آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

دانش کشور باید به محتوای موجود در اینترنت تبدیل شود

معاون فن‌آوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی گفت:‌ مراکز دانشگاهی، حوزه‌های علمیه و حتی وبلاگ‌ها منشاء تولید محتوا هستند که با نظارت علمی‌ بر آن‌ها می‌توان دانش کشور را به محتوای موجود در اینترنت تبدیل کرد.

علیرضا طالب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که کار تولید محتوا در داخل کشور از همان روزهای ابتدایی ورود رایانه آغاز و مباحث فرهنگ زیادی به تولید نرم‌افزار‌های مالتی مدیا منجر شد که قابلیت‌هایی چون صدا و تصویر داشت، اظهار کرد: این نرم‌افزارها در محیط دیجیتالی تولید و بهره‌برداری شدند، اما به دلیل رعایت نشدن قانون کپی‌رایت، شتاب این فعالیت‌ها رو به افول گذاشت و تلاشی برای حمایت و جلوگیری از تکثیر غیرمجاز و برای بهبود و گسترش بستر توزیع نرم‌افزار ایجاد نشد تا تولید کننده بتواند سریع‌تر بازگشت سرمایه داشته باشد و کارش را توسعه بخشد.

وی با تاکید بر این که با حفظ قوانین کپی‌رایت و رعایت حق مالکیت معنوی تولید محتوا برروی اینترنت را به سرنوشت تولید نرم‌افزار مواجه نکنیم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی اطلاع‌رسانی باید مدیریت جامعی بر تولید محتوا بر روی اینترنت داشته باشند.

او خاطر نشان کرد: اثرات نامطلوبی که رعایت نشدن کپی‌رایت بر میزان تولید محتوا گذاشت در نمایشگاه‌هایی که در کشورهای عربی برگزار می‌شد، قابل مشاهده بود؛ آمار پایین تولیدات کشورمان در مقایسه با کشورهای عربی حاکی از این افول تولید محتوا بود؛ چرا که در کشورهای عربی در کنار ایجاد انگیزه در مخاطبان خود، به گسترش فرهنگ استفاده و رعایت حقوق مالکیت معنوی پرداخته شده بود، اما در کشور ما کمترین کار در این باره،‌ به انجام نرسید.

طالب‌پور افزود: با ورود اینترنت و فضای آنلاین موسسات دولتی، خصوصی، دانشگاه‌ها و موسسات فرهنگی زیادی به ارایه‌ی محتوای فارسی تحت وب اقدام کردند، اما اگر سرنوشت نرم‌افزار بروی آن اجرا شود نشاط اولیه ناشی از نو بودن این صنعت از بین می‌رود.

او ادامه داد: برای تولید محتوا، تشخیص نیازها از اهمیت بالایی برخوردار است و در این صورت است که می‌توان قدم مثبتی در جذب مخاطبان خود برداشت؛ چرا که پویایی محتوا باعث جذب می‌شود.

به گفته‌ی او دانشگاه‌ها می‌توانند پایگاه‌های مناسبی برای تولید محتوای علمی‌ مورد نیاز کشور باشند، اما اغلب دانشگاه‌های کشور از سایت‌های ایستایی برخوردارند و میزان علمی ‌که در ایران تولید می‌شود، به همان میزان برروی وب نمود پیدا نکرده است.

معاون فن‌آوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: باید به بحث کپی‌رایت به صورت تخصصی نگاه شود؛ لازم نیست شروع کار با همه‌ی مقدمات باشد بلکه اجرای عادی این قانون با تنگ کردن عرصه برای متخلفان می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد و نباید منتظر فراهم آمدن شرایط بود.

او در پایان تصریح کرد: اجرای کپی‌رایت بیش از این که به یک سازمان مجزا نیاز داشته باشد، نیازمند حضور پررنگ در میان مردم است که با تنبیه درصدی از مجرمان آرامش و بدیهی بودن کپی غیرمجاز را زیرسوال ببرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد