اما سرویس Adsl این امکان را می دهد که به آسانی همزمان از اینترنت و تماس تلفنی استفاده کرد.
وی تاکید کرد: در سرویس dial-up بنابر مدت زمان استفاده از اینترنت مبلغی را باید بر روی قبض تلفن پرداخت اما در سرویس ADSL فقط مبلغی به عنوان عوارض و آبونمان پرداخت می شود و نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافی بر روی قبض تلفن نیست. 
وی تاکید کرد: فرهنگ سازی نامناسب، پایین بودن سرعت برای کاربران خانگی، پشتیبانی نشدن اکثر مناطق مخابراتی و هزینه های بالا از موانع اصلی هستند که با کاهش استقبال عمومی برای استفاده از سرویس Adsl روبرو می شوند.

مرکزتحقیقات مخابرات:راه‌اندازی مرکز دیتاسنتر تا خرداد سال آینده

رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران با اعلام اینکه انواع خدمات دیتاسنتر این مرکز تا خرداد ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد، عملکرد این مرکز را در یک سال گذشته اجرای طرحهایی به ارزش ‪ ۲۵‬میلیارد تومان در زمینه‌های طرحهای پژوهشی و تحقیقی فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد.

"کمال محامدپور" در نشست خبری امروز یکشنبه در خصوص آشنایی با سیاست‌ها و برنامه‌های آینده مرکز در خصوص طرح ملی نرم‌افزارهای آزاد/ متن باز گفت این طرح باید به بخش دیگری غیر از مرکز تحقیقات مخابرات واگذار شود.

وی افزود با وجود اینکه کارهای بسیاری در این مرکز با هدف اجرای این پروژه انجام شده است، اما این پروژه نیاز به تصمیم‌گیری در سطح کلان مملکت دارد و بخش‌های دیگر می‌توانند ادامه این پروژه را انجام دهند.

این طرح با مدیریت مرکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و کارفرمایی مرکز تحقیقات مخابرات ایران برای تسریع در انجام فعالیت‌های مورد نیاز برای فارسی‌سازی و تهیه پشتیبانی از زبان فارسی در نرم‌افزارهای پرکاربرد آزاد/ متن باز انجام می‌شود.

بررسی پایلوت طرح سیستم عامل لینوکس به منظور استفاده و توسعه نرم افزارهای متن باز در کشور، در مرکز تحقیقات مخابرات انجام می‌شود.

محامدپور اظهار داشت: یکی از سیاست‌های مهمی که در مرکز تحقیقات مخابرات قرار است به آن پرداخته شود، بحث خصوصی‌سازی است.

این مقام بیان داشت: بحث خصوصی‌سازی به این دلیل در کشور مطرح شده که ظرفیت‌های مناسبی در بخش خصوصی در کشور وجود دارد که نیازی به فعالیت دولت در آن زمینه‌ها نیست.

وی گفت: مرکز تحقیقات مخابرات بازوی پژوهشی و تحقیقی فناوری اطلاعات و ارتباطات (‪ (ICT‬در کشور است و بنابراین، این مرکز باید به مسایل مهم تحقیقاتی در کشور بپردازد.

وی اظهار داشت: بیش از آنکه مرکز مجری تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد باید به مدیریت آنها بپردازد.

وی تصریح کرد: مرکز باید نتایج تحقیقات در بخش‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و بتواند از آن استفاده بهینه کند.

وی که معاونت آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عهده دارد، افزود: مرکز تحقیقات مخابرات، باید به عنوان یک مرکز تحقیقات مخابراتی سطح بالا سازوکارهای لازم را در ساختار و جذب نیروهای متخصص خود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مرکز باید فرایندهای لازم را بهبود و تدوین کند، بیان داشت: مرکز نمی‌تواند بر اساس سازوکارهای گذشته عمل کند به همین دلیل ساماندهی و تدوین فرآیندهای جدید کاری و مدیریتی را اصل کار خود قرار داده است.

محامدپور بیان داشت: مرکز تحقیقات مخابرات قرار است در مسایل کلان آی سی‌تی مجری بوده و بقیه مسایل را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با بیان اینکه به دلیل جدی گرفتن بحث خصوصی‌سازی از این به بعد اپراتورهای بسیاری در زمینه تلفن ثابت، سیار و انتقال داده خواهیم داشت، تاکید کرد: مرکز تحقیقات مخابرات باید راهبری این اپراتورها را بر عهده بگیرد.

رییس مرکز تحقیقات مخابرات تصریح کرد: مرکز تحقیقات مخابرات در فضای بسته نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد، بنابراین در انجام ماموریت‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های آی سی تی مشارکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: اعتبار پژوهشی در سال ‪ ۴۰ ، ۸۴‬میلیارد تومان بوده و در سال ‪ ۸۶‬این اعتبارات به ‪ ۷۰‬میلیارد تومان رسیده است، بنابراین رشد داشته، اما مرکز با ساختار قبلی خود نمی‌تواند تمام این اعتبارات را جذب کند.

محامدپور گفت: در این رابطه باید با مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها تعامل شود و در ‪ ۲۶‬استان نیز کمیته پژوهشی ایجاد شده است که این کمیته‌ها می‌توانند در چارچوب اختیارات خود پروژه‌های کاربردی و مورد نیاز استان ها را تا سقف ‪ ۵۰‬میلیون تومان تعریف کرده و اجرا کنند.

وی اقدامات مذکور را گام مثبتی برای خارج کردن پژوهش‌های آی‌سی‌تی از مرکز دانست.

رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران در ادامه گفت: دربخش برون سپاری پروژه‌ها، این مرکز موفق عمل نکرده است.

"کمال محامدپور" افزود: در سال ‪ ۲۵ ،۸۵‬میلیاردتومان پروژه تعریف شده که از مجموعه پروژه‌های سال ‪ ۵۲ ،۸۵‬درصد پروژه‌ها به بیرون از مرکز سپرده شده و از نظر مبلغ نیز می‌توان گفت ‪ ۳۰‬درصد اعتبارات مرکز برون سپاری شده است.

وی یادآور شد: اعتبارات پژوهشی سال ‪ ۸۶‬که از طریق هیات دولت به مجلس پیشنهاد شده در دست بررسی است و امیدواریم که حداقل اعتباراتی که در سال ‪ ۸۵‬وجود دارد در سال آینده نیز به مرکز اختصاص یابد.

محامدپور افزود: مرکز تحقیقات مخابرات، تحقیقاتی را که در حوزه فناوری اطلاعات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، مورد حمایت مالی قرار می‌دهد.

وی گفت: تسهیلات وام مرکز تحقیقات نسبت به سال ‪ ۸۵‬افزایش داشته که در سال ‪ ۲۲ ،۸۵‬میلیارد تومان بوده و در سال ‪ ۸۶‬به ‪ ۴۰‬میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: حدود ‪ ۳۰‬میلیارد تومان پروژه در سال ‪ ۸۵‬تعریف و اجرایی شده و اجرای برخی نیز همچنان ادامه دارد.

معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: از مجموعه اعتبارات سال ‪ ۸۵‬این مرکز، ‪ ۲۵‬درصد به پژوهش‌های استان‌ها اختصاص یافته و از این اعتبارات ‪ ۲۰‬درصد آن جذب شده است.

معاون آموزش، پژوهش و اموربین‌الملل وزارت ارتباطات در خصوص طرح اینترنت ملی گفت: مرکز تحقیقات مخابرات مسوول تعریف مفهومی اینترنت ملی و شناخت زوایای این طرح است.

به گفته وی، همچنین مرکز باید بررسی کند که برای راه‌اندازی اینترنت ملی چه نرم‌افزارهایی و چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز است و وزارت ارتباطات به دلیل رعایت اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی تا چه میزان در اجرای این طرح باید دخالت داشته باشد.

محامدپور افزود: محورهای اساسی پروژه‌های سال ‪ ،۸۵‬طرح ملی نرم افزارهای آزاد/متن باز، پورتال استانی، اینترنت ملی و دیتاسنتر بوده است.

وی در خصوص مرکز دیتاسنتر مرکز تحقیقات مخابرات گفت: با توجه به اینکه از اعطای سه مجوز راه‌اندازی مرکز دیتاسنتر به بخش خصوصی مدت زیادی می‌گذرد، اما هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است، بنابراین مرکز تصمیم گرفت که یک مرکز دیتاسنتر را به دلیل نیازهای اساسی طرح اینترنت ملی راه‌اندازی کند.

محامدپور بیان داشت: پروژه دیتاسنتر مرکز تحقیقات مخابرات که از یک ماه گذشته سخت افزارهای آن خریداری شده تا اواسط خردادماه انواع خدمات یک مرکز دیتاسنتر را ارایه خواهد کرد.