ایجاد رشته " مهندسی تکنولوژی ارتباطات و فن آوری اطلاعات ICT"
با ده گرایش در دانشگاه جامع
برنامه درسی کارشناسی ناپیوسته "مهندسی تکنولوژی ارتباطات و فن آوری اطلاعات ICT" با ده گرایش در جلسه روز 25/6/85 شورای برنامه ریزی آموزش و درسی علمی ـ کاربردی به تصویب نهایی رسید. این برنامه برای رفع نیازهای تخصصی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات از سوی این وزارتخانه طراحی و تدوین شده و با تأئید گروه صنعت دانشگاه به دبیرخانه شورا ارسال شده بود.
دکتر کشت کار معاون پژوهشی و مدیر دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت این برنامه جهت آموزش مهندسینی طراحی شده که بتوانند نیازهای تخصصی تعداد زیادی از مشاغل مرتبط با تکنولوژی ICT را برآورده نمایند. این رشته با 10 گرایش برای ده طیف از متصدیان مشاغل مهندسی و طراحی در وزارت ارتباطات با همکاری مشترک بین این وزارتخانه و دانشگاه جامع تدوین شده است.
فارغ التحصیلان این رشته، بسته به نوع گرایشی که انتخاب می کنند به توانائیهای زیر دست پیدا خواهند کرد:
و مشاغل قابل احراز فارغ التحصیلان این رشته عبارت است از:
ـ کارشناس فناوری ارتباطات و اطلاعات
ـ کارشناس نصب، راهاندازی و نگهداری سیستمهای ICT
ـ کارشناس طراحی سیستمهای ICT
ـ کارشناس تدوین استانداردهای فنی سیستمهای ICT
ـ کارشناس ناظر سیستمهای ICT
ـ مربی دورههای کاردانی ICT
ـ مربی آموزش فنی و حرفهای در زمینه ICT
ـ کارشناس برآورد تجهیزات و ابزار لازم در اجرای پروژههای ICT
ـ کارشناس اجرای نقشههای فنی و هدایت پروژههای ICT
ـ کارشناس تحقیق وارائه تکنیکهای جدید در زمینه استفاده جامعتر از امکانات ICT موجود و اعمال روشهای بهینه در زمینههای تخصصی مربوطه.
اجرای این برنامه درسی مستلزم آزمایشگاهها و تجهیزات مدرن منحصر به فردی است که در دانشکده پست و مخابرات علمی ـ کاربردی و بعضی از مراکز تحت نظارت دانشگاه جامع وجود دارد.
کلیه مراکز واجد شرایط می توانند برای اخذ مجوز اجرا از دفتر گسترش، اقدامات قانونی را انجام دهند.
دکتر حسین بلندی ریس دانشگاه جامع علمی کاربردی در یک نشست خبری به مناسبت سیزدهمین سالگرد تاسیس دانشگاه از ثبتنام دورههای ترمی در آبان ماه و برگزاری آزمون جامع دورههای پودمانی در 26 آبان، افزایش واحدهای استانی، بازنگری کل دروس آموزشی، استفاده از کارشناسان تجربی فاقد تحصیلات عالی به عنوان مدرس، ایجاد اتاق فکر مدرسان، افزایش 100 درصدی ظرفیت دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه، ارایه کلیه سیلابسها و برنامههای آموزشی دانشگاه بر روی سایت دانشگاه و تبدیل وضعیت مراکز علمی کاربردی غیر دولتی درصورت تصویب شورای گسترش خبر داد. |
|
وی شورای برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه را از دیگر بخشهای دانشگاه عنوان کرد و گفت: برنامههای نظام آموزشی جامع علمی کاربردی توسط این شورا تصویب و تایید میشود.
وی با بیان اینکه برنامههای آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط اعضای هیات علمی و اساتید تصویب نمیشود، اظهار کرد: برنامههای آموزشی دانشگاهها در دستگاههای اجرایی و براساس نیاز تهیه و برای تصویب به دانشگاه ارائه میشود. به عبارت دیگر برنامههای آموزشی براساس نیاز کشور تعیین و اولویتبندی میشوند.
دکتر بلندی تاکید کرد که دانشگاه جامع علمی کاربردی به تصوب برنامه بر اساس نیازسنجی مکانی و زمانی مقید است، به عبارت دیگر در صورتی که برنامهای بر اساس نیاز کشور نباشد تصویب نخواهد شد.
وی بازنگری و بازبینی برنامههای آموزشی را از دیگر وظایف شورای برنامهریزی آموزشی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این شورای هیات ممیزه دانشگاه برای ممیزی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال 84 فعال شده است.
وی با بیان اینکه 12 هزار مدرس علمی کاربردی در این نظام مشغول به تدریس هستند، اظهار کرد: در این نظام از عبارت مدرس به جای هیات علمی استفاده میشود و بر اساس طرح دانشگاه مدرسان در قالب مربی، استادیار، دانشیار و استاد علمی کاربردی توسط هیات ممیزه دانشگاه و براساس شاخصهای مشخص از پیش تعیین شده رتبه بندی می شوند.
وی از تصویب آییننامههای خاص ترفیع، ارتقا و همترازی برای بهره گیری از خبرگان خبر داد و گفت: این طرح در حال حاضر مطرح شده و در حال بررسی و تصویب است.
وی شورای نظارت و ارزیابی را از دیگر بخشهای دانشگاه عنوان کرد و گفت: نظارت بر حسن اجرای دورههای آموزشی و ارائه خدمات دانشجویی از وظایف این شوراست.
وی با بیان اینکه طی سال گذشته 181 هزار ظرفیت در دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد شده است، گفت: این امر منجر به ثبتنام 120 هزار نفر دانشجو در نظام جامع علمی کاربردی شده است که طی آن ظرفیت دانشگاه در طول سال گذشته 84 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در گذشته 4 هزار و 300 مدرس در این دانشگاه شناسایی شده بود اظهار کرد: این رقم در حال حاضر به 12 هزار نفر رسیده است.
دکتر بلندی با بیان اینکه فارغالتحصیلان دانشگاه به راحتی میتوانند تدریس کنند، اظهار کرد: با این حال تدریس دروس تخصصی مستلزم دارا بودن تجارب تخصصی دوره مربوطه میباشد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه مدرسان دانشگاه دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترا هستند اظهار کرد: استفاده از خبرگان با تجربه برای تدریس در دانشگاه جزو افتخارات نظام علمی کاربردی است.
وی افزایش واحدهای استانی از 23 به 26 واحد را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد و گفت: تشکیل دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه از دیگر اقدامات است که در حال ایجاد این دفاتر در سطح استانها نیز هستیم.
وی ایجاد دفتر مرکزی حراست را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: تهیه و تصویب سند راهبردی توسعه دانشگاه در شورای مرکزی از مهمترین اقدامات صورت گرفته است که با هدف تصویب برنامه چشم انداز و چارچوب دانشگاه برای اجرایی شدن این برنامهها انجام شده است.
وی با بیان اینکه در افق چشمانداز دانشگاه مرکز کمال آموزش علمی کاربردی و پاسخگوی نیازهای رشد بخش صنایع است، تصریح کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی تعداد دانشجو و مراکز آموزشی اهمیت زیادی ندارد بلکه پاسخگویی به نیازها و تاثیر گذاشتن بر کاهش درصد بیکاری جامعه مهمترین اولویت است.
وی با بیان اینکه بر این اساس هفت ماموریت برای دانشگاه تدوین شده است که این ماموریتها را شامل تعامل و مشارکت با دستگاههای اجرایی، ارتباط با صنعت از ابتدای کار، تعریف دوره مطابق با نیاز دستگاههای اجرایی، پرداختن به پژوهشهای کاربردی و نیمه صنعتی و تضمین برنامههای آموزشی براساس نتایج پژوهشها بیان کرد.
وی با بیان اینکه اصل کار دانشگاه بر تقاضا محوری منطبق است، اظهار کرد: دانشآموختگان این نظام بعضا جویای کار نیستند چرا که پس از فراغت از تحصیل سریعا جذب بازار کار میشوند، به گونهای که در برخی بخشها مانند جهاد کشاورزی ، رویکرد به سمت 5/2 برابر کردن آموزشهای علمی کاربردیست و حتی در بسیاری از رشتهها دانشجویان از ترم دوم تحصیلی بورسیه میشوند.
به گزارش ایسنا، دکتر بلندی با بیان اینکه هرجا نیازها برطرف شود دوره مربوطه متوقف خواهد شد، گفت: حرکت به سمت جذب دانشجویان بومی و ایجاد تنوع در ارائه آموزشها، تصویب و اجرای آموزشهای مکمل در قالب پودمانهای تکمیلی، استفاده از پتانسیلهای غیردولتی در ایجاد آموزشهای علمی کاربردی، تدوین جایگاه آموزش علمی کاربردی در تهیه نقشه جامع علمی کشور، ایجاد تناسب در نسبت میان کاردان به کارشناس در کشور و ارتقای جایگاه اشتغال زایی در کشور از دیگر برنامههای دانشگاه است.
وی با اشاره به اهداف عمده دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: تبیین جایگاه نظام علمی کاربردی در ساختار نظام آموزش عالی و توسعه آن، مشارکت فعال در کمک به دستیابی به بخشهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی در جهت استانداردهای جهانی، افزایش سهم دانشآموختگان در فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، بالا بردن میزان کارآیی و اثربخشی آموزشهای عالی از طریق نظام علمی کاربردی از دیگر مهمترین اهداف دانشگاه است.
وی ایجاد مراکز آموزش علمی کاربردی به صورت تخصصی را از دیگر اهداف عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 400 مرکز آموزش عملی کاربردی در کشور وجود دارد که این تعداد به زودی به 600 مرکز میرسد.
در این راستا استقرار طرح جامع IT در دانشگاه و استراتژی توسعه انسانی، فرهنگی و زمینه سازی برای آموزش صنوف و تعاونیها، استراتژی طراحی و تدوین برنامههای درسی عملی خواهد شد.
بازنگری کل دروس آموزشی
وی با اشاره به برنامه بازنگری دروس آموزشی این دانشگاه خاطر نشان کرد: طی سال گذشته هفتاد برنامه آموزشی بازنگری شد و تا پایان سال آینده کل برنامههای درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی بازنگری خواهد شد.
وی تدوین منابع آموزشی مورد نیاز و تالیف کتب علمی کاربردی را از دیگر برنامهها اقدام کرد و گفت: در این راستا دفتر رسیدگی به شکایات نیز راه اندازی شده است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی توجه به زیر ساختهای مورد نیاز را از مهمترین اولویتها عنوان کرد و گفت: تعیین نقطه ضعفها، شناسایی آنها و تلاش برای رفع این معضلات از دیگر برنامههای این دانشگاه است.
وی با اشاره به فعالیت هیات ممیزه دانشگاه اظهار کرد: تا کنون بیش از 783 جلسه کمیتههای علمی تخصصی هیات ممیزه تشکیل شده که در طول این جلسات 12 هزار پرونده برای مدرسان نظام جامع علمی کاربردی تشکیل شده است که تصویب آیین نامه های همترازی یکی از این مصوبات است.
استفاده از متخصصان مجرب با تجربه فاقد تحصیلات عالی به عنوان مدرس
به گفته رییس دانشگاه جامع علمی کابردی، براساس این آییننامه افراد دارای تجارب تخصصی و اجرایی حتی بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی میتوانند جزو مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار گرفته و با رتبه بندی توسط هیات ممیزه در ردههای علمی مربی تا استاد قرار بگیرند.
وی تصویب آییننامههای ترفیع مدرسان علمی کاربردی و ارتقای خاص نظام علمی کاربردی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: در این نظام اساتید گزینش خواهند شد و طی آن باید از مقبولیت خاصی برخوردار باشند.
دکتر بلندی افزود: مدرسان باید تجارب بیرونی خود را به داخل دانشگاه منتقل کنند و هر چند وقت یکبار در کارگاههای آموزشی مهارتهای تدریس شرکت کنند. در این راستا تا کنون 3 هزار و 41 نفر در کارگاه روش تدریس، 1020 نفر در کارگاه روش تحقیق و 300 نفر در کارگاه کسب و کار شرکت کردهاند.
وی با اشاره به برنامه دانشگاه برای جذب خبرگان و نخبگان اظهار کرد: براین اساس 17 هزار بازنشسته سازمانهای مختلف به عنوان مدرس در مراکز غیردولتی دانشگاه علمی کاربردی جذب خواهند شد، بازنشستگان دانشگاه نیز در این طرح استخدام خواهند شد و حتی میتوانند به عنوان مشاورین طرح خوداشتغالی دانش آموختگان مورد استفاده قرار بگیرند.
ایجاد اتاق فکر مدرسان
وی با اشاره به ایجاد اتاق فکر مدرسان در این دانشگاه اظهار کرد: در سال گذشته برای اولین بار آزمون دوره کاردانی در دانشگاه براساس فرمولهای استاندارد حذف شد که طی آن و براساس نتایج به دست آمده دانشجویان متناسب تری با صنعت پذیرفته شدند، به گونهای که بیش از 60 تا 70 درصد دانشجویان کاردانی سال 84 در گروه کشاورزی خود روستایی و شاغل در بخش کشاورزی بودند.
افزایش 100 درصدی ظرفیت دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه
وی با اشاره به افزایش صد درصدی ظرفیت دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه در سال جاری اظهار کرد: در سال جاری حدود 50 برنامه آموزشی کارشناسی ناپیوسته جدید خواهیم داشت که 16 برنامه در بخش کشاورزی ارائه خواهد شد.
وی نظام آموزش علمی کاربردی را نظام بدون بن بست عنوان کرد و گفت: ایجاد آموزشهای مجازی به صورت ترکیبی از دیگر اقداماتی است که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه 10 درصد از ظرفیت دورههای کارشناسی به نخبگان و دانشجویان مقاطع پایینتر تعلق میگیرد، گفت: سال گذشته 472 نفر از این طریق وارد دوره کارشناسی شدند.
به گفته وی، در دوره آموزشی ترمی بهمن ماه 44 هزار نفر، دوره پودمانی مهر سال 84 حدود 77 هزار نفر و در آموزش پودمانی تیر ماه جاری 59 هزار نفر و در دوره آموزش پودمانی مدیریت خانه که به صورت غیر حضوری برگزار میشود 5 هزار و 300 نفر دانشجو پذیرفته شدهاند.
وی ساماندهی آزمون جامع و اجرایی کردن آن را از مهمترین مصوبات سالهای گذشته عنوان کرد و گفت: اولین آزمون جامع در سال 84 برگزار شد و دومین آن نیز 26 آبان ماه جاری برگزار خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال یک آزمون جامع دیگر نیز برگزار شود، بر این اساس با موافقت وزیر علوم پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ناپیوسته از شرکت در آزمون جامع سلب میشوند.
قرار گرفتن کلیه سیلابسها و برنامههای آموزشی دانشگاه بر روی سایت دانشگاه
دکتر بلندی همچنین از قرار گرفتن کلیه سیلابسها و برنامههای آموزشی دانشگاه بر روی سایت اینترنتی خبر داد و گفت: سامان دهی شهریه در نظام علمی کاربردی از دیگر اقدامات صورت گرفته است. بر این اساس در سال جاری شهریه میانگین دورههای پودمانی دانشگاه در کمیته ساماندهی شهریه حدود 30 درصد کاهش یافت. همچنین شهریه دورههای ترمی نیز 5 درصد کاهش یافت، به گونهای که با مراکزی که نسبت به اجرای این آیین نامه اقدام نکنند برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت.
دکتر بلندی با بیان اینکه از سال 84 تا کنون 69 برنامه جدید آموزشی تصویب شده است، گفت: همچنین 17 برنامه آموزشی بازنگری شده و 70 برنامه دیگر در حال بازنگریست.
وی با اشاره به ایجاد حدود 60 دوره کارشناسی ناپیوسته جدید در دانشگاه، گفت: رشتههای مهندسی تکنولوژی آرد و ICT با گرایشهای مختلف برخی از این برنامههاست.
وی تالیف کتب علمی کاربردی را از دیگر برنامهها عنوان کرد و گفت: در این راستا برای تالیف دروس تخصصی فراخوان اعلام میشود و پیشنهادات ابتدا جمع آوری و سپس توسط مولف تعیین میشود، به گونهای که تا کنون 46 کتاب در جهاد کشاورزی از این طریق چاپ شده و 220 کتاب نیز در دست چاپ است.
رییس دانشگاه علمی کاربردی تشکیل شورای فرهنگی با شعار خودباوری، شجاعت و ایثار را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: تدوین آییننامه دانشجویان نمونه، کلیات طرح تاسیس مراکز مشاوره و طرح تاسیس انجمنهای علمی از اقدامات این شوراست که بر این اساس تا کنون 55 انجمن علمی تاسیس شده و تا پایان سال این تعداد به 110 انجمن خواهد رسید.
وی افزود: امسال برای اولین بار دانشجویان دورههای پودمانی به صورت میانگین تا 600 هزار تومان وام شهریه دریافت خواهند کرد.
به گفته وی، امسال برای اولین بار اعتکاف دانشجویی در دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد و همچنین دانشگاه در مسابقات کشوری ورزشی دانشجویی رتبه سوم را کسب کرد.
وی همچنین از اهدای سکه بهار آزادی به 897 زوج دانشجوی این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر 398 مرکز علمی کاربردی در کل کشور به اجرای برنامههای آموزشی میپردازند که این مراکز به مراکز دولتی، غیر دولتی و بخش عمومی تقسیم میشوند.
تبدیل وضعیت مراکز علمی کاربردی غیر دولتی درصورت تصویب شورای گسترش
ایجاد 198 مرکز جدید غیردولتی
وی با بیان اینکه مراکز دانشگاه علمی کاربردی به 16 رتبه تقسیم شدهاند گفت: بر این اساس مراکز غیر دولتی نیز که از سوی دستگاههای اجرایی معرفی شدهاند با تصویب در شورای گسترش وزارت علوم تبدیل وضعیت خواهند داد و به اجرای دورههای پودمانی میپردازند.
وی با بیان اینکه 198 مرکز جدید غیر دولتی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: تا کنون 650 گروه متقاضی ایجاد این مراکز هستند و از آنجا که استانداردهای دانشگاه تغییر کرده است 198 مرکز از این میان انتخاب خواهد شد.
وی ارائه وام خود اشتغالی به دانش آموختگان را از دیگر اقدامات دانشگاه عنوان کرد و گفت: با تصویب وزارت کار 30 میلیارد تومان بودجه برای وام خود اشتغالی به دانش آموختگان این دانشگاه اختصاص مییابد که 15 میلیارد تومان آن در نیمسال اول و باقی آن در نیمسال دوم سال تخصیص مییابد. بر این اساس تا کنون بیش از 25 میلیارد تومان طرح فیلتر شده از سوی دانشگاه به صندوق مهررضا معرفی شده است و دو میلیارد تومان آن تصویب شده است.
وی با اشاره به تعریف برنامه پودمانی تکمیلی کارآفرینی در این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه همچنین برای تربیت نیروی کار برای خارج از مرزهای کشور نیز اعلام آمادگی کرده است.
وی با اشاره به تفاهم نامههای دانشگاه با سایر وزارت خانهها اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه با شورای اصناف در وزارت بازرگانی یکی از این تفاهم نامههاست که طی آن شش هزار نفر از این اصناف در دانشگاه پذیرش خواهند شد.
انعقاد تفاهمنامه با وزارتخانههای تعاون، رفاه و آموزش و پرورش از دیگر اقدامات است که طی آن دانشگاه امسال میزبان ده هزار نفر از معلمان آموزش عالی برای ارتقای سطح علمی آنها خواهد بود.
دکتر بلندی ایجاد کمیتههای مشورتی روسا، دانشجویان و مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: همچنین در طول سفرهای استانی 26 میلیارد تومان برای تقویت دانشگاه علمی کاربردی تخصیص داده شد.
ثبتنام دورههای ترمی در آبان ماه
وی با اشاره به تشکیل فراکسیون علمی و کاربردی در مجلس شورای اسلامی، گفت: پیشنهاد طرح جامع IT دانشگاه نیز طراحی شده است و امیدواریم که بر اساس آن نظارت الکترونیکی بر مراکز علمی کاربردی صورت بگیرد.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به مصوبات شورای مرکزی دانشگاه اظهار کرد: برخورداری مراکز دولتی علمی کاربردی از ساختاری خاص و تبدیل وضعیت مراکز غیر دولتی با شاخصهای خاص از دیگر اقدامات است که طی آن از این پس روسای مراکز غیردولتی علمی کاربردی باید به تایید دانشگاه برسد. همچنین کلیه مراکز غیردولتی باید تراز مالی سالیانه تعهد و ارایه کند.
دکتر بلندی در خاتمه با بیان اینکه آبان ماه سال جاری ثبتنام دورههای ترمی دانشگاه انجام میشود، گفت: دو آزمون جامع دورههای پودمانی دانشگاه تا پایان سال برگزار میشود.