آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

دانشگاه پیام نور: امکان تحصیل را برای تمامی افراد فراهم کرده ایم

دانشگاه پیام نور توانسته با استفاده از امکانات و برنامه ریزی مناسب برای تمامی افراد امکان ادامه تحصیل را در تمامی مقاطع فراهم کند
دکتر علی احمدی رئیس دانشگاه پیام نور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود : امسال در مقطع دکتری در 25 رشته گرایش پذیرش دانشجو داریم ، برای مقطع کارشناسی ارشد در نوبت پنجم 75 رشته محل را پذیرش دانشجو داشتیم و اینبار در 124 رشته محل پذیرش داریم .
 وی ادامه داد: برای دوره کارشناسی تغییرهای زیادی را اعمال کردیم و ظرفیت پذیرش گسترش قابل توجهی نسبت به گذشته حاصل کرده است .
وی تصریح کرد : امسال علاوه بر دوره فراگیر عادی که برای هجدهمین بار پذیرش دانشجو می کنیم دوره فراگیر چند بخشی داریم که به شیوه های مختلف اجرا می شود و از نظر برنامه درسی با دوره فراگیر عادی پیام نور و سایر دانشگاه ها متفاوت است .
 رئیس دانشگاه پیام نور تاکید کرد : در دوره چندبخشی بر روی درسهای مهارت و بینشی تاکید شده و هم پوشی های درسهای پیش دانشگاهی و دانشگاهی را کاهش دادیم همچنین افرادی که دیپلمه نظام جدید هستند علاوه بر افرادی که پیش دانشگاهی را گذرانده و یا دیپلم نظام قدیم دارند می توانند در این دوره ها شرکت کنند .
 وی گفت : شیوه های ارائه برنامه های آموزشی در مقاطع کارشناسی تغییرهای گسترده ای داشته است و علاوه بر شیوه مرسوم کلاس های رفع اشکال نیمه حضوری از امسال برنامه آموزشی مجازی بصورت الکترونیکی اجرا می شود .
 وی ادامه داد: در بخش رشته های آزمون محور در تعدادی از رشته ها افزایش پذیرش داشتیم که برخی نقاط کشور و جهان می توانند در این دوره ثبت نام کنند و محدودیتی ظرفیت برای این قبیل رشته ها وجود ندارد .
 وی گفت : تعدادی از رشته های آزمون محور نیم سال امسال از شبکه آموزش سیما پشتیبانی می شوند لذا داوطلبان نیازی به حضور در کلاس ها ندارند .
 دکتر علی احمدی ادامه داد: مجموعه روش های ایجاد شده به علاوه شهرهای جدیدی که در آنها پذیرش دانشجو انجام شده همچنین رشته های جدیدی که در حوزه فنی و مهندسی امسال ایجاد شده ظرفیت قابل توجهی را ایجاد کرده و تمامی افرادی که بخواهند وارد دانشگاه شوند امکان ادامه تحصیل برای آنها در دانشگاه پیام نور فراهم شده است .
 برنامه های آموزشی پیام نور پارسال ارتقا کیفی مناسبی داشته است .
 رئیس دانشگاه پیام نور گفت : در خلال یک سال گذشته برنامه های متنوعی برای ارتقای کیفی برنامه های آموزشی انجام شده است .
وی ادامه داد: کادر هیئت علمی نسبت به پارسال 2 برابر افزایش ظرفیت داشته و برای جذب 2 هزار عضو هیئت علمی تا قبل از نوروز 86 آگهی می دهیم.
وی گفت: کلاس های درسی پیام نور به سیستم ویدئو پروژکتور و دی وی دی مجهز است که استادان با این روش ها می توانند کلاس های رفع اشکال را به مرور درس تبدیل کنند.
وی افزود: رشته های جدیدی را متناسب با نیازهای کشور ایجاد می کنیم و با دانشگاه های خارج از کشور همکاری های علمی داریم و برنامه هایی را که به تصویب شورای عالی برنامه ریزی و دفتر گسترش آموزش عالی رساندیم زمینه ارتقا کیفیت را در ابعاد مختلف توسعه می دهد.
از حیث تولید محتوای الکترونیکی بهترین سطح استانداردها را رعایت کرده ایم
دکتر علی احمدی تصریح کرد: در مورد توسعه آموزش الکترونیکی و مجازی دانشگاه پیام نور از سه سال گذشته شروع به کار کرده و از مهر 85 در مقاطع ارشد و کارشناسی پذیرفتن دانشجو داشته است.
وی گفت: در این نوبت ثبت نام فراگیر نیز در مقطع کارشناسی سه رشته مهندسی نرم افزار، مهندسی فناوری اطلاعات، علوم رایانه و کارشناسی ارشد اخلاق ثبت نام کرده و معتقدیم از حیث تولید محتوای الکترونیکی بهترین سطح استاندارها را رعایت کرده ایم.
وی افزود: از انجائیکه دانشگاه پیام نور می خواهد سطح دسترسی توده ها را برای ادامه تحصیل افزایش دهد هزینه ثبت نام را در حد متوسط قرار داده است.
وی ادامه داد: دانشجویان از دوره های فراگیر مجازی دانشگاه پیام نور در مقایسه با دانشگاه های پولی استقبال می کنند و اکنون تمام مقاطع تحصیلی شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه های غیرانتفاعی، نوبت دوم و دانشگاه آزاد پائین تر و یک پنجم شهریه دانشگاه ها در کارشناسی است.
وی تصریح کرد: نظام آموزشی پیام نور الزامی به شرکت داوطلب در کلاس درس ندارد اگر چه دانشجویان از کلاس ها استفاده می کنند اما افراد شاغل  با این روش می توانند آسان تر به ادامه تحصیل بپردازند همچنین امکان نظام وظیفه همزمان با تحصیل در صورت موافقت یگان محل خدمت وجود دارد.
دکتر علی احمدی تاکید کرد: تعداد شعبات و مراکز پیام نور در داخل کشور گسترده بوده لذا دسترسی به کلاس ها نیز آسان تر است و با توجه به اینکه روش های غیر حضوری پیام نور منحصر به فرد عمل می کند.استقبال دانشجویان از این دوره ها قابل توجه بوده و مهر امسال در حالی که دانشگاه های غیرانتفاعی تکمیل ظرفیت داشتند دانشگاه پیام نور تکمیل ظرفیت نداشت.
* دانشگاه پیام نور امکان تحصیل را برای تمامی افراد در تمامی استان ها فراهم  می کند
رئیس دانشگاه پیام نور گفت: یکی از شعارهای دولت دسترسی عادلانه به فرصت های برابر است و یکی از قول های رئیس جمهور در تمامی استان ها تاسیس دانشگاه پیام نور است.
وی ادامه داد: بسته به اینکه تامین اعتبار از بودجه ریاست جمهوری، بودجه استانی و یا بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و یا بودجه دانشگاه تامین می شود زمان تاسیس واحد پیام نور در استان ها متفاوت است.
*دانشگاه پیام نور مسئولیتی در قبال موسسات آزاد فراگیر ندارد
دکتر علی احمدی گفت: دانشگاه پیام نور نسبت به فعالیت های موسسات آزاد که در تبلیغات کاذب خود فراگیر پیام نور بدون کنکور را دارند مسئولیتی تقبل نمی کند.
وی افزود: به حدی ظرفیت پذیرش دانشگاه پیام نور زیاد است که در هر مقطع تحصیلی و در صورتیکه فرد آزمون ترم دانشپذیری را طی کند به آسانی وارد دانشگاه می شود.
وی گفت: در صورتیکه افراد در این آزمون پذیرفته شده اما ظرفیت رشته پذیرفته شده در شهر مورد نظر داوطلب تکمیل باشد فرد می تواند در شهر دیگر نزدیک ثبت نام کرده و یا در نیمه سال بعدی اقدام به ثبت نام کند .
وی گفت: اکنون دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های دیگر می توانند به طور همزمان در رشته های دانشگاه پیام نور شرکت و ادامه تحصیل دهند.

مصاحبه بادکتر افضلیان ریاست محترم موسسه آموزش عالی صنعت آب و برق

جناب آقای دکتر افضلیان، با تشکر از افتخاری که نصیب بنده کردید و امکان این مصاحبه را فراهم نمودید، قبل از هرچیز خودتان را برای خوانندگان این وبلاگ معرفی بفرمایید.

 

با سلام و تشکر، بنده در سال 1342 در یزد به دنیا آمدم. تحصیلات ابتدایی را در دبستان عباس ارومی واقع در سید خندان تهران گذراندم.  تحصیلات دوره راهنمایی و دبیرستان را به ترتیب در مدرسه راهنمایی فضیلت (واقع در نارمک) و دبیرستان خوارزمی شماره 3 (واقع در تهران نو) سپری کردم و درسال 1360 دیپلم گرفتم.  در سال 1362 تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشکده، فنی دانشگاه تهران را شروع کردم. و دوره لیسانس و فوق لیسانس را به ترتیب در سالهای 1366 و 1369 به پایان رساندم.  در سال 1369 به دانشگاه صنعت آب و برق به عنوان عضو هیات علمی ملحق شدم. در سال 1373 برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه شفیلید، انگلستان عزیمت و در سال 1377 پس از اتمام تحصیلات به وطن بازگشتم. برای جزئیات بیشتر می‌توانید به یکی از آدرس‌های زیر مراجعه کنید:

http://www.control.toronto.edu/~afzalian

http://staff.pwit.ac.ir/afzalian

 

 

خوب، این یک مصاحبه غیررسمی یا شاید بشود گفت نیمه رسمی است. به عزیزانی که با دکتر عزیز ما آشنایی قبلی ندارند عرض می کنم که ایشان در عین حال که به عنوان استاد دانشگاه همچنان به تدریس مشغولند و عاشق تعلیم و تعلم هستند، ریاست موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق را نیز به عهده دارند. این استاد جوان، خوش فکر و پرانرژی، در زمینه های متعددی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشبرد کارهای اجرایی و آموزشی خود استفاده می کنند.

استاد، فکر می کنید ICT چقدر در شکسته شدن قالبهای رسمی و دیوانسالارانه موثر است؟

 

بی‌شک فناوری ارتباطات و اطلاعات افق جدید و وسیعی را پیش‌روی همه گشوده‌است. آنچه اهمیت دارد درک صحیح کاربران از این فناوری، ترویج و به‌کار بستن فرهنگ مناسب و استفاده بجا از آن می‌باشد. متاسفانه در مقوله  IT  به  T  آن توجه می‌شود ولی از  I  غفلت می‌گردد. مهم این است که با استفاده از این فناوری چه محتوایی و با چه هدفی ذخیره و انتقال داده می‌شود.

 

برخی از افراد چنین برداشتی دارند که وبلاگ فقط می تواند یک دفتر خاطرات شخصی و غیررسمی باشد. در حالی که بنابر یک تعریف هرنوع اطلاع رسانی روزانه که اخبار و نوشته های جدیدتر را در صدر قرار دهد، درواقع نوعی وبلاگ است، حتی اگر به صورت یک سایت رسمی نظیر خبرگزاری ایرنا یا ایسنا باشد. در این زمینه چقدر کارکنان و اساتید را به داشتن صفحات شخصی تشویق می کنید و چه چشم اندازی در این باره دارید؟ تا چه میزان سایت موسسه پویا و پاسخگو خواهد شد؟ چقدر نشریات دیجیتال را گسترش می دهید؟

 

امروزه صفحات وب، وب‌لاگ‌ها، گروههای خبری و .... ابزارهای کارایی برای نشر بشمار می‌روند. به‌کار گیری این ابزار تحت عنوان کلی  Web Publishing  به روشهای متنوع، برای مؤسسات آموزشی و مدرسان و اعضاء هیات علمی اجتناب ناپذیر می‌باشد.  مؤسسه وظیفه دارد زمینه‌های فنی را فراهم نموده و فرهنگ مناسب را ترویج نماید.

 

 

در مقدمه ای که حضرتعالی بر تقویم آموزش های کوتاه مدت تخصصی سال 1386 موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق نوشته اید، بر محتوای دوره های کوتاه مدت و میزان تطابق آنها با نیازهای روز صنعت، مجریان و اساتید دوره ها، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی به عنوان مسایل مهمی که تضمین کننده اثربخشی دوره های تخصصی هستند تاکید کرده اید.

آیا این تاکید، شامل روش آموزش هم می شود؟ آیا درک نیازهای روز صنعت و پاسخگویی به آنها نیازمند استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست؟ آیا موسسه به سمت تشکیل و بهره گیری از امکانات وب برای آموزش مجازی نخواهد رفت و شیوه تدریس تغییر نخواهد کرد؟

 

همینطور است که فرمودید. لازم است برای ارائه آموزشهای کوتاه‌‌مدت روشهای مبتنی بر فناوری اطلاعات را نیز بکارگیریم.البته مقدمات آن باید قبلا فراهم آید.از جمله این مقدمات عبارتند از:فرهنگ‌سازی در مدرسان مؤسسه و مخاطبان (کارکنان صنعت آب و برق)، ایجاد زیربناهای لازم و تهیه مواد آموزشی در قالب مورد نیاز.

 

شما از زمانی که مسئولیت اجرایی فعلی را برعهده گرفته اید، دست به کار تغییراتی شده اید که تقریباً همه افراد، حتی کسانی که جابجا شده اند، آن را مثبت و حساب شده ارزیابی می کنند هرچند برخی می گویند مدیریت به صورت پروازی، کم دوام خواهد بود. این پرسش مطرح است که اطلاعات لازم برای این تصمیم گیریها را از کجا کسب کرده اید؟

 

از مطالعه وضعیت مؤسسه و مشورت با همکاران. اجازه بدهید توضیح دهم که جابجا شدن مسؤلین خصوصا در یک مؤسسه آموزشی امری طبیعی تلقی می‌شود. الحمدلله مؤسسه از همکاران صدیق و توانایی برخوردار است که می‌توانند آن را به خوبی اداره کنند. این جـابجـایی ها فرصتـی فراهم می‌آورد تا همکـاران هیات علمـی به امور آموزشی و پژوهشی نیز بپردازند. از طرف دیگر مؤسسه نیز از ایده‌های نو و طرح‌های جدید برای پیشبرد فعالیتهایش برخوردار خواهد شد. امور مؤسسه فقط در تهران انجام نمی‌شود. بلکه فعالیتهای مؤسسه واقعا در مجتمع‌ها جریان دارد. چه اشکالی دارد که بخشی از ستاد مؤسسه در برخی از مجتمع‌ها مستقر باشد. در نتیجه اصلا بحث مدیریت پروازی مطرح نیست.

 

آقای دکتر، گاهی این نگرانی وجود دارد که تغییر در یک بخش و یک سازمان، ممکن است به دلیل مواجه شدن با عادت های جاافتاده سیستم اداری در بخش ها و سازمان های دیگر، چندان موفق نباشد. به نظــر می آید تغییـرات اثـربخـش به تغـییــرات درازمـدت وابسته است که به تدریج و با گذشت سالها یا حتی پس از چند نسل، به فرهنگ ملتها تبدیل شود. در این زمینه چه نظری دارید؟

 

بالاخره تغییر لازم است از طرف دیگر تطبیق و پذیرش تغییر و هماهنگی با سایر اجزا نیز به زمان نیاز دارد. چاره‌ای نیست جز شکیبایی و ممارست در پیگیری جهت صحیح با این امید که به نتیجه نسبی واصل گردیم.

 

یک قضاوت کلی در مورد دولتمردان و مدیران این است که سلامت افراد و میزان برش کاری آنها دو پارامتر متناقض هستند. آیا فکر می کنید این تناقض قابل حل باشد؟

 

فکر نکنم لزوما این قاعده کلی و گریزناپذیر باشد. یک راه وجود قوانین و مقررات مناسب است. راه دیگر تلاش در حفظ سلامت کار و توجه به اینکه این دوران بسرعت سپری خواهد شد و چه بهتر که آنچه باقی می‌ماند صالحات و نیکی باشد.

 

استاد عزیز، در آستانه سال نو قرار داریم. شما چه چشم اندازی برای فعالیتهای موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق در سال آینده تصویر می کنید؟ آیا آموزشهای کوتاه مدت تخصصی در این سال رونق خواهد گرفت؟ آیا پژوهش در موسسه معطوف به نتیجه خواهد شد؟ آیا مشکلات بودجه ای برطرف می شود؟ آیا کیفیت دانش و میزان تسلط همه اساتید به سطح انتظاراتی که از مدرسان علمی - کاربردی می رود خواهد رسید؟

 

امیدوارم پاسخ سوالات شما جملگی مثبت باشد. عواملـی که در حـل این مشـکــلات دخیلنـد متعـدد می‌باشنـد، منجملـه: سیاست‌های حوزه ستادی وزارت نیرو، تلاشهای دفتر مرکزی مؤسسه و مجتمع‌های عالی، بازار آموزشهای کوتاه‌مدت، اعضاء هیات علمی، مدرسان و بالاخره تک تک کارکنان مؤسسه.

 

ضمن تبریک بابت فرارسیدن سال نو و آرزوی موفقیت روزافزون برای شما و همکارانتان، اگر اجازه بدهید کمی هم از تجربیات شما در خارج از کشور مطلع شویم. به ویژه اگر پیامی برای دانشجویان و اساتید محترم موسسه - که سال نو را دور از سرزمین مادری خود جشن می گیرند - دارید، بیان بفرمایید.

 

سال نو را به همه همکاران و خانواده‌های آنها تبریک عرض نموده و آرزوی شادابی و موفقیت دارم.  ایام سال نو در خارج از کشور حال و هوای دیگری دارد. امیدوارم دوستانـی که در خارج از کشـور مشغـول به تحصیل هستند با کوله‌باری از تجارب ارزشمند نه تنها در زمینه علوم و فناوری مربوطه بلکه در ارتباط با سیستم‌های موفق آموزشی و اجتماعی جاری در محل تحصیل به کشور بازگردند.

 

بازهم از شما تشکر می کنم. اگر در مورد مصاحبه های مجازی یا دیگر فعالیت هایی که در اینجا صورت می گیرد راهنمایی بفرمایید، موجب سپاسگزاری بیشتر خواهد بود.

 

نشر الکترونیکی تجربه‌ای نو در مؤسسه می‌باشد که با همت جنابعالی شروع شده‌است. امیـدوارم این‌کار گسترش یافته و افق‌های تازه‌ای در روشهای ارائه دانش فنی مورد نیاز صنعت آب وبرق -که از اهداف مؤسسه می‌باشد- گشوده شود.

روش های اعتراض به فیلم 300

فرهاد جعفری نوشته است:

حتما تا کنون از سر و صدای فیلم هالیوودی 300 با خبر شده اید. در ادامه 3 روش کاملا قابل اجرای اینترنتی برای اعتراض به این فیلم گفته خواهد شد :

1- بمب گوگلی - باید شما صاحبان وبسایت ها و وبلاگ ها به آدرس http://300themovie.info لینک مستقیم بدهید تا در صورت جست و جوی نام این فیلم در موتور جست و جوگر ها یکی از اولین جواب ها به جست و جو! سایتی باشد که در مورد واقعیت های داستان و این فیلم سخن گفته است. http://300themovie.info

2- امضای اعتراض نامه اینترنتی - شمای ایرانی باید به لینک اعتراض نامه بروید و تنها دو دقیقه از وقت خود را صرف امضا کردن کنید. http://www.petitiononline.com/wpci96c/petition.html

3- دادن رای ضعیف در Yahoo Movies - به سایت Yahoo.com وارد شوید و به قسمت Movies بروید. فیلم 300 را بیابید و به صفحه مخصوص آن وارد شوید:

اکنون در قسمت Start Rating Movies now بر روی Sign In کلیک کنید. بعد از ورود به سایت یاهو در همان صفحه فیلم 300 پایین ترین رای را به این فیلم دهید و با چند جمله انگلیسی بطور منطقی از این فیلم و تبعیض نژادی آن و تحریف تاریخ در آن انتقاد کنید. ( تا کنون چند هزار نفر اعتراض نامه را امضا کرده اند، اگرچه چندهزار نفر هم رای ضعیف به این فیلم دهند. موفقیت چشمگیری حاصل خواهد شد.)