خبرگزاری جمهوری اسلامی :
نظر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بینالمللی موسوم به " آنسیترال " ۲۰۰۵مثبت است.
بهگزارش روز سهشنبهدفتر اطلاعرسانی مرکز پژوهشها،این مرکز با هدف شفاف سازی فعالیت آنسیترال ،۲۰۰۵کارکردهای آن را مورد بررسی قرار داده است.
گروه ارتباطات و فناوریهای نوین مرکز پژوهشها در معرفی آنسیترال ۲۰۰۵تصریح کرده است:این کنوانسیون درتاریخ ۲۳نوامبر ۲۰۰۵بهتصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده و حاصل مطالعات و جلسات متعدد کمیسیون حقوق تجارت بینالملل سازمان ملل متحد ( آنسیترال ) بوده است.
مرکز پژوهشها از کنوانسیون آنسیترال ۲۰۰۵بهعنوان ، سندی مهم و تعیین کنندهدر تسهیل و تنظیم تجارت الکترونیکی بینالمللی نام برده و افزودهاست:
بهنظر میرسد پذیرش این کنوانسیون از سوی جمهوریاسلامی ایران میتواند گسترش روابط تجاری کشورمان با دیگر کشورهای جهان را در پیداشته باشد.
این مرکز خاطرنشان کردهاست :تاکنون کشورهای لبنان، ماداگاسکار، سنگال سیرالئون، سریلانکا، آفریقای مرکزی، سنگاپور و چین این کنوانسیون را امضا کردهاند.
کنوانسیون آنسیترال ۲۰۰۵با یک مقدمه آغاز میشود که علیرغم داشتن اثر حقوقی ناچیز ، در آن اهمیت و آثار مثبت استفاده روز افزون از ارتباطات الکترونیکیدر تجارت بینالملل و نیز ضرورتاتخاذ قواعد یکنواخت بهمنظور رفع موانع و تردیدهای قانونی نسبت به ارتباطات مذکور و لزوم تحقق اصول بیطرفی رسانهای (تکنولوژیک) و برابریاثر قانونی معادلهایکارکردی مورد تاکید قرار گرفته است و در ادامه مقررات و مواد ۲۵گانه کنوانسیون طی چهار فصل بیان شدهاند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی:
مدرس دانشکده شهید محمد منتظری مشهد بر لزوم اهمیت توسعه آموزش تخصصی و کاربردی علوم رایانه در دانشگاهها و هنرستانها تاکید کرد.
مهندس رضا صحاف روز سهشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این در حالی است که هماینک شمار دبیران یا مدرسین متخصص مرتبط با علوم رایانه در بیشتر محیطهای آموزشی مثل دانشگاهها و مدارس کافی نیست.
وی مدعی شد: برخی مدرسین در انتقال اطلاعات تخصصی کاربردی به دانشآموزان یا دانشجویان با مشکل مواجه هستند و همین امر به عنوان یک معضل در چارچوب آموزش کاربردی مطرح است.
او افزود: همچنین آگاهی تخصصی برخی از دبیران و اساتید به روز نیست لذا مطالب آموزشی ارایه شده توسط آنها در واقع اطلاعات چند سال است که نیازمند روزآمد شدن میباشد.
وی همچین مدعی شد مباحث آموزشی در سرفصل دانشگاهی کشور نیز چندان به روز نیست لذا مانعی فرارروی پرورش دانشجویان مطابق با علم روز جهان است.
این مدرس علوم رایانه اضافه کرد: از دیگر مشکلات موجود در مباحث آموزش کشور میتوان به کمبود امکانات سختافزاری در محیطهای آموزشی اشاره کرد که در بعضی مدارس برای هر سه دانشآموز رشته رایانه تنها یک دستگاه موجود است.
وی گفت: مسوولان باید در این زمینه امکانات لازم را تهیه کنند تا بدین گونه به رشد فناوری و کاربردی نمودن رشتهها فناوری اطلاعات در مدارس و دانشگاهها کمک شود.
او همچنین با اشاره به اینکه در کشور هند آموزش نرمافزار از دوران دبستان آغاز میشود ادامه داد: ما نیز باید زمینههای لازم را برای آموزش زبان برنامهنویسی رایانه حداقل در مقطع تحصیلی راهنمایی ایجاد کنیم.
وی در ادامه به بازار برنامهنویسی رایانه در کشور اشاره کرد و گفت:
بازار برنامهنویسی حساب و کتاب خاصی نداشته لذا یک برنامهنویس نیز آینده شغلی مناسبی ندارد.
او با بیان اینکه بازار کار برای برنامهنویسان دارای استاندارد خاصی نیست افزود: باید یک استاندارد خاص را برای کار برنامهنویسان در کشور ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید ملاک انتخاب برنامهنویس را تعیین کیفیت برنامههای آنها بدانیم افزود: با استفاده از ابزارهای موجود در بازار می توان با اهمیت دادن به کیفیت محصول، به آینده صنعت نرمافزار راینه در کشور امیدوار بود.