رئیس مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران، از آمادگی کامل برای پذیرش دانشجویان مجازی در این دانشگاه خبر داد و گفت: در صورت صدور ابلاغیهی رییس دانشگاه تهران، دانشجویان مجازی از ترم جاری یا آتی بر سر کلاسهای مدیریت مالی، مدیریت دولتی، حقوق عمومی، علوم تربیتی و روانشناسی و ... احتمالا فنی خواهند نشست.
دکتر نادر حقانی با اشاره به تاریخچهی شکلگیری دانشگاه مجازی دانشگاه تهران اظهار داشت: در اواخر سال 80 ایدهی ایجاد دانشگاه مجازی در شورای دانشگاه تهران مطرح و مطالعات اولیهی آن آغاز و سیاست تاسیس رشتههای مختلف و پذیرش دانشجو اتخاذ شد، اما به دلیل مشکلات پیشبینی نشده این طرح به پذیرش دانشجو منجر نشد.
وی افزود: در سال 82 با تغییر مدیریت، تمرکز بر پذیرش دانشجو و تاسیس رشتههای مستقل از بین رفت و جهتگیری خاص در دروس عمومی و دروس پایه و تخصصی دارای مخاطبان عام صورت گرفت که در این دوره هم دانشجو پذیرش نشد و به دانشجویان دانشگاه سرویس مجازی ارائه شد.
حقانی، با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه 85 با تغییر مدیریت و ریاست این مرکز، تحول ساختاری محتوایی و پذیرش دانشجو در قالب جدیدی مطرح شد.
وی تصریح کرد: با جمعآوری اطلاعات، تشکیل حلقههای مختلف فنی و دروس، چیدمان دانشگاه مجددا تغییرکرده و فعالیتهای جدی در حوزه آموزشهای کاربردی به صورت مجازی و دورههای خاص درحوزه دروس دانشگاهی برنامهریزی شده است.
حقانی، گفت: تاکنون بر روی مدلهای مختلفی فعالیت شروع و تحقیقات آن انجام شده و آمادگی کامل برای پذیرش دانشجوی مجازی بوجود آمده است. این مدلها به زودی جواب خواهد داد و با دانشکدههای خاصی در رشتههای خاص با توجه به میزان مخاطبشان در جامعه و مقبولیت رشتههای مختلف در آیندهی نزدیک دانشجو خواهیم پذیرفت.
وی، مدیریت مالی، مدیریت دولتی، حقوق عمومی، علوم تربیتی در حوزهی روانشناسی و رشتههای فنی را از جمله رشتههای مورد مطالعه برای ارائه در دانشگاه مجازی نام برد و اظهار داشت: البته تحقق این امر و پذیرش دانشجوی مجازی، مستلزم ابلاغیهی شورای سیاستگذاری فناوری اطلاعات دانشگاه - زیر نظر مستقیم رییس دانشگاه تهران - است که به محض ابلاغ اعلام عمومی خواهد شد.
رئیس مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران، در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه تهران در ترم جدید پذیرش دانشجوی مجازی خواهد داشت یا خیر، گفت: آمادگی برای پذیرش دانشجوی مجازی وجود دارد، اما این امر مستلزم تعریف یک دوره به صورت کامل و برنامهریزی برای کل دوره است و پس از آن میتوان در ترم جاری یا آتی دانشجو پذیرفت.
وی، در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجوی مجازی در این دورهها خاطرنشان کرد: این آموزش میتواند مرزها را بشکند، زیرا مرز فیزیکی وجود ندارد و در کلاسهای مجازی تعداد زیادی دانشجو میتوانند شرکت کنند، اما مباحثی همچون مشاوره و راهنمایی برای دانشجویان، پیگیری امور تحصیلی آنها و جلسات پرسش و پاسخ وجود دارد که دانشگاه تعداد و میزان آن را با توجه به سیاستهای خودش اتخاذ خواهد کرد.
حقانی، همچنین فرهنگسازی را از ضروریات دیگر این عرصه برشمرد و گفت: این آموزش شیوهی جدیدی است که باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران، افزود: با بررسی تمام جوانب در آموزش مجازی به زمانی خواهیم رسید که این آموزش به عنوان رقیب سرسخت آموزش حضوری وارد شود و یا با توافقات علمی مکمل یکدیگر شده و با تلفیق با هم به صورت آموزش نوینی ارائه شود.
حقانی، در پیشبینی خود از زمان رسوخ این نوع آموزش در نظام آموزشی کشورمان و استقبال دانشجویان ایرانی از این نوع آموزش گفت: بنا بر پیشبینیها در یک دهه آینده صحنهی آموزش تغییر خواهد کرد.