انتشار این شماره هفته نامه به ۴ شیوه

دکتر افضلیان در شکل گیری نشریه٬ گذر توام با موفقیت آن از مرحله انتقالی و نزدیک شدن هفته نامه به شکل مطلوب از همه نظر چه با ارسال مقاله و انتقال اطلاعات٬ چه با حمایت ها و تصمیم گیری های مناسب و چه با راهنماییها و پیشنهادهای به موقع کمک می کنند.

پس از پیشنهادهایی که در مورد شکل و طبقه بندی نشریه ارائه کردند٬ شماره ۹ منتشر شد که آن را یک تحول کیفی خواندند. پس از شماره ۱۰ نیز پیشنهاد زیر ارائه شد:

Thanks for this issue.
 
It would be easier for the audience in the Institute headquarter, if they access the magazine via a local link. Could your please provide a local link in addition to the global one in your weekly e-mail?
در جلسه شورای سیاستگذاری نشریه نیز طرح استفاده از یک نرم افزار مناسب را بررسی کردند که احتمالاً در شماره های آتی نتایج آن مشخص خواهد شد. در حال حاضر با تلاش صمیمانه و خستگی ناپذیر خانم علیزاده ، نرم افزار رایگان مامبو برای عرضه نشریه به کار گرفته شده است. در اجرای پیشنهادهای یادشده، در هفته جاری نشریه به چهار حالت ارائه می گردد که هریک مزایا و معایب خود را دارد:
۱ - همچنان که از سال گذشته اقدام شده است٬ وبلاگهای سه گانه برای درج مطالب نشریه مورد استفاده قرار می گیرد. می دانیم که آحاد جامعه با کمک موتورهای جستجو از این طریق بهتر به مطالب دسترسی دارند. درحال حاضر روزانه بیش از هزار بازدید از این سه وبلاگ صورت می گیرد. خوانندگان متعددی از طریق قسمت نظرات یا با ارسال ایمیل٬ به صورت غیر مستقیم با موسسه ارتباط برقرار می کنند. در یک جستجو در رابطه با هر موضوعی که به آب و برق مربوط باشد، به احتمال قریب به یقین چند مطلب از این وبلاگها عرضه می شود. پس این شکل انتشار باید ادامه پیدا کند.
۲- از طریق سایت موجود موسسه٬ نشریه با فرمت یک صفحه معمولی HTML ارائه می شود. این تجربه که حدوداً از سه ماه پیش آغاز شده است، در ارائه اخبار و گزارشات موثر بوده است. در حال حاضر حجم اخبار رسیده از مجتمع ها و واحدهای مختلف موسسه نسبتاً مطلوب است و شاید حتی لازم باشد به تدریج تنها نوشته هایی که اولویت بیشتری دارند مدنظر قرار گیرند.
۳- با پیشنهاد ریاست محترم موسسه و همکاری مهندس مهدیان و مهندس بهشتی٬ نشریه در شبکه داخلی موسسه روی ISA Server ارائه می شود. طبیعی است که برای این کار، لینک ها در قسمتهای مختلف مطالب باید تغییر کند. اما در عوض، همکاران می توانند با سرعت بیشتری و بدون الزام به اتصال به اینترنت٬ از نشریه استفاده کنند.
۴- شکل جدیدی که از این هفته به یاری خدا به کار گرفته می شود، همان نرم افزار خانم علیزاده است که روی سایت جدید موسسه به راه خواهد افتاد. قطعاْ با جاافتادن این شکل و یا با استفاده از نرم افزار مناسب دیگر٬ شکل دوم ارائه٬ موضوعیت خود را از دست خواهد داد.
البته اهمیت اول٬ به شکل کار اختصاص ندارد. بدیهی است که با گرفتن یک نرم افزار آماده٬ کار با سرعت بیشتر٬ شکیل تر و موثر تر انجام خواهد شد. آنچه مهم است و در حال وقوع می باشد٬ نگرش مناسب در امر اطلاع رسانی٬ ارتباطات ایجاد شده در سطح داخل و خارج موسسه٬ و نیز توانمند سازی نیروها و همکاران است. هیچ نرم افزاری نمی تواند به ما یاد بدهد که دانش خود را چگونه مکتوب کنیم. این مهارتی است که پابپای پیشرفت فنی نشریه٬ در حال شکل گیری است.
به نظر می رسد موسسه در این حرکت٬ وظایف آموزشی خود را نیز مورد توجه قرار داده باشد. اگر تربیت جمعی از نویسندگان و مترجمان و روزنامه نگاران حرفه ای وظیفه ما نباشد، قطعاً تقویت مهارت گزارش نویسی امری است که مورد توجه مسئولین بوده است. به گفته دکتر افضلیان٬ کسی که خواندن و نوشتن نمی داند٬‌ بیسواد است. و امروز ابزار نوشتن دیگر مداد نیست. امروز باسواد کسی است که بتواند حرف خود را به صورت مولتی مدیا بیان کند.
چه بسا حتی موسسه بتواند با استفاده از فصل تابستان٬ دانشجویان رشته کامپیوتر را برای طی دوره کارآموزی٬ در موسسه بپذیرد تا از این طریق هم در آموزش آنان سهیم شود و هم انتشار این نشریه و نشریات دیجیتال دیگر موسسه نظیر فصلنامه فناوری٬ با شیوه های یاد شده ادامه یابد٬ و انجام وظایف سازماندهی گزارشگران٬ تشکیل انجمن های علمی و دانشجویی٬ ارتباط با محافل٬ مراکز٬ نهادها و نشریه های مربوط٬ و سازماندهی بخش پاسخ به خوانندگان تحقق پیدا کند.