آموزش الکترونیکی E_Learning (آموزش مجازی)
آموزش الکترونیکی یکی از روشهای آموزش از راه دور می باشد
تعریف:
تعریف لغوی: به مجموع فعالیتهای آموزشی اطلاق میگردد که با استفاده از ابزارهای الکترونیک اعم از صوتی، تصویری، رایانهای، شبکهای،و.. صورت میگیرد.
تعریف مفهومی: یادگیری فعال و هوشمندی است که ضمن تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری و مدیریت دانایی، در گسترش، تعمیق و پایدار نمودن فرهنگی ICT نقش اساسی و محوری خواهد داشت.
(البته آموزش الکترونیکی یا آموزش مجازی امروزه بیشتر به آموزش از راه اینترنت اطلاق می شود)
فنآوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش کارایی فرایند آموزش میگردد. واژه آموزش الکترونیکی نیز زیر مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش و پرورش است و در نتیجه مفاهیم این دو حیطه در آن مطرح می باشد.
آموزش الکترونیکی روشهای آموزشی کنونی را تکمیل می کند و در بعضی از موارد جایگزین آن می شود.یکی از رویکردهای اصلی آموزش الکترونیکی ، آموزش ترکیبی به معنی بکارگیری بیش از یک رسانه در امر آموزش است مانند ترکیب آموزش توسط معلم و استاد و ابزارهای بر پایه وب که البته با این روش ، آموزش الکترونیکی جایگزین آموزش کنونی نمی شود بلکه آن را تکمیل می کند هرچند که در موارد بسیاری آموزش الکترونیکی به تنهایی می تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی باشد و در آینده نیز با توسعه آن در بسیاری موارد این روش جایگزین آموزشهای سنتی خواهد شد.
مزایای استفاده از آموزش الکترونیکی برای سازمانها و مؤسسات
برخی از مهمترین مزایای استفاده از آموزش الکترونیکی برای سازمانها و مؤسسات, به شرح زیر است:
کاهش هزینه ها:
مهمترین عامل انتخاب آموزش الکترونیکی است. صرفه جویی ناشی از حذف بخشی از هزینه ها از قبیل حقوق اساتید، اجاره محل کلاسهای درس، هزینه مسافرت و رفت و آمد دانشجویان، هزینه اجاره اتاق یا خوابگاه به راحتی قابل اندازه گیری و محاسبه است؛ اما شاید مهمترین عامل استقبال شرکتها و سازمانهای بزرگ از این شیوه آموزشی، تقلیل زمان دوری از کار کارکنان، هنگام شرکت در دوره های آموزش حین خدمت باشد.
کاهش زمان آموزش:
بر اساس برخی تحقیقات انجام شده زمان آموزش نسبت به شیوه های سنتی بین 40 تا 60 درصد کاهش می یابد.
افزایش به کار گیری عملی آموخته ها در این شیوه آموزش:
تحقیقات مستقل انجام شده در این زمینه حاکی از افزایش 25 درصدی نسبت به روش های سنتی است.
اخذ آزمون نهایی دوره های آموزشی و اعطای گواهینامه و مدرک تحصیلی بطور اتوماتیک و بسیار سریع و ارزان:
با استفاده از این شیوه آموزش، این امکان وجود دارد که بطور خودکار پس از اتمام دوره دانشجو را مورد آزمون قرار داد و درصورت قبولی به وی گواهینامه گذراندن دوره یا مدرک تحصیلی اعطا نمود. بنابراین دیگر الزاما" نیازی به صرف وقت و هزینه جهت برگزاری امتحانات حضوری و تصحیح سؤالات امتحانی و . . . نمی باشد.
مزایای خاص آموزش الکترونیکی برای دانشجویان عبارتند از:
دسترسی آسان و در زمان دلخواه:
به دانشجویان امکان می دهد که تحصیل خود را در ساعات فراغت و یا در منزل ادامه دهند.
تعیین سرعت پیشرفت دروس به خواست دانشجو:
این خصوصیت موجب کاهش اضطراب به دلیل ترس از عقب ماندن از کلاس در دانشجویان کُند، و افزایش رضایت از تحصیل در دانشجویان تیزهوش تر می شود.
قابلیت تعاملی:
به دلیل امکان تعامل زیاد بین دانشجو و مدرس و همچنین بین هر دانشجو با سایر دانشجویان در این شیوه، انگیزه آنان برای پی گیری مطالب درسی افزایش می یابد.
افزایش اعتماد به نفس:
آگاهی از اینکه در این شیوه، مطالب درسی از به روز ترین منابع انتخاب شده اند، موجب افزایش اعتماد به نفس دانشجو می گردد. زیرا وی دیگر از این بابت نگرانی نخواهد داشت که مطالب آموخته شده منسوخ شده باشند و یا متناسب با نیاز روز نباشد.
خلاصه ای از مزایای آموزش مجازی
برای آموزش تعداد زیادی کارآموز نیاز به پرسنل کمتری است.
یک کارآموز یا دانشجو میتواند به پیشرفت سریعتری با توجه به استعداد و فرصت خود دست یابد.
استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش موجب تقویت ارتباط بین مراکز آموزشی گردیده و دستیابی به سطوح بالاتر آموزش را تسهیل میکند.
با توجه به جذابیت این نوع از آموزش ، میل به یادگیری در کارآموزان تقویت میگردد.
در آموزش مجازی روند انتقال تجارب آموزشی آسان تر و سریعتر است.
مراحل اداری و قانونی مانند ثبت نام و برگزاری آزمون بسیار سریعتر و راحت تر است.
این روش آموزش بسیار مقرون به صرفه است.
بسیاری از منابع آموزشی را میتوان جهت مطالعه و آموزش به کارآموز ارائه نمود.
ارائه تعدادی از واحدهای دانشجویان دوره خاص به صورت مجازی در کنار واحدهای حقیقی دانشجویان و تجزیه و تحلیل نتایج و بازخوردهای سیستم در جامعه ی دانشجوئی حال حاضر
برگزاری های کارگاههای آموزشی جهت آشنائی اساتید و دست اندرکاران با این سیستم و زوایای گوناگون آن به منظور استفاده هرچه بیشتر از توانائی های ایشان با استفاده از امکانات دانشگاه و همچنین همکاری مراکز فعالی که در این زمینه و در چهارچوب های مورد نظر د انشگاه ، حاضر به انتقال تجربیات خود هستند.
دریافت نظرات ، انتقادات و پیشنهادات کاربران گوناگون از طریق پرتال آموزش الکترونیکی جهت استفاده در برنامه ریزیهای آینده دانشگاه در زمینه های مختلف از جمله میزان علاقمندیها ، نوع رشته های پیشنهادی ، نحوه ارئه مطالب و.....وتحلیل آماری
همکاری و هماهنگی مستمر و دقیق با دانشکده ها به منظور بررسی رشته های متناسب با این سیستم جهت برنامه ریزیهای آتی در مرحله اجرای دوره های رسمی و فراگیر آموزش الکترونیکی در دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این فعالیتها در فاز اول
تعامل با مسئولین به منظور بررسی سازو کارهای لازم در جهت جذب همکاری اساتید و اعضای محترم هیات علمی دانشکده ها در روند پیاده سازی و اجرای این سیستم
پی گیری و استمرار تحقیق و بررسی در مورد آئین نامه های لازم و مورد نیاز در این سیستم و در راستای آماده سازی مقدمات و شرایط اولیه پیاده سازی این سیستم
تحقیق و بررسی در ارتباط با سازو کارهای اداری و مدیریتی این سیستم در راستای پیاده سازی و اجرای اصولی و منظم سیستم آموزش الکترونیکی در دانشگاه
تحقیق و بررسی در زمینه نحوه تولید محتوی الکترونیکی و بررسی ابعاد مختلف این امر از جمله ساختارها ، نیروی مورد نیاز ، تخصص های لازم و ... به منظور فراهم آوردن مقدمات لازم جهت تشکیل تیم های متخصص تولید محتوی در دانشگاه
همکاریهای مداوم با مرکز یا مراکزی که در قالب تفاهم نامه های ایجاد شده امکان استفاده از تجربیات آنها وجود دارد و اختصاص نیرو و هزینه های لازم جهت آموزش و آشنائی عملی در ارتباط با روند تولید محتوای الکترونیکی به منظور بهره برداری در دانشگاه پس از ایجاد واحد تولید محتوای الکترونیکی در داخل دانشگاه
مقدمات لازم جهت تشکیل تیم های متخصص تولید محتوی در دانشگاه
بررسی نحوه انتخاب و تعیین آموزشیاران با توجه به سیاستهائی که در زمینه روند تولید محتوی الکترونیکی تدوین خواهد شد و در صورت امکان و با توجه به خط مشی دانشگاه و فراهم آمدن شرایط مساعد ، انتخاب آزمایشی برخی از آموزشیاران با نظر اساتیدی که در این زمینه حاضر به همکاری هستند و بررسی نحوه تعامل بین آموزشیار و استاد به منظور برنامه ریزی برای تولید محتواهای الکترونیکی برای دوره های رسمی دانشگاه مجازی
بررسی نیرو های موجود در دانشگاه و در صورت امکان آموزش و ارتقا آن دسته از نیروهائی که امکان استفاده از آنها در سیستم آموزش الکترونیکی پس از راه اندازی این سیستم در دانشگاه وجود دارد به منظور بهره وری هرچه بیشتر در هزینه ها و منابع علی الخصوص در گامهای اولیه اجرائی