آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

بررسی میزان استقبال و استفاده‌ دانشگاه‌ها از ظرفیت فیبر نوری

گزارشی از خبرگزاری دانشجویان ایران:

چندی پیش یکی از مسوولان مخابرات از پایان پروژه‌ی اتصال 76 دانشگاه به فیبر نوری در سطح تهران خبر داد، اما این سوال مطرح است که دانشگا‌ه‌ها تا چه اندازه از امکانات فیبر نوری استقبال می‌کنند و آیا هزینه‌ی سرویس‌ها و محتوایی که باید توسط دانشگا‌ه‌ها برروی این شبکه قرار داده شود دلیلی است که به استقبال کم برخی از دانشگاه‌ها برای استفاده از فیبر منجر شده و یا این که امکانات و تجهیزات لازم برای اتصال کامل در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است؟

عبدالحمید محقق - مدیر کل نگهداری و پشتیبانی فنی دیتای شرکت مخابرات استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره اظهار کرد: دانشگا‌ه‌ها از راه‌اندازی استقبال می‌کنند اما انتظار دارند این امکانات رایگان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، این در حالی است که این امر برای مخابرات مقدور نیست و مخابرات برای کشیدن فیبر نوری نیز هزینه‌ی سنگینی متحمل شده است.

او افزود: دانشگاه‌ها باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم داشته باشند تا با الکترونیکی کردن فعالیت‌های خود و تعریف محتوای مورد نیاز بتوانند دامنه‌ی آموزش‌های مجازی خود را توسعه دهند.

اما یکی از مسوولان دانشگاهی که از سال گذشته به فیبر نوری متصل شده است در این باره گفت: سال گذشته از سوی مخابرات فیبر نوری تا این دانشگاه کشیده و قرار شد با در اختیار گذاشتن فضای لازم، یکسری تجهیزات برای استفاده از امکانات این فیبر در دانشکده نصب شود، اما از سال گذشته تاکنون این امر تحقق نیافته و دو سر فیبر آزاد و بر روی زمین رها شده است.

او افزود: تا زمانی که این تجهیزات نصب نشود نمی‌توان از امکانات فیبر نوری استفاده کرد، از این رو این که گفته می‌شود دانشگاه‌ها از فیبر نوری استقبال نمی‌کنند صحیح نیست،‌ بلکه این امر به این دلیل است که حداقل امکانات بهره‌گیری از این امر در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: به کارگیری فیبر نوری امکان استفاده از ظرفیت‌های بیشتر شبکه‌ی اینترنت را به دانشجویان می‌دهد و اجازه می‌دهد تا سرویس‌های آموزشی متنوعی برای دانشجویان طراحی و در تحقیق و پژوهش از آن استفاده کرد.

اما صمد مومن بالله - معاون وزیر ارتباطات - چندی پیش پس از حضور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که در روز سه‌شنبه - 7 آذرماه جاری - در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به سوالات برخی از نمایندگان، حاضر شد، به خبرنگار ایسنا گفته بود: یکی از مسایل مورد سوال مساله‌ی در خصوص فیبر نوری دانشگاه‌ها بود که وزیر وعده داد،آمادگی هر اندازه تامین پهنای باند برای دانشگاه‌ها را داریم به شرطی که آن‌ها مطالبه کنند، اما متاسفانه دانشگاه‌ها این توقع را دارند که این پهنای باند به طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار گیرد، این در حالی است که ما نمی‌توانیم این نیاز را از مردم بگیریم و به دانشگاه‌ها بدهیم، بنابراین دانشگاه‌ها باید بودجه‌ی آن را تامین کنند.

اما محقق با اشاره به این که اتصال دانشگاه‌ها به فیبر نوری، این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند تا بتوانند از امکانات علمی و اطلاعات یکدیگر استفاده کنند، گفت: به نظر می‌رسد که‌ دانشگاه‌ها تمایل چندانی به برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند و به همین جهت استقبال چندانی از این امر نداشته‌اند، از این رو باید فرهنگ استفاده از امکانات فیبر نوری در میان دانشگا‌ه‌ها نهادینه شود و نهادی‌های مسوول نیز حمایت‌های لازم را از دانشگاه‌ها به عمل آورند.

به گفته‌ی محقق مخابرات آمادگی اتصال دانشگا‌ه‌ها با پهنای باند درخواستی از سوی آن‌ها را دارد؛ هریک از دانشگا‌ه‌ها باید پهنای باند مورد نیاز را درخواست کنند تا به تناسب این امر امکانات مورد نیاز برای فعال کردن فیبر نوری در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد