آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

e-learning در موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق

رشد فناوری اطلاعات، تغییر در نگرش جهانی نسبت به آموزش، روی آوردن دانشگاههای معتبر جهان به آموزش الکترونیکی، پیچیده تر شدن شیوه زندگی انسان و لزوم نظم بخشیدن به زمان در زندگی فردی به تحول عظیمی در شیوه سنتی آموزش منجر شده است. تاثیر شگرف فناوری اطلاعات بر نظام آموزشی، در حال دگرگون سازی تمامی ساختار، محتوا، روش ها و حتی اهداف این نظام است.

در کشور ما نیز درک این ضرورت، همه سیستم آموزشی را کمابیش با بهره گیری هرچه بیشتر از رایانه و اینترنت و استفاده روزافزون از e-learning درگیر کرده است.  از سالهای آخر دهه 1990 با ایجاد زیرساختهای مناسب مخابراتی، گامهای مثبتی در عرصه فناوری اطلاعات برداشته شده است و بعضی از دانشگاههای کشور به راه اندازی دوره های آموزشی با استفاده از امکانات این فناوری در رشته های خاص اقدام نموده اند. در برنامه چهارم توسعه به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اجازه داده شده است از طریق تنوع بخشی به شیوه های ارائه آموزش عالی، نسبت به برگزاری دوره های تحصیلی منجمله از راه دور (نیمه حضوری) و آموزشهای مجازی اقدام کنند.

در سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت نیرو نیز که در سال 85 ابلاغ شده است، آموزش الکترونیکی از اهداف کلی توسعه ICT عنوان شده است. تنوع و گستردگی آموزشهای موردنیاز وزارت نیرو، سرعت تحول دانش و فناوری در عرصه های صنعت برق، آب و آب و فاضلاب، لزوم کاربردی بودن آموزشهای یادشده، پراکندگی جغرافیایی نیروی انسانی، فوریت اجرای برخی دوره ها، منحصر به فرد بودن اساتید کارآزموده در رشته های ویژه، محدودیت مکانی و زمانی در آموزش های خاص نظیر تعمیرات نیروگاهها، لزوم بهره گیری از امکانات مراکز صنعتی و علمی حتی در خارج از کشور، محدودیت حضور فیزیکی کارکنان در محل برگزاری کلاس، شرایط پیشرفته صنعت آب و برق ایران در میان کشورهای همسایه از نظر فناوری و آموزشی و نیاز شدید کشورهایی نظیر افغانستان و عراق و جمهوریهای آسیایی به این آموزشها، لزوم به کارگیری شیوه های نوین آموزشی برای صرفه جویی در هزینه ها، و نیز لزوم استاندارد سازی و افزایش کیفیت آموزش موجب شده است اجرای e-learning در دستور کار موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق قرار گیرد.

در برنامه استراتژیک مصوب کمیته راهبردی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق، "تجهیز سیستم های مدیریتی و آموزش به فناوری اطلاعات" به عنوان یکی از استراتژی های منتخب عنوان شده است. در دستورالعمل نظام جامع آموزش کارکنان وزارت نیرو، دوره های نیمه حضوری (الکترونیکی) مورد توجه قرار گرفته است و از آنها به عنوان دوره هایی یاد شده است که در برنامه ریزی و اجرای آنها از فناوری ارتباطات و اطلاعات کمک گرفته می شود. در نامه جناب آقای دکتر داریانی معاون محترم وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی به موسسه، خواسته شده است که روشهای نوین آموزشی از قبیل آموزش الکترونیکی (e-learning)، دانشگاه مجازی (virtual university) ، آموزش از راه دور (distance education) و آموزش مکاتبه ای (teaching by corresponding) مورد توجه قرار گیرد.

هم اکنون پژوهشی در موسسه در جریان است تا مناسب بودن منابع مورد نیاز برای عرضه آموزش های الکترونیکی، دامنه و گستره این آموزش در داخل و خارج از کشور، انواع دوره از نظر سطح و زمان و مدرک که برای آموزش الکترونیکی موسسه مناسب تر است، وجود تقاضا، امکانات و شرایط راه اندازی دوره های یاد شده، و نیز شیوه مناسب آموزش از راه دور در شرایط خاص موسسه و روش بهینه برای تحقق اهداف یاد شده مورد بررسی قرار گیرد و اجرای اثر بخش e-learning توسط موسسه تضمین شود. به ویژه نقش و جایگاه موسسه در اجرای این آموزشها و تناقض آزمایشگاه و کارگاه برای آموزش های کاربردی با کلاس مجازی، و نیز تناقض آموزش خاص توسط موسسه با آموزش سراسری الکترونیکی که می تواند توسط دانشگاهها برگزار شود، مورد پژوهش قرار می گیرد.

همزمان، بهره گیری وسیع از امکانات رایانه، شبکه و اینترنت در مجتمع های موسسه صورت می گیرد. در موسسه بسته های آموزشی تولید شده است که با استفاده از امکانات چندرسانه ای، دروس مورد نیاز برای خودآموزی را به همراه پرسش ها، آزمون ها و راهنمایی های مختلف عرضه می کند. کارگاههای آموزشی گوناگونی در زمینه e-learning برگزار می شود و آموزش مکاتبه ای شکل گرفته است. به ویژه در مجتمع اصفهان امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی برای توسعه آموزشهای الکترونیکی فراهم آمده است. در کنار مذاکرات با دانشگاه جامع علمی - کاربردی برای به دست آمدن توافق ها و اخذ مجوزهای مورد نیاز برای برگزاری دوره های بلندمدت مجازی، دوره های تخصصی کوتاه مدت به صورت الکترونیکی در جریان است و موسسه برای برگزاری دوره های خاص به شیوه مجازی در سطح منطقه ای و بین المللی آمادگی دارد.

مصوبات دومین جلسه سیاستگذاری نشریه دیجیتال آموزش

پیرو گزارش قبلی٬ دومین جلسه مربوط به نشریه دیجیتال موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق برگزار گردید. این جلسه در تاریخ ۲۳ خرداد ۸۶ و با حضور ریاست محترم موسسه و مدیر محترم دفتر پژوهش و فناوری موسسه برگزار شد.

طبق مصوبات این جلسه٬ ایجاد ستونهای برق، آب، آب و فاضلاب، انرژی، رایانه، مکانیک٬ مدیریت٬ آموزشی و دانشجویی، آموزش‌های تخصصی، پژوهشی و فناوری، اخبار داخلی موسسه، ستون موسسه در آیینه مطبوعات و سایر ستون‌ها برای نشریه پیش بینی شده است و برای هر یک از این ستونها، حداقل یک Columnist در نظر گرفته می شود که برحسب مورد، مسئول هسته پژوهش یا مدیر یا کارشناس ذیربط خواهد بود.

مطالب هر ستون، توسط دبیر آن ستون نهایی می شود و در هفته نامه قرار می گیرد. تا زمانی که امکانات لازم ایجاد نشده باشد، نشریه موقت کنونی ادامه خواهد یافت و به تدریج به فرمت نهایی نزدیک می شود.

اهم مطالب قابل ارائه در هریک از ستون‌های علمی:

1- تازه‌های صنعت و فناوری

2- رویدادهای علمی و صنعتی (کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها، فراخوان‌ها، مقالات و ...)

3- فهرست مطالب مجلات چاپ شده

4- کتب نشر شده

5- مراکز تحقیقاتی و آموزشی مرتبط

6-  افراد و گروه‌های آموزشی و تخصصی ذیربط

7-  نرم‌افزارهای جدید مرتبط

8-  ارتباط با خوانندگان

9-  ارائه منابع تحقیقاتی

10- کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی ذیربط

 

مطالب قابل ارائه در ستون‌های خبری:

1- فعالیت‌های مرتبط

2- تقویم آموزشی 

3- اخبار و رویدادها

4-  سیاست‌های کلان آموزشی

5- پذیرش دانشجو

6-  انتصاب و تودیع  و معارفه

هفته نامه دیجیتال چگونه منتشر شود؟

استاد محترم جناب آقای دکتر افضلیان در ادامه راهنمایی های خود درباره نشریه دیجیتال فرموده اند که بهتر است نشریه به صورت یک فایل Word در سایت موسسه قرار گیرد تا دنبال کردن لینک ها ساده تر باشد.

ضمن رعایت این پیشنهاد در هفته نامه شماره ۶ ٬ از دوستان و سروران عزیز درخواست می شود چنانچه درباره موارد زیر راه حلی دارند، بنده را راهنمایی کنند:

۱- وقتی یک فایل متن در سایت (فضایی از اینترنت که در اختیار موسسه است) قرار می گیرد، ارجاع به قسمتی از آن در همان صفحه امکانپذیر نیست. البته این موضوع شامل ارجاع به زیر نویس نمی شود.

۲- به مرور زمان در مورد هر اسم خاص (اندیشمندان٬ استادان و سایر همکاران٬ شرکتها و موسسات٬ قوانین و مقررات٬ انجمن ها٬ عناوین و ...) یک بانک اطلاعاتی تشکیل خواهد شد تا هر وقت در هر مطلبی به آن اسم خاص اشاره شد٬ لینک مطالب قبلی به آن اسم الصاق شود. در حال حاضر محل ارجاع٬ یادداشت مربوط به آن در یک وبلاگ است. با تمرکز رسمی در این مورد چه اقدامی مناسب تر است؟

۳- اگر هسته های پژوهشی و حتی هر یک از دوستان مطالب خود را در وبلاگ یا سایت متعلق به خود بنویسند تا بتوان اطلاعات مورد نیاز را ار آنها استخراج کرد٬ چه مزایا و معایبی ممکن است وجود داشته باشد؟