آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

نرم افزار خدمات آموزشی دانشگاه جامع

جناب آقای مهندس موسی زاده٬‌ معاون محترم پشتیبانی دانشگاه جامع علمی - کاربردی٬‌ در بخشنامه ای به کلیه واحدهای استانی٬‌ موسسات و مراکز مجری دوره های علمی - کاربردی ترمی و پودمانی٬ نرم افزار نماد را به صورت زیر معرفی کرده است:

"احتراماً نظر به [لزوم] هماهنگی در ارائه خدمات آموزشی و امور فارغ التحصیلان نظام آموزشی ترمی و پودمانی٬ بدینوسیله نرم افزار خدمات آموزشی مطابق با آخرین استانداردها و فرمهای مصوب دانشگاه تهیه و طبق اولویت بندی دانشگاه در اختیار استانها و مراکز قرار خواهد گرفت. لذا ضروری است واحدهای استانی٬‌ تعداد مراکز تحت پوشش را مشخص و مقدمات لازم جهت نصب٬ راه اندازی و آموزش مسئولین استانها و مراکز را فراهم نمایند. مراکز مستقر در تهران و استانهایی که فاقد واحد استانی دانشگاه می باشند٬‌ می باید آمادگی خود را جهت نصب٬ به مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه اعلام دارند."

لازم به توضیح است که این نرم افزار از طرف دانشگاه جامع در اختیار مراکز قرار می گیرد تا اطلاعات مورد نیاز دانشگاه جامع به صورت یکنواخت فراهم شود. یعنی نوعی انحصار و الزام وجود دارد که موسسات آموزشی باید به منظور هماهنگی آن را بپذیرند. اولویت نصب نیز از طرف دانشگاه جامع تعیین می گردد. یعنی مشخص است که مدیریت کار با آن دانشگاه است. به همین دلیل بابت نرم افزار٬ وجهی از موسسات آموزشی دریافت نمی شود.

اما در ضمیمه بخشنامه گفته شده است که "مراکز آموزشی جهت استفاده از خدمات پشتیبانی می باید مطابق مفاد مندرج در نمونه قرارداد پشتیبانی اقدام نماید." و تاکید شده است که "چنانچه مرکزی در نصب استانی اقدام به خرید نرم افزار ننماید٬ به آخرین اولویت انتقال داده می شود." میتوان گفت که این ضمیمه با روح بخشنامه صادره مغایر است. به ویژه که بیش از ۲۰۰ مرکز موظف به خرید از شرکت مهندسی پژوهش افزار فردا (سهامی خاص) و انعقاد قرارداد پشتیبانی به مبلغ ۷،۵۰۰،۰۰۰ ریال با شرکت مذکور (نماد پافکو) می شوند.

با حمایت از سایت های دانشجویی٬ می توان فعالیت آنها را گسترش داد.

گردانندگان سایت دانشجویی مهندسی آب ایران (آبانگاه) که تحت نظارت هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت می کند و قبلا مصاحبه ای با مدیر آن سایت٬ جناب آقای سمیعی ارائه گردید٬ نظامنامه داخلی خود را منتشر کرده است. ضمن آرزوی توفیق برای این عزیزان٬ به نظر می رسد هسته های پژوهشی و گروههای علمی دانشگاهی می توانند با حمایت از انجمن ها و گروههای علمی دانشجویی٬ و با رعایت کردن استقلال آنها٬ انگیزه لازم برای استفاده از ظرفیت علمی دانشجویان را تقویت کنند.

در فصل سوم نظامنامه این گروه که به مبحث مسایل مالی پرداخته است٬ چنین می خوانیم:

ماده 20 : سایت آبانگاه یک سایت کاملا علمی می باشد و به هیچ مجموعه، ارگان، شخص حقیقی و یا حقوقی وابسته نیست. مجموعه ای از نهاد ها و افراد به عنوان حامیان سایت کمک های مالی و معنوی به سایت ارائه داده یا می دهند. حمایت های هیچ یک از آن ها موجب ایجاد حقی برای آنها در جهت اعمال نظر برای گزینش مطالب با سمت و سویی غیر علمی ایجاد نمی کند و کمک آنها صرفا کمک به یک جریان علمی محسوب می شود.

ماده 21 : سایت آبانگاه می تواند برای تامین هزینه های سایت اقدام به ارائه تبلیغات مطلب مربوط به علوم و مهندسی آب و یا فروشی کردن مطالب برخی از بخش های سایت نماید.

ماده 22 : معاون سایت به عنوان نماینده مالی آبانگاه می باشد کلیه اموال سایت در اختیار ایشان می باشد. معاون سایت موظف است در پایان دوره خود به هیئت امناء شرح کلیه هزینه ها و نیز درآمد های سایت را اعلام نماید.

تبصره 1 : معاون سایت به عنوان نماینده سایت مسئول اموال سایت می باشد و در صورت وارد آمدن خسارت به آنها در اثر اهمال معاون ، وی مسئول جبران آن می باشد. هیئت امنا نهاد قانونی تشخیص این مطلب هستند که آیا خسارت وارد شده بر اثر اهمال مدیر سایت بوده است یا خیر.

ماده 23 : برای مخارج کوچک و جاری سایت، مبلغ 50000 تومان در اختیار مدیر سایت و مبلغ 30000 به دبیر سایت به صورت تنخواه تحویل داده می شود. و پس از اتمام آن مجددا معاونت آن را تامین خواهد نمود.

تبصره 1 : پس از هر گونه خرج لازم است فاکتورهای مربوطه به امضای مدیر سایت برسد و در صورت نبود فاکتور یادداشتی با امضای مدیر سایت تحویل معاونت گردد و ایشان در دفتر مالی سایت ضبط نماید.

تبصره 2 : مدیر و دبیر سایت موظف هستند این سرمایه را تنها در راستای اهداف گروه آبانگاه صرف نماید و در صورتی که هزینه ای خارج از این چهارچوب انجام شود باید جبران نماید.

تبصره 3 : در صورتی که مدیر سایت با هزینه کردن مبلغ تنخواه تحویلی به دبیر سایت در زمینه های خاصی مخالف باشد دبیر سایت موظف است بر مبنای نظر مدیر سایت عمل نماید.

تبصره 4 : در صورتی که اکثریت اعضای هیئت امنا نسبت به خرج اموال سایت در زمینه هایی پس از هزینه کردن مخالفت داشته باشند می توانند به مدیر سایت اخطار بدهند و در صورت تکرار آن مورد مدیر سایت موظف است هزینه مربوطه را برگرداند.

ماده 24 : مدیر سایت موظف است با ارائه طرح سایت به مجامع گوناگون نظیر انجمن علمی و سایر نهاد ها و نیز گرفتن تبلیغات نسبت به تامین حداقل هزینه های سایت اقدام نماید.

ماده 25 :مدیر و دبیر سایت موظف هستند تا با فراهم کردن زمینه های مناسب و سرمایه گذاری علمی و به جا، افراد سایت را به انجام فعالیت های مربوط به سایت ترغیب نماید.

ماده 26 : کلیه درآمد های سایت در اختیار معاونت سایت به عنوان نماینده مالی سایت قرار می گیرد و سایر افراد حقیقی و حقوقی هیچ گونه ادعایی نسبت به آنها نخواهند داشت.

تبصره 1 : در صورتی که طبق برنامه های بلند مدت سایت، ظرف چندین سال آینده در آمدهای سایت بیش از هزینه های جاری گردد؛ مدیر و سایر اعضای هیئت امنا موظف هستند طرح هایی در جهت هزینه کردن این درآمدها به هیئت امنا اعلام و در جلسه ای مرکب از دبیرسایت و هیئت امنا پیرامون آنها تصمیم گرفته شود.

ماده 27 : مدیر سایت موظف است برای هزینه های بالاتر از 50000 تومان موافقت حداقل نیمی از اعضای هیئت امنا را کسب نماید .

ماده 28 : شناساندن سایت به عنوان سایت دانشجویی مهندسی آب ایران، یکی از وظایف افراد گروه می باشد اعم از هیئت امنا، مشاوران ارشد و شورای اجرایی. هدایت و همسو نمودن تبلیغات بر عهده مدیر سایت می باشد.
تبصره 1 : معرفی سایت در مجامع تخصصی آب، مسئولین مرتبط با آب از برنامه های اصلی سایت قلمداد می شود.
ماده 29 : استفاده شخصی اعم از لوازم ازجمله مهرسایت، نشریات آبانگاه و ... برای هر یک از افراد حقیقی و حقوقی سایت بدون موافقت مدیر سایت ممنوع می باشد.
تبصره 1 : مهر سایت در اختیار مدیریت سایت می باشد.

ماده 30 : سایت آبانگاه در جهت اطلاع رسانی فعالیت های خود می تواند اقدام به چاپ نشریه گاهنامه ای " آبانگاه " نماید. بر این مبنا می تواند با نهاد انجمن علمی در دانشگاه فردوسی همکاری نماید و نشریه ای اشتراکی به چاپ برساند. تصمیم گیری در این رابطه منوط به رای اکثریت هیئت امنا و نظر مدیر سایت در هر دوره دارد.

ماده 31 : پس از تصویب نظام نامه توسط هیئت امنا، برای تغییر در نظام نامه، لازم است پس از تنظیم طرح، به مدیر سایت ابلاغ گردد. در صورتی که لا اقل 11/7 هیئت امنا با آن موافقت نمایند نظام نامه مورد اصلاح قرار می گیرد.

تبصره 1 : اصلاحیه نظام نامه به صورت پیوست هایی به اصل نظام نامه الحاق خواهند شد.

تبصره 2 : در صورت بروز هر گونه اختلافی در تفسیر متن نظام نامه و یا بروز مشکلات ریشه ای در سایت و گروه، کمیته سه نفره حل بحران به همراه مدیر وقت سایت مسئول رسیدگی به آن خواهند بود.

ماده 32 : همان گونه که در ابتدا نیز ذکر شد، این مواد و تبصره ها به عنوان نظام نامه داخلی آبانگاه مطرح و مورد پذیرش قرار گرفته است. بر این مبنا بوده است که این نظام نامه منطبق بر سر فصل های نظام نامه های متداول و عرف در سازمان ها نمی باشد و در آن بسیاری از جنبه های خاص گروه آبانگاه لحاظ گردیده است. در صورتی که در آینده برای ارائه به سازمان ها و نهاد هایی، نیاز به ارائه نظام نامه ای منطبق بر سر فصل هایی خاص باشد، مدیر وقت سایت موظف است بر اساس نظام نامه داخلی آبانگاه، نظام نامه ای جهت ارائه به آن سازمان تهیه و پس از رای گیری در هیئت امنا به منظور بررسی مطابقت آن نظام نامه با نظام نامه داخلی آبانگاه، به ارائه آن بپردازد. در هر صورت نظام نامه داخلی سایت آبانگاه مبنای کار سایت و گروه آبانگاه در هر حال تلقی می گردد.

راه اندازی دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی مجازی

روزنامه کیهان در صفحه ۱۴ روز ۲۷ خرداد در این باره خبر داده است:

دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی به روشe-learning تحت وب در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شد و از مهر یا بهمن امسال از بین هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی دانشجو می پذیرد.
علیرضا زالی دیروز در نشست خبری در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اعلام این خبر، افزود: مجوز این رشته جدید از شورای گسترش آموزش وزارت بهداشت اخذ شده و زیرساختهای فنی این آموزش ازطریق وب سایت و پورتال دانشگاه آماده شده است.
وی گفت: این رشته جدید ظرفیت پذیرش 50 تا 100دانشجو را در هر دوره دارد که در زمان حاضر دانشجویان این رشته از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با اولویت اعضای هیئت علمی مناطق محروم باسابقه تر و با رتبه بالاتر است که ازطریق آموزش آن لاین انتخاب می شوند.
زالی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکنون سه دوره دانشجوی رشته آموزش پزشکی را به صورت حضوری برگزار کرده است و در این مرحله این آموزش که طی یک دوره 18 تا 24ماهه برگزار می شود به صورت مجازی نیر ارائه می شود و محتوای آموزش مجازی این رشته نیز با آموزش حضور تفاوت چندانی ندارد و مدرک آن نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صادر می شود.