مصاحبه با یک اتریشی درباره آموزش علمی - کاربردی در اتریش

س:آیا در اتریش٬ در سالهایی که یک دانشجو درس می خواند٬ کار هم می کند؟

ج: بله٬ البته اجباری نیست. دانشجو می تواند در سه ماه تابستان (July, August, September) و یک ماه فوریه در شرکتهای بزرگ نظیر زیمنس کار کند. حقوق مناسبی هم می دهند. بعضی اساتید همان کار را به تنهایی یا همراه با یک کار اضافی دیگر٬ به عنوان Project می پذیرند و آن را معادل ۱۰ ساعت منظور می کنند. البته باید گزارش کار نیز نوشته و ارائه شود. اما اکنون که EU قدرت گرفته و شرکتهای بزرگ در اروپای شرقی سرمایه گذاری می کنند٬ این امکان تضعیف شده است.

س: مقصود شما زیمنس آلمان است؟

ج: زیمنس در اصل یک شرکت آلمانی است٬ اما از زیمنس اتریش به خوبی حمایت می کند. البته تعهد خاصی نسبت به کار افراد ندارد٬ اما از آنجا که به IT خیلی نیاز دارد٬‌پول خوبی می دهد.

س: در اتریش مقاطع تحصیلی به چه صورت است؟

ج - خوب٬ فرق می کند! چهار یا شش سال ابتدایی٬ سه سال راهنمایی و سپس دبیرستان است که اینها جمعاْ ۱۲ سال طول می کشد. دانشگاه ۶ ساله است که معمولاْ به دلیل حجم زیاد درسها٬‌۹ - ۸ سال طول می کشد و به شما مدرک فوق لیسانس می دهند. اما کسانی که بورسیه می گیرند٬ ۷ ساله تمام می شود. خارجی ها ۵ هزار شیلینگ و اتریشی ها ۱۲ هزار شیلینگ در ماه می گیرند.

س: آیا شما در اتریش هم چیزی شبیه موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی دارید؟

ج: ببینید٬ ما دیپلم اینجینیر (Diplom Ingeniur) داریم که صنعتی است. مگیستر (Magister) هم داریم که لیسانس معمولی غیرصنعتی است. اما مگیستر اف ها (Magister FH)  هم داریم که غیرصنعتی است.

س: این دو مدرک کارشناسی غیرصنعتی چه تفاوتی دارد؟

ج: اف ها یا فاخ هوخ شوله (FH - Fach Hoch Schule) سیستم جدید درسی است که نه دانشگاه است و نه مدرسه ای که دیپلم اقتصادی می دهد. اف ها حدود ۱۵ سال است که راه افتاده است. چون دانشجوها وقتی درس می خوانند در کنارش باید سر کار هم بروند و پراکتیک داشته باشند٬ شرکت باید یک سال به دانشجو کار بدهد. این کار٬ همراه با حقوق است ولی تعهد استخدامی ایجاد نمی کند. در سیستم اف ها٬ دانشجو دو سال درس می خواند٬ یک سال کار می کند و همراه آن کمی هم درس دارد٬ و سال آخر هم مختص امتحانات است. پس این دوره باید درعرض چهار سال حتماْ تمام شود. مدرک آن هم اهمیت کمتری دارد چون دانشجو مثلاْ به جای ۲۰۰ واحد تنها ۱۲۰ واحد طی می کند و پول کمتری هم می دهد. اما البته می تواند درسش را در سیستم دانشگاهی ادامه بدهد و دکترا بگیرد.

س: آیا آموزش بدو خدمت هم در اتریش مرسوم است؟

ج: بله٬‌وقتی تازه شروع به کار می کنید و به یک شرکت جدید می روید٬ ۳ ماه یا ۶ ماه به شما آموزش اولیه می دهند. در مدت این آموزش شما حقوق می گیرید٬‌اما فقط درس می خوانید. مثلاْ شرکت فاوازوف در یک و نیم ماه اول دوره ای داشت (فاوازوف آکادمی) که روی Software مربوطه به افراد تازه وارد آموزش می دادند. پول هتل ۵ ستاره٬‌پول تاکسی٬‌پول قطار را شرکت می داد. پول غذا هم تا حدی با شرکت بود. چه لیسانس باشد٬‌چه مدرسه فنی (که دیپلم می دهد) باشد٬ تفاوت نمی کند.

س: آموزش ضمن خدمت چطور؟

ج: خود فرد می گوید فلان course به دردم می خورد. (مثلاْ ۴۰۰۰ یورو هزینه دارد) شرکت پولش را می دهد.مثلاْ شرکت یک نرم افزار جدید می آورد٬ روزی هزار یورو برای هر کارمند یاددهنده به شرکتی که فروشنده نرم افزار است می دهد تا به کارمندان شرکت خریدار آموزش بدهد.

س: آیا آموزش های رایانه به صورت دوره های ICDL وجود دارد؟

ج: بله. به جز آن٬ SQL Server و unix و ... را هم امتحان می گیرند. همان شرکت فاوازوف خودش Gold Partner مایکروسافت است. همه کارمندانش باید در چند دوره certificate از مایکروسافت بگیرند و اینها موجب افزایش حقوق می شود. می توانند در بعضی حالتها امتحان ندهند. می توانند نمونه سؤال را بگیرند و امتحان بدهند. در جاهایی که مورد تایید مایکروسافت باشد امتحان مجازی و از راه دور است. عده ای هم دوهفته ماموریت آموزشی می گیرند و به کلاسهای فشرده در آلمان می روند که مورد تایید مایکروسافت باشد٬ و در همانجا امتحان می دهند.

س: با تشکر و به عنوان آخرین پرسش٬ بفرمایید آیا از متخصصان صنعت هم برای تدریس استفاده می شود؟

ج: البته. اساتیدی که در دانشگاه درس اختیاری می دهند٬ خودشان معمولاْ یا شرکت دارند یا در جایی کار می کنند.