آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

دانشگاه مجازی شیراز و دو سه جلسه حضوری در طول ترم

یک استاد دانشگاه مجازی گفت: کشور به دنبال آن است که تنوع پذیری و مسیر جدید در آموزش عالی را با سیستم‌های جدید الکترونیکی ارایه دهد اما حرکت دنیا به سمت کیفیت تدریس در آموزش دانشجو و به‌کارگیری تکنیک‌های IT است.

دکتر علیرضا سیفی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به افزایش کیفیت آموزشی محتوای دروس مجازی با داشتن تکنیک‌های مالتی‌مدیا به خصوص در رشته‌های فنی اظهار کرد: با استفاده از جنبه‌های تکنیکی مالتی‌مدیا مانند صوت و انیمیشن می‌توان به درک بالای محتوای دروس پرداخت و این از مزایای آموزش مجازی به شمار می‌رود که البته باید با تولید دیجیتال مناسب و تسلط بالای استاد از نظر روان شناختی همراه شود تا حرکت به این سمت موفقیت‌آمیز باشد.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌های پهنای باند مناسب، سعی شد تا دروس برای استفاده‌ی بهینه از امکانات موجود با همین کیفیت خطوط اینترنت تولید شوند و در این بستر کارآیی داشته باشند؛ اما دانشجوی آنلاین به خطوط پرسرعت نیاز دارد که در صورت محروم ماندن از کلاس‌های آنلاین، پشتیبانی در قالب CD و به هر شکل ممکن به صورت آفلاین در اختیار او قرار می‌گیرد.

او معتقد است: در این حوزه با ایده‌آل‌ها پیش نرفتیم اما همگام‌ با محدودیت‌های نرم‌افزاری در تولید و نبود پهنای باند کافی در ثبت صدا و تصویر به شکل معقول جلو رفتیم، به عنوان مثال در حال حاضر گروه تولید محتوای دروس در دانشگاه مجازی شیراز، افراد مسلطی هستند همچنین سعی شد تا دروس را با همین بستر و محدودیت شبکه قابل ارایه باشد و محتوای دروسی که در گذشته تولید شده را به‌روز شود.

سیفی افزود: هدف از پیش رفتن به سمت آموزش مجازی تغییر انواع آموزش عالی است؛ راه‌اندازی دوره‌های مجازی ایده‌ی جدیدی برای تدریس در آموزش عالی است که افراد علاقه‌مند با مشکل محدودیت فیزیکی از این دوره‌ها استفاده کنند.

او با بیان این که تاسیس گرایش‌های میان رشته‌یی غیرحضوری و حرکت به سمت گسترش آن‌ها ایده‌ی اولیه‌ی طرح بوده است، گفت: وجود نرم‌افزار LMS در دانشگاه‌های مجازی قابلیت ارتباط متقابل بین استاد و دانشجو را به همراه دارد؛ به تازگی در دانشگاه مجازی شیراز امکاناتی جهت گفت‌وگوی آنلاین در خارج از کلاس مجازی نیز ایجاد شده است اما از آن جا که امکانات همیشه ایده‌آل نبوده در طول ترم دو تا سه جلسه‌ی حضوری رفع اشکال برگزار می‌شود.

وی مهم‌ترین مساله‌ی محدودکننده‌ در استفاده‌ی بیشتر از امکانات مالتی‌مدیا را امکانات زیرساخت شبکه‌ی اینترنت دانست و گفت: با وجود این کندی، تجربه‌ی ویدیو کنفرانسینگ در شیراز را داشتیم، به طوری که در کلاس دانشجویان مستقیما از طریق وب‌کم ،حضور مستقیم در کلاس را تجربه کردند.

او ادامه داد: به دلیل این که تمام محتوای درس در ابتدای ترم در اختیار دانشجوی مجازی قرار می‌گیرد کارایی او می‌تواند بالا رود، چرا که می‌تواند با چندین بار تکرار کلاس‌ها که به صورت محتوای الکترونیکی در اختیار دارد، آمادگی پیدا کند.

سیفی خاطر نشان کرد: برای مقایسه‌ی دوره‌های حضوری و مجازی نیاز به پذیرش یکسان است تا خروجی‌ها قابل مقایسه کردن باشند؛ دانشجویان حضوری با گزینش کنکور وارد دانشگاه می‌شوند و مسلما به لحاظ کیفیت گزینش شده‌ترند و این در حالی است که نحوه‌ی پذیرش دانشجوی مجازی به شرایط سنی، آزمون کنکور و موقعیت جغرافیایی محدود نیست اما به صورت تجربی یادگیری و درک مفاهیم در دوره‌های مجازی بهتر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد