آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

طرحهای نرم‌افزار" ‪ " OCR‬فاقد نتیجه عملیاتی و تجاری است

خبرگزاری جمهوری اسلامی :

استاد رایانه دانشگاه اصفهان گفت: طرحهایی که تاکنون در کشور در زمینه سیستم و نرم‌افزار"‪"OCR‬اجرا شده، هیچ نتیجه ملموس، عملیاتی و تجاری نداشته است.

سیستم "‪"OCR‬یک نرم‌افزار تشخیص بصری حروف است که اهمیت فراوانی در گسترش دامنه کاربرد فناوری اطلاعات در جوامع امروز دارد.

"سید امیرحسن منجمی" روز سه‌شنبه در همایش بین‌المللی" جهان اسلام، فناوری اطلاعات و جامعه اطلاعاتی"در دانشگاه اصفهان،افزود:از دهه ‪ ۶۰‬تاکنون پروژه های دانشجویی و ملی زیادی درزمینه سیستم ‪ OCR‬فارسی با صرف میلیاردها ریال هزینه تعریف و اجرا شده است ، اما ما در زمان حاضر هیچ نمونه عملیاتی و کاربردی برای استفاده نداریم.

وی برخی از دلایل این عدم‌موفقیت را پیگیری نکردن پروژه‌ها تا مراحل عملی، عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، دوباره‌کاری، محدودسازی افراطی برای افزایش ضریب دقت و ویژگی‌های زبان فارسی برشمرد.

این کارشناس توضیح داد:به دلیل‌اتصال برخی حروف در زبان فارسی، همپوشانی حروف در یک کلمه،وجود نقطه‌ها و دندانه‌ها و تفاوت زیاد در تحریر نسخ و غیر نسخ ، تهیه سیستم ‪ ORC‬فارسی نیاز به تلاش و استفاده از برنامه‌های هوشمند قدرتمندی دارد.

وی با تاکید بر اینکه تولید سیستم ‪ OCR‬فارسی باعث افزایش ارزش مستندات فارسی زبان در شبکه اینترنت می‌شود، گفت: ما برای تولید این سیستم نیاز به حضور واقعی و قدرتمند بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری و پشتکاری بالا داریم.

منجمی برخی راهکاری پیشنهادی برای تحقق این‌امر را در گرو توجه به عملیات تقطیع کلمات به حروف،حرکت به سمت تشخیص زیر کلمات و تحقیق عمیقتر بر روی متدهای ساختاری مانند تبدیل "هاف" عنوان کرد.

وی گفت: کشورهای عربی در تولید ‪ OCR‬عرب زبان موفق بوده‌اند به‌طوریکه یک سیستم تجاری در این زمینه به بازار عرضه کرده‌اند در حالیکه ما هنوز چنین سیستمی که زبان فارسی را کاملا پشتیبانی کند، نداریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد