کیندل: آینده کتابهای الکترونیکی

نوشته: سید علیرضا حجازی

آنچه که تا پیش از این به عنوان کتابهای الکترونیکی می شناختیم شاید تنها به فایل هایی با فرمت های PDF یا EXE محدود می شد، اما اگر این روزها به سایت مشهور آمازون مراجعه کرده باشید، متوجه تبلیغ محصول جدیدی به نام کیندل می شوید که توسط شرکت آمازون طراحی و عرضه شده است. این وسیله در واقع وسیله ای برای مطالعه کتابهای الکترونیکی است. پیش از این محصولات دیگری مانند "آی پاد" یا "پی دی ای" کارهای مشابهی را انجام می دادند، اما با استفاده از این وسیله الکترونیکی جدید، کم وزن و بسیار کاربردی می توانید مجموعه قابل توجهی از کتاب های الکترونیکی را به صورت یک جا در اختیار داشته باشید و در هر زمان و مکان که برای شما مقدور بود آنها را مطالعه کنید. در ساخت این وسیله از فناوری بهره گیری شده است که به کاغذ الکترونیکی معروف است.

 

یکی از ویژگی های منحصر به فرد کیندل این است که با در اختیار داشتن آن می توانید دیگر کتابهای الکترونیکی مورد علاقه خود را با استفاده از اینترنت بی سیم دانلود نمایید و به مجموعه کتابخانه الکترونیکی سیار خود بیافرایید. شرکت آمازون تا کنون بالغ بر 90000 عنوان کتاب الکترونیکی را برای مطالعغه با این وسیله طراحی و آماده دانلود کرده است.

 

مطالعه کتابهای الکترونیکی با کیندل به مراتب آسانتر از خواندن کتابهای الکترونیکی روی صفحه نمایشگرهای متعارف و LCD است. امکان اتصال آن به اینترنت بی سیم (WiFi) با استفاده از هات اسپات هایی که در هر منطقه وجود دارد، در نظر گرفته شده است. شبکه انحصاری کیندل که با عنوان Whispernet نامگذاری شده است تنها در خاک ایالات متحده قابل دسترسی است. امکان دانلود کتابها، روزنامه ها، مجلات الکترونیکی و حتا وبلاگ ها نیز از طریق شبکه یاد شده بر روی کیندل وجود دارد.

 

کیندل تا کنون بیشتر مورد استقبال جوانان قرار گرفته است که در شرایط کنونی داشتن چنین وسیله ای را به داشتن انبار یا کوهی از کتابهای کاغذی ترجیح می دهند. شرکت آمازون اطلاعات مشهوری را پیرامون این وسیله در اختیاز مشتریان و کاربران خود در این نشانی اینترنتی قرار داده است:

http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=200127480

 

در حال حاضر استفاده از کیندل فقط در قلمروی ایالات متحده امکان پذیر است اما به گفته سازندگان آن در نظر است که در آینده دیگر کشورها نیز به امکان بهره برداری از آن دست یابند. فایل PDF کاتالوگ این وسیله نیز در این نشانی اینترنتی به زبان انگلیسی قرار داده شده است:

http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/digital/fiona/general/About_Your_Kindle.pdf

 

برای مشاهده ویدئوی معرفی این محصول هم می توانید به این نشانی اینترنتی مراجعه کنید:

http://arjunthomas.com/?p=221