آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد مصوب 1385
فصل اول – کلیات وتعاریف
ماده 1: دراین آیین نامه اصطلاحات زیردر معانی مشروح مربوط به کار می روند :
الف-سازمان : سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور وابسته به وزارت کارو اموراجتماعی
ب-آموزشگاه: آموزشگاه فنی وحرفه ای آزاد که درآن یک یا چند رشته بر اساس برنامه های مصوب و مطابق با استانداردهای سازمان آموزش داده می شود.
پ- مؤسس: شخص حقیقی یا حقوقی که پس ازطی مراحل ذکـر شده در این آیین نامه از سازمان پروانه تأسیس آموزشگاه، با اعتبار پنج ساله دریافت می نماید.
تبصره - شرایط و ضوابط صدور پروانه تأسیس و سایر مجوز ها به کارکنان شاغل در وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی برابر ضوابط سازمان تعیین می گردد .
ت- پروانه تأسیس آموزشگاه : مجوزتأسیس و بهره برداری از آموزشگاه است ودارنده آن مسئول آموزشگاه شناخته می شود.
ث- مدیرآموزشگاه: فردی است حائز شرایط مفاد ماده (5) این آیین نامه که از طرف مؤسس یا دارنده پروانه تأسیس جهت حضوردر آموزشگاه و اداره آن به سازمان معرفی می شود.
ج- مربی آموزشگاه : فردی است که تدریس دروس نظری وعملی را به عهده داردودارای شرایط مندرج در فصل سوم این آیین نامه است.
چ- کارآموز : فردی است که به منظورفراگیری مهارت ، حرفه یارشته معینی درآموزشگاه ثبت نام می کند.
ح- قراردادکارآموزی : قراردادی که بین دارنده پروانه تأسیس و یا مدیر آموزشگاه وکارآموز به منظورآموزش بر اساس مقررات این آیین نامه منعقد می شود.
خ - مهارت : مجموعه اطلاعات نظری و توانایی های عملی لازم برای انجام یک حرفه معین یا بخشی از آن می باشد.
د- حرفه : مجموعه مهارتهای موردنیاز یک شغل می باشد.
ذ- رشته : مجموعه برنامه های آموزشی مربوط به فراگیری چند حرفه هم خانواده می باشد.
ر- دوره : مدت زمان آموزشهای نظری و عملی برابراستاندارد مصوب سازمان است.
ز- هیأت نظارت مرکزی: هیأتی است که به منظور تعیین خط مشی ، تدوین وپیشنهاد اصلاح آیین نامه و تعیین ضوابط مربوط به امور آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد و ایجاد هماهنگی و نظارت برفعالیت هیأت های نظارت استانها تشکیل می گردد و بالاترین مرجع نظارت و تصمیم گیری بر امورمراکزآموزشی بخش خصوصی می باشد.
ژ-هیأت نظارت استان : هیأتی است با شرح وظایف و حدود اختیارات مشخص شده برای هیأت نظارت مرکزی،موضوع بند (ز) این ماده و ماده (2) این آیین نامه که رسیدگی به امور آموزشگاههای استان را به عهده دارند
ماده2- هیأت نظارت مرکزی می تواند در موارد زیر ضوابط ، دستورالعملها و جداول مربوطه را تدوین ،تصویب و ابلاغ نماید.
الف - شرح وظایف و مسئولیتها وترکیب اعضای هیأتهای استان
ب - تشخیص صلاحیت های فردی موضوع بند (پ) مواد(5)و(15) این آیین نامه
پ - آیین نامه تخلفات و مجازاتها
ت - جداول مربوط به تخلفات و مجازاتها
ث - شرح وظایف ومسئولیتهای مؤسس، مدیر ومربی وکارآموز
ج - صدور وتمدید مجوزها به اشخاص حقیقی وحقوقی
چ - ضوابط آموزشی، اداری ،مالی
ح - مراکز آموزشی غیر مجاز
خ - رسیدگی به امور آموزشگاههای آزاد
د - احراز صلاحیت فنی و حرفه ای مدیر ومربی آموزشگاه
ذ - نظام تشویق و تنبیه و رسیدگی به اعتراض متقاضیان به تصمیمات هیأتهای نظارت استان
ر - ضوابط مربوط به جداول شماره (1) وشماره(2) در این آیین نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت می باشد .
ز - تعیین و تغییر مدت اعتبار مجوزها (پروانه تأسیس،کارتهای مدیریت و مربیگری)
ژ - تعیین وتغییر وجوهات مندرج در آیین نامه
تبصره- سایر وظایف و اختیارات هیأت نظارت مرکزی و ترکیب اعضای آن به پیشنهاد رییس سازمان و تأیید وزیرکار و امور اجتماعی تعیین می گردد و اعضای هیأت مذکور با حکم رییس سازمان منصوب می شوند.
ماده 3 : تأسیس آموزشگاه منوط به صدوراجازه ازطرف سازمان می باشد .
تبصره - مجوز فعالیت آموزشی مؤسسات کارآموزی آزاد ایرانی در خارج از کشور و همچنین مؤسسات و مراکز کارآموزی آزاد خارجی در ایران توسط سازمان صادرخواهد شد . مسئولیـت تطبیق صدور مجوز فعالیت ، صدور گواهینامه ها و استاندارد های آموزشی نمایندگی های خارجی در داخل کشور برای اجرای آموزشهای مهارتی غیر رسمی به عهده سازمان است .
ماده 4 : میزان بازدهی قابل قبول هر دوره آموزشی آموزشگاه عبارت است ازقبولی حداقل شصت درصد (60%) کارآموزان شرکت کننده در آزمون پایان دوره که توسط سازمان انجام می شود. میزان فـوق قابل تغیـیر توسط سـازمان می باشد .