آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

پنجاه هزار مدرسه در برنامه‌ی چهارم به شبکه متصل می‌شوند

دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات با اشاره به وجود 15 میلیون دانش‌آموز و پنج میلیون دانشجو در کشور و اهمیت فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از IT اظهار کرد: در صورتی که برای این جمعیت 20 میلیونی، کار فرهنگی انجام دهیم بازخوردی چند برابر هزینه‌های انجام شده دریافت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌ی خراسان، مهندس عبدالمجید ریاضی - دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات کشور - در گردهمایی مدیران سازمان‌های آموزش و پرورش و ادارات کل مخابرات استان‌های مجری طرح اتصال مدارس شبکه‌های ملی به اینترنت با بیان این که تشخیص، تحلیل و تدبیر به عنوان سه عامل اصلی انجام هر کار از راه دور قابل انجام است، ICT را حلال بسیاری از مشکلات کنونی جامعه دانست.

وی زیرساخت، کاربرد و کارکرد را عوامل اصلی استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات دانست و بر لزوم پیشبرد این عوامل به صورت هم زمان برای رسیدن به هدف نهایی استفاده این فن‌آوری تاکید کرد و گفت: امنیت در قلمرو فن‌آوری اطلاعات و تعامل با دنیا و سنجش رتبه کشورمان در جهان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در اولین قدم تصمیم گرفتیم به وسیله‌ی سیستم‌های مستقر در مدارس توانایی‌های دانش‌آموزان را رشد دهیم و ایجاد حساب‌های اینترنتی گام بعدی در این زمینه بود؛ این طرح با مشکلات بسیاری از جمله متقاعد کردن بانک‌ها و ایجاد ارتباط بین بانکی روبرو شد، اما با ایجاد اتاق پایاپای الکترونیکی بین بانکی توسط بانک مرکزی این مشکلات مرتفع شد.

معاون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ICT ادامه داد: مدارس متصل به شبکه، در هسته‌ی اولیه 8 هزار و 500 مدرسه خواهند بود و در سال 86 این مرکز شکل خواهد گرفت؛ در سال 87 این رقم به 16 هزار و 500 مدرسه خواهد رسید و در سال 88 نیز 10 هزار مدرسه جدید به این شبکه متصل می‌شوند که در این صورت طی برنامه‌ی چهارم توسعه 50 هزار مدرسه به صورت شبکه‌یی با یکدیگر ارتباط خواهند داشت.

فیض‌آبادی- قائم مقام و مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات - نیز در این همایش بر کاربرد وسیع ICT در امر آموزش و شتاب سریع جهانی در پیشرفت در این مقوله تاکید کرد و افزود: وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌های گسترده‌ای با هدف ارتقای بهره‌وری سازمانی و کیفیت آموزش، توجه ویژه‌ای به IT معطوف داشته است.

وی مدل فن‌آوری این وزارتخانه را به صورت سیاست‌گذاری و تعیین خط و مشی متمرکز و اجرای توزیع شده معرفی کرد و ادامه داد: از ابتدای سال 85 تاکنون سند راهبردی توسعه فن‌آوری اطلاعات در آموزش و پرورش تهیه شده و فرآیند یاددهی و یادگیری در امور آموزش و پرورش نیز صورت گرفته است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش فرهنگ‌سازی برای ایجاد زمینه‌ی مساعد جهت به کارگیری ICT در آموزش و پرورش، مهندسی مجدد نظام مدیریت و فرآینده های سازمانی مبنی بر ICT، توسعه‌ی شبکه‌ی ملی مدارس و تحول برنامه‌های آموزشی و درسی کلیه‌ی دوره‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی معلمان را از عمده‌ترین اصول سند راهبردی توسعه فن‌آوری اطلاعات در آموزش و پرورش برشمرد.

وی در رابطه با تعهدات شرکت مخابرات برای تحقق اهداف توسعه ICT در آموزش و پرورش گفت: این شرکت متعهد شده حداقل 3 درس را به صورت الکترونیکی در بستر شبکه‌ی ملی مدارس ارایه کند و این در حالی است که هم‌اکنون آموزش و پرورش برای 9 عنوان درسی آماده ارایه الکترونیکی است.

فیض‌آبادی تهیه‌ی طرح سازمان‌دهی پنج میلیون دانش‌آموز جهت فعالیت در حوزه IT ، تهیه‌ی پرتال مدرسه و توسعه مدارس الکترونیکی را از دیگر تعهدات شرکت مخابرات ایران در این وزارتخانه اعلام کرد.

دستگاه " شبیه‌ساز واقعیت مجازی " در تبریز ساخته شد

دستگاه شبیه‌ساز " واقعیت مجازی " (‪ ( VIRTUAL REALITY‬در دانشکده برق دانشگاه تبریز ساخته شد.

دکتر ایرج حسن‌زاده، مخترع این دستگاه روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:
این شبیه‌ساز، شبیه یک دستکش الکتریکی بوده و انتقال حس نیرو و احساس حضور از راه‌دور در انسان را ایجاد می‌کند.

وی، افزود: این دستکش دارای حس‌گرهای اندازه‌گیری میدان مغناطیسی برای تعیین فاصله انگشتان دست، آلیاژ حافظه دار به عنوان عملگر و واردکننده نیرو و راه‌انداز آن می‌باشد.

وی اظهارداشت: یک دستگاه کامپیوتر حاوی اطلاعات محیط "مجازی" به عنوان کنترل‌کننده (فرمانده) و کامپیوتردیگر به‌عنوان تعیین‌کننده فاصله (فرمانبر) حاوی یک بسته نرم‌افزاری با خاصیت ‪ (Hardware in the Loop) HIL‬روی دستگاه شبیه‌ساز واقعیت مجازی نصب شده است.

دکتر حسن‌زاده در مورد عملکرد این دستگاه، گفت: کامپیوتر با اندازه‌گیری فاصله انگشتان دست توسط حس‌گرهای مغناطیسی، اثر "هال" (‪ (Hall‬آنرا با اطلاعات جسم مجازی واقع در محیط مجازی تعریف شده، مقایسه کرده و به راه - اندار آلیاژ حافظه‌دار، فرمان نیروی مورد نیاز جهت تلقین احساس جسم مجازی را به کاربر می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: نرم‌افزار پیاده‌سازی شده در این دستگاه، قابلیت ایجاد تصویر تقریبی از جسم واقع در محیط مجازی جهت بهبود عملکرد کاربر در درک محیط مجازی و تعامل با آن را می‌دهد.

به گفته وی، این سیستم قابلیت اتصال به اینترنت برای عملکرد از راه دور را نیز دارد.

مخترع دستگاه شبیه‌ساز واقعیت مجازی ، کاربرد این دستگاه را در جراحی‌های از راه دور(‪ ،(Tele-surgery‬فیزیوتراپی از راه‌دور، آموزش مهارت‌های حرکتی ، سرگرمی ، کنترل از راه‌دور ، بیومکانیک و کاربردهای تحقیقاتی ذکر کرد.

وی اظهارداشت: انتقال احساس از این دستگاه به دو طریق ماشین به انسان و انسان به انسان قابل انجام بوده و حساسیت پهنای باند این دستگاه و پاسخ فرکانسی آن تا دو هرتز متغیر است.

از محاسن این دستگاه شبیه‌ساز واقعیت مجازی ، داشتن حس‌گرها به جای موتور ، حجم و وزن بسیار کم و قابلیت تغییر و انعطاف‌پذیری می‌باشد.

این دستگاه در مدت ‪ ۹‬ماه و با شش میلیون ریال هزینه ساخته شده و توسط اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان اختراع ثبت شده است.

دانشگاه مجازی شهرداریها مجوز ندارند

دانشگاه مجازی شهرداری ها فاقد مجوز وزارت علوم , تحقیقات و فناوری است .
به گزارش واحد مرکزی خبر٬ دفتر گسترش آموزش عالی اعلام کرد تا کنون این شورا مجوزی در خصوص ایجاد دانشگاه مجازی برای شهرداریها صادر نکرده است.

دفتر آموزش های آزاد وزارت علوم همچنین فعالیت آموزش عالی موسسه آموزش پیام علوم قزوین را به دلیل نداشتن مجوز از این وزارتخانه غیرقانونی اعلام کرد و در اخطاریه قانونی توقف این فعالیت ها را بر اساس مصوبه سال 1372 مجلس شورای اسلامی خواستار شد .