آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

مدل صوری برای توصیف سیستم های اطلاعاتی ارائه شد

یکی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با استفاده از یک نگره فلسفی یعنی هستی شناسی(Ontology) مدلی صوری را برای توصیف سیستم های اطلاعاتی ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران،محمود معلم،دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی رایانه از دانشگاه علم و صنعت در پژوهشی به ارائه مدلی صوری بر پایه Ontology برای توصیف سیستم های اطلاعاتی پرداخته است.
بنابراین پژوهش، مدل سازی به ویژه مدل سازی مفهومی یکی از مهمترین و اصیل ترین فعالیت های مهندسی و نرم افزار است. روش های موجود برای توصیف و مدل سازی سیستم های اطلاعاتی از قبیل "DFD، ERD" و حتی "UML" غالباً به واسطه نیازهای عملی در مهندسی نرم افزار ایجاد شده اند و زمینه های دقیق معنایی در آن ها مطرح نیست.
بنابر این گزارش،مدل ارائه شده در این پژوهش به دلیل برخورداری از مبانی نظری دقیق و مستحکمی که از هستی شناسی گرفته است، از نقطه ضعف عمده گفته شده عاری است.
پس از ارائه مدل صوری یادشده، توانایی آن با استفاده از 3 مطالعه موردی یا Case study در تصحیح و تفسیر روش های مدل سازی موجود و تدوین روش های جدید به نمایش گذاشته شد. این نمونه ها که شامل تصحیح روش DFD، تفسیر و تاویل مفاهیم روش UML و عرضه روش نوینی برای پالایش طبقه بندی هاست، نشان می دهد که روش صوری ارائه شده تنها موجود ذهنی و نظری نیست و می توان آن را برای پرکردن خلاء معنایی سایر روش های مدل سازی مورد استفاده قرار داد.
یادآور می شود،این پژوهش با راهنمایی دکتر سعید پارسا انجام گرفته و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشکده رایانه دانشگاه علم و صنعت قابلیت های مدل را تأیید کرده اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد