به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی بر مبنای گزارش خبرگزاری رویترز، کشور مالزی با این اقدام به نخستین کشور جهان تبدیل میشود که استفاده از حیوانات را برای یافتن محمولههای سیدیها و دیویدیهای کپی شده به صورت غیرقانونی، آغاز کردهاست.
"شفی اپدال" وزیر حمل و نقل داخلی کشور مالزی روز سه شنبه در مراسم آغاز استفاده از این سگها اعلام کرد استفاده از حیوانات تربیت شده در مقایسه با استفاده از نیروهای پلیس برای جستجو در میان محمولههای باری، علاوه بر کم هزینهتر بودن از کارایی بیشتری نیز برخوردار است.
وی افزود این سگها در عرض چند دقیقه میتوانند محمولههای باری بزرگ را برای یافتن سیدیها و دیویدیهای غیر مجاز جستجو کنند که همین کار برای انسان به ساعتها زمان نیاز دارد.
مالزی در گذشته یکی از کشورهایی بود که تولید و تجارت دیسکهای کپیشده به صورت غیرقانونی در آن رواج فراوانی داشت، اما دولت این کشور به تازگی تلاش فراوانی را برای جلوگیری از پایمال شدن قانون کپیرایت در این کشور به کار گرفته است.
سگهای به کار گرفته شده در مالزی با نامهای "فلو" و "لاکی"، از نوع ماده و از نژاد "بلک بلریدور" هستند که در کشور ایرلند شمالی آموزش دیده و به مالزی منتقل شدهاند. هزینه ۱۷هزار دلاری آموزش این سگها را انجمن تصاویر متحرک آمریکا( (MPAکه متشکل از شش شرکت فیلمسازی بزرگ این کشور است، تامین کرده است.
انجمن "امپیای" پیش از این اعلام کرده بود این شش شرکت فیلمسازی در آمریکا سالیانه به علت نسخهبرداری غیرقانونی از سیدیها و دیویدیهای تولیدی آنها حدود ۶میلیارد دلار ضرر میکنند که ۱/۲میلیارد دلار از این ضرر به کپیشدن غیرقانونی دیسکها در منطقه آسیا-اقیانوسه مربوط میشود.
دو سگ یاد شده به گونهای آموزش دیدهاند که میتوانند بوی مواد شیمیایی مورد استفاده در لوحهای فشرده را تشخیص بدهند و هر چند نمیتوانند متوجه قانونی و یا غیر قانونی بودن این دیسکها شوند، اما مسئولان کشور مالزی از آنها برای جستجوی محمولههای بزرگ باری که قاعدتا نباید شامل هیچ لوحفشردهای باشند، استفاده خواهند کرد زیرا دیسکهای غیرقانونی معمولا در لابهلای این قبیل محمولههای باری مخفی میشوند.
این موضوع بدیهی به نظر می رسد که هر سازمانی باید به مثابه یک موجود زنده٬ با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند و از طریق تبادل با محیط و نشان دادن واکنش مناسب به تغییرات٬ خود را با شرایط تطبیق دهد و در عین حال بر این محیط در جهت تحقق اهداف خود تاثیر بگذارد.
زمانی این تبادل عمدتا شامل سرمایه و مواد می شد اما به تدریج با افزایش اهمیت نیروی انسانی و حرکت به سوی جامعه خردمحور و ورود به عصر اطلاعات٬ بیشترین ارتباط سازمان با محیطش جنبه تبادل اطلاعات به خود گرفت.
اکنون در سازمانها و در همه جمعیت ها و جوامع انسانی٬ توضیح در مورد اندیشه و رفتار و اهداف خود٬ پاسخگویی به پرسش دیگران٬ دریافت نظر دیگران٬ شکوفا کردن تقاضا٬ نیازسنجی و تطبیق دائم خود با این نیازها مهمترین شرط بقا محسوب می شود. به همین دلیل در سازمانهای اجتماعی٬ روابط عمومی از اهمیت فراوانی برخوردار شده است و حتی شاید بتوان گفت همه اجزاء و آحاد یک سازمان٬ در خدمت روابط عمومی آن هستند.
بدیهی است برای برقراری و گسترش و تسریع این تبادل٬ باید از فناوری اطلاعات و ارتباطات یاری گرفت. یکی از مناسب ترین شیوه های این تبادل٬ چاپ نشریه های ادواری است. این نشریات می تواند به صورت مستقل٬ یا در دل یک نشریه دیگر در سازمانی بزرگتر منتشر شود. این نشریات می تواند به صورت چاپی یا دیجیتال منتشر گردد. انتخاب شیوه کار به بزرگی و کوچکی سازمان٬ عادتهای خواندن و فرهنگ مطالعه٬ توانایی برقراری ارتباط٬ هزینه و امکانات٬ گستره مستقل مخاطبان و پارامترهای دیگر بستگی دارد.
هرقدر این ارتباط نزدیک تر و مستقیم تر باشد٬ تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. در عین حال هرقدر ارتباط گسترده تر و کلی تر باشد٬ جمع بندی آن ساده تر است. اگر بپذیریم که در دوران دانش - محور ما ٬ هر فرد می تواند خود یک سرمایه و یک نهاد اجتماعی باشد٬ پس تولید نشریات و حتی روزنامه های فردی اهمیت روزافزونی خواهد داشت.
در زمان ما وبلاگ چنین امکانی را فراهم کرده است. البته نباید از وبلاگ یک مفهوم خاص و تعریف اشتباه ارائه کنیم و آن را فقط به دفتر خاطرات شخصی افراد محدود کنیم که نباید رسمی باشد و برنامه و هدف خاص و موظفی را پیگیری کند. همچنین وبلاگ به امکانات رایگان و ساده و عمومی که شرکتهای ارائه کننده سرویس های وبلاگ تهیه می کنند محدود نمی شود. ممکن است فرد یا سازمانی بخواهد وبلاگی با امکانات ویژه برای خود آماده کند که اتکاء پذیری آن نیز بیشتر باشد. در واقع مرز میان تعریف سایت و وبلاگ٬ به این بر می گردد که وبلاگها به صورت مرتب به روز می شوند٬ همواره آخرین یادداشت ها در معرض دید قرار می گیرند٬ و معمولا اظهار نظر و تعامل کاربران در مورد هر یادداشت جداگانه امکانپذیر است. با این نگاه٬ تمام سایتهای خبرگزاریها (مثلا ایسنا و ایرنا در ایران) نیز وبلاگ هستند.
پس هر فرد و هر واحد و هر سازمان می تواند با وبلاگ خود٬ تعامل اطلاعاتی لازم را برقرار کند. در عین حال ICT این امکان را فراهم می کند که از طریق لینک دادن به نوشته افراد مختلف یک سازمان٬ نشریه دیجیتال سازمان را به روز٬ موثر و در عین حال منسجم کرد. خواننده می تواند با مطالعه چنین نشریه ای٬ جمع بندی مشخصی از یک سازمان داشته باشد و در هر مورد که لازم بداند٬ اطلاعات و جزئیات بیشتری به دست آورد و یا مستقیما با افراد تولید کننده اطلاعات و کارشناسان ذیربط تماس برقرار کند.
البته عادت های خواندن و میزان دسترسی دائم و ساده به اینترنت مشخص می کند که در چه سطحی و تا چه زمانی وجود نشریه چاپ شده نیز در کنار نشریه دیجیتال لازم خواهد بود.