آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

دوره های مهارت الکترونیکی EasyLearning - قسمت دوم

در ۲۰ دیماه در مطلبی با عنوان تبلیغ بسته آموزشی توسط خبرگزاری و زیر نام سازمان ملل در مورد easyLearning در این وبلاگ نوشته شد که سه نکته در آن مورد پرسش قرار گرفت: چرا بسته آموزشی به عنوان آموزش مجازی مطرح شده است٬ چرا تبلیغ در قالب خبر صورت گرفته است٬ و چرا این کار زیر نام سازمان ملل انجام شده است.

با توجه به این که کار انجام شده  یک کار آموزشی است و توسط مرکز آموزش شرکت بین المللی توسعه و سرمایه گذاری اسپادان پرشیا (تعاونی دانش گستر اسپادان) صورت می گیرد٬ در یادداشت قبلی ٬ این دوره ها معرفی شد تا دوستان و همکاران و اساتید محترم از این دوره ها و امکانات و اهداف آن آگاهی بیشتری پیدا کنند.

اما سه پرسش یاد شده همچنان به قوت خود باقی است:

۱- این دوره ها در واقع آموزشهای رایانه - محور یعنی CBT یا Computer Based Training است و در ردیف بسته آموزشی قرار می گیرد. آنچه در عرف از آموزش مجازی فهمیده می شود٬ جنبه های تعاملی آموزش دهده - فراگیر و نیز ارتباط میان فراگیران را حذف نمی کند و بر جنبه های پژوهشی نیز تکیه دارد. اما در آموزشهای رایانه - محور٬‌ از امکانات چندرسانه ای برای خودآموزی استفاده می شود.

در دوره های EasyLearning معرفی شده٬ تالار گفتگو هم وجود دارد٬ اما قسمتی از برنامه تدریس نیست. به همان صورت که از طریق پست الکترونیک می توان پرسش ها را مطرح کرد٬ اما چنین مشارکتی الزامی نیست. همچنین گرچه امکان استفاده برخط از درسها وجود دارد٬ اما می توان آنها را روی یک رایانه نصب کرد و از آن طریق دروس را مطالعه نمود. البته آزمون نهایی که در یک سقف زمانی مشخص به صورت تستی برگزار می شود٬ آنلاین است.

 

۲- خبرگزاری موج ٬ این تبلیغ را به صورت یک خبر مطرح کرده است  و دیگران نیز جملگی به همین خبر استناد کرده اند. روزنامه جهان اقتصاد در ۲۳ دیماه با این عنوان که < در راستای اجرای اهداف آموزشی سازمان ملل در ایران٬ طرح آموزش آسان وارد ایران شد > به صورتی خبر را دریافت و از خبرگزاری موج نقل کرده است که گویا خبر از کانالهای رسمی دریافت شده و فرضا بر تفاهم نامه یا پروتکل خاصی مبتنی است.

صبح اقتصاد هم این خبر را به نقل از همان منبع ذکر کرده است.

این درحالی است که جناب  آقای محمدرضا خسروی رییس هیات مدیره شرکت تعاونی دانش گستر اسپادان است و با فعالیت شخصی خود٬ نمایندگی یک شرکت مستقر در دبی را برای پیشبرد فعالیت های شرکت تعاونی یاد شده دریافت کرده است. البته طبیعی است که این شرکت با توجه به نام خود٬ در زمینه های آموزشی فعالیت می کند اما این کار قطعا در چارچوب رسمی و مرتبط با وزارت آموزش و پرورش یا وزارت علوم یا وزارت خارجه نیست.

۳- در مورد اصل موضوع نیز٬ کار در قالب پیشنهاد یک شرکت آمریکایی شکل گرفته است و این امر فی نفسه نشان دهنده امتیاز مثبت یا منفی نیست. شرکت مذکور٬‌ یک سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه آموزشی فعالیت دارد.

همچنان که فرضا همکاری دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه MIT در زمینه مشابه٬ شکل رسمی دولتی به خود نمی گیرد و به همان صورت فعالیت آموزشی بین دو دانشگاه خصوصی یا دولتی هم پسندیده و حتی شاید مقبول تر است.

 البته مدارکی که داده می شود٬ در سطح بین المللی مورد تایید است. گرچه در مورد دوره های کوتاه مدت همانند آنچه تحت عنوان مهارتهای رایانه ای ICDL در ایران مطرح شد٬ تجربه و مهارت عملی بیشتر از مدرک اهمیت دارد.

یک شرکت ایرانی در این زمینه می تواند با الگوبرداری و ترجمه مطالب به فارسی ٬ نوعی بومی سازی انجام دهد. همچنین نصب نرم افزارهای مورد نیاز - نظیر Macromedia Flash یا Macromedia Shockwave با توجه به لزوم غیرفعال کردن آنتی ویروسهایی نظیر  Symantec یا برنامه های Popup blocker - و نیز شروع عملی یک دوره به توضیحات فارسی نیاز دارد.

با توجه به این که قیمت نرم افزارها در شرکت خارجی اصلی حدود ۹ دلار است و تعاونی اسپادان این دوره ها را با ۸۰۰۰ تومان عرضه می کند٬ به نظر می رسد زمینه برای گسترش فعالیت شرکت ایرانی فراهم باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد