آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

دستگاه " شبیه‌ساز واقعیت مجازی " در تبریز ساخته شد

دستگاه شبیه‌ساز " واقعیت مجازی " (‪ ( VIRTUAL REALITY‬در دانشکده برق دانشگاه تبریز ساخته شد.

دکتر ایرج حسن‌زاده، مخترع این دستگاه روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:
این شبیه‌ساز، شبیه یک دستکش الکتریکی بوده و انتقال حس نیرو و احساس حضور از راه‌دور در انسان را ایجاد می‌کند.

وی، افزود: این دستکش دارای حس‌گرهای اندازه‌گیری میدان مغناطیسی برای تعیین فاصله انگشتان دست، آلیاژ حافظه دار به عنوان عملگر و واردکننده نیرو و راه‌انداز آن می‌باشد.

وی اظهارداشت: یک دستگاه کامپیوتر حاوی اطلاعات محیط "مجازی" به عنوان کنترل‌کننده (فرمانده) و کامپیوتردیگر به‌عنوان تعیین‌کننده فاصله (فرمانبر) حاوی یک بسته نرم‌افزاری با خاصیت ‪ (Hardware in the Loop) HIL‬روی دستگاه شبیه‌ساز واقعیت مجازی نصب شده است.

دکتر حسن‌زاده در مورد عملکرد این دستگاه، گفت: کامپیوتر با اندازه‌گیری فاصله انگشتان دست توسط حس‌گرهای مغناطیسی، اثر "هال" (‪ (Hall‬آنرا با اطلاعات جسم مجازی واقع در محیط مجازی تعریف شده، مقایسه کرده و به راه - اندار آلیاژ حافظه‌دار، فرمان نیروی مورد نیاز جهت تلقین احساس جسم مجازی را به کاربر می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: نرم‌افزار پیاده‌سازی شده در این دستگاه، قابلیت ایجاد تصویر تقریبی از جسم واقع در محیط مجازی جهت بهبود عملکرد کاربر در درک محیط مجازی و تعامل با آن را می‌دهد.

به گفته وی، این سیستم قابلیت اتصال به اینترنت برای عملکرد از راه دور را نیز دارد.

مخترع دستگاه شبیه‌ساز واقعیت مجازی ، کاربرد این دستگاه را در جراحی‌های از راه دور(‪ ،(Tele-surgery‬فیزیوتراپی از راه‌دور، آموزش مهارت‌های حرکتی ، سرگرمی ، کنترل از راه‌دور ، بیومکانیک و کاربردهای تحقیقاتی ذکر کرد.

وی اظهارداشت: انتقال احساس از این دستگاه به دو طریق ماشین به انسان و انسان به انسان قابل انجام بوده و حساسیت پهنای باند این دستگاه و پاسخ فرکانسی آن تا دو هرتز متغیر است.

از محاسن این دستگاه شبیه‌ساز واقعیت مجازی ، داشتن حس‌گرها به جای موتور ، حجم و وزن بسیار کم و قابلیت تغییر و انعطاف‌پذیری می‌باشد.

این دستگاه در مدت ‪ ۹‬ماه و با شش میلیون ریال هزینه ساخته شده و توسط اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان اختراع ثبت شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد