آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

زبان فارسی به جمع ‪ ۱۰‬زبان مرسوم در وب لاگها پیوست

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زبان فارسی برای نخستین بار به جمع ‪ ۱۰‬زبان پرکاربرد در میان وب لاگهای اینترنت پیوسته است.


به گزارش سایت اینترنتی "بی‌بی‌سی‌نیوز"، جدیدترین آمار شرکت تحقیقات آمار وب لاگهای اینترنتی "تکنوراتی"(‪ (Technorati‬علاوه بر مطلب فوق نشان می‌دهد روند رو به رشد تعداد وب لاگهای اینترنتی همچنان ادامه داشته و هم‌اکنون روزانه حدود ‪ ۱۰۰‬هزار وب لاگ جدید در اینترنت ایجاد می‌شود.

بر همین اساس کاربران وب لاگها در مجموع روزانه ‪ ۱/۳‬میلیون به‌روزنگاری انجام داده و مطالب وب لاگهای خود را تغییر می‌دهند.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که وقایع مهم در جهان تاثیر زیادی بر میزان به‌روزنگارهای وب لاگهای اینترنت داشته و به طور مثال جنگ اسرائیل و لبنان در تابستان گذشته سبب رشد فزاینده به‌روزنگاری وب‌لاگها توسط کاربران شده است.

به گفته "دیوید سیفری" موسس شرکت "تکنوراتی"، آمارهای جمع‌آوری شده نشان می‌دهند در حال حاضر وب لاگها نقش مهمی در بحث پیرامون وقایع و مسایل مهم جهان بر عهده دارند.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این شرکت نشان می‌دهد هم‌اکنون ‪ ۵۷‬میلیون وب لاگ در اینترنت وجود دارد که ‪ ۵۵‬درصد از آنها دست کم یک بار در هر سه ماه توسط کاربران ایجادکننده آنها به روز می‌شوند.

شرکت "تکنوراتی" تمامی وب لاگهای اینترنت را بر این اساس که چه تعداد لینک به سوی آنها در سایر وب سایتها و وب لاگها وجود دارد، رتبه‌بندی می‌کند. هم‌اکنون حدود ‪ ۴‬هزار وب لاگ در اینترنت وجود دارد که بیش از ‪۵۰۰‬ لینک به سوی آنها نشانه رفته‌است.

برخی از این وب لاگها دارای سابقه فعالیت چندین ساله بوده و مطالبشان دست کم دو بار در روز توسط نگارندگانشان به روزنگاری می‌شود.

هم‌اکنون زبان انگلیسی بیشترین زبان مورد استفاده در وب لاگهای اینترنت بوده و پس از آن زبان ژاپنی در رتبه دوم قرار دارد. به رغم محدودیتهای اعمال شده برای وب لاگ نویسی در کشور چین، زبان چینی اکنون سومین زبان پرکاربر در میان وب لاگهای اینترنت است.

آموزش الکترونیکی در دانشگاه علم و صنعت

حجم زیاد تقاضا برای اموزش های عالی و افزایش روز افزون اطلاعات وورود به عرصه جدید IT و ICT زمینه های متعددی از فعالیت های آموزشی ،اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی را بوجود آورده و زمینه ساز حرکت جهانی به سمت حوزه های مجازی و رشد تحولات تکنولوژیک شده است.
دکتر محمد سعید جبل عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: آموزش الکترونیکی نسبت به سایر آموزش ها به روش سنتی ،روشی مناسب برای پذیرش و آموزش حجم زیادی از داوطلبان در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.
وی گفت:هم اکنون آموزش الکترونیکی در ایران در نظر بعضی افراد جدید و مد روز ،نگاه همراه باتردید در نزد مردم و نگاه درآمدزایی به موضوع (استقبال بخش خصوصی ) دارد.
وی تصریح کرد:آموزش با محوریت دانشجو ،دسترسی برای همه در همه جا و همه وقت ،حذف مشکلات تردد و خوابگاه ،امکان استفاده از محیط های مجازی خدمات پیشرفته و منحصر به فرد آموزشی از مزایای آموزش الکترونیکی در کشور است.
دکتر جبل عاملی گفت:دانشگاه علم و صنعت ایران سعی دارد با ارائه خدمات مناسب و بهره وری دوره های بالا و خدمات رسانی آموزش مجازی همانند موفقیت های 2 سال گذشته در دوره آموزش مجازی ،موفق تر عمل کند.
دکتر ناصر مزینی رئیس دانشگاه الکتریونیک نیز در مورد نحوه پذیرش دانشجو در دوره های آموزش الکترونیکی به خبرنگار ما گفت:تحصیل از طریق آموزش الکترونیکی به 2 صورت تمام وقت و نیمه وقت (تکدرس و میهمان ترمی )به عنوان رشته دوم برای دانشجویان حضوری دانشگاه امکان پذیر است.
وی تصریح کرد:در این دوره ها دانشجو پس از گذراندن موفقیت آمیز دروس تصویب شده در رشته مورد نظر خود ، طبق برنامه درسی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ،دانش آموخته اعلام شده و مشمول دریافت دانش نامه می شود.
وی افزود:مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش الکترونیکی مدرک رسمی دانش آموختگان دانشگاه علم و صنعت ایران است.
دکتر مزینی تصریح کرد:طول دوره در کارشناسی 6 سال و حداقل 4 سال است و در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان باید ظرف 6 نیمسال دروس خود را اعم از دروس نظری و پایان نامه با موفقیت طی کنند.

فراخوان تشکیل کارگروه آموزش الکترونیکی در شورای عالی اطلاع‌رسانی

کارگروه آموزش الکترونیکی با هدف گردهم آوردن مجامع علمی- تحقیقاتی بخش دولتی و خصوصی فعال در این حوزه و سامان‌دهی و فراهم نمودن فضای هم‌اندیشی برای شناخت رویکردهای مختلف استفاده از ICT در آموزش و مهارت منابع انسانی تشکیل می‌شود.
یکی از راهبردهای کلیدی طرح تسما، توسعه‌ی منابع انسانی در بخش‌ها و سطوح گوناگون در میان مخاطبان مختلف اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز شاغلان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی بوده است.
با این رویکرد در طول سال‌های اخیر، طی تنظیم موافقتنامه‌های فناوری اطلاعات در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قریب به یک چهارم از اعتبارات موجود در تبصره‌ی 13 قانون بودجه‌ی کل کشور به امر تقویت و توسعه‌ی مهارت‌ها و سواد دیجیتالی منابع انسانی در وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، کار و امور اجتماعی و ... تخصیص یافته است.
شورای عالی اطلاع‌رسانی، به عنوان نهادی سیاست‌گذار در برخی حوزه‌های مربوط به ICT کشور، با معرفی طرح تسما سبب‌ساز تمرکز بخشیدن به حرکت‌های ناهماهنگ در برخی حوزه‌ها از جمله آموزش الکترونیکی و در قالب کارگروهی خواهد بود.
از جمله وظایف این کارگروه می‌توان به تبیین و تدوین استراتژی‌های آموزش الکترونیکی، شناسایی و تعریف برنامه‌های پژوهشی و پروژه‌های کاربردی، تعیین استانداردها و شاخص‌های آموزش الکترونیکی، شناسایی و معرفی مدل‌های آموزشی مهارتی موفق، نظارت فنی بر حسن انجام کار طرح‌های ICT دستگاه‌های اجرایی در امر آموزشی کشور و نشر و ترویج نتایج طرح‌ها و پروژه‌های موفق در سطح ملی اشاره کرد.
براساس اعلام، شورای عالی اطلاع‌رسانی، با توجه به اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه توسط بخش دولتی و خصوصی و به منظور جلوگیری از موازی‌کاری و همچنین افزایش بار علمی این کارگروه، از کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای سابقة فعالیت در این حوزه هستند، دعوت به عمل آورده تا پایان آبان‌ماه مشخصات کاری و پیشنهادات خود را در زمینه تشکیل این کارگروه به همراه ذکر مشخصات کامل و شماره تماس مستقیم به معاونت فنی این شورا و یا به پست الکترونیکی info@scist.ir و به شماره دورنگار 88839897 ارسال کنند.