آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

جستجوی کتابها برای اطلاع از آخرین تجدید چاپ آنها

یکی از دوستان درباره جستجوی کتاب در اینترنت پرسشی مطرح کرده است. چون احتمال دارد این پرسش ٬ برای عزیزان دیگری هم مطرح باشد٬ توضیحات را در این یادداشت می نویسم. از همه دوستان و اساتید محترم انتظار دارم هم پرسش های مرتبط خود را در این وبلاگها مطرح کنند و هم اگر توضیحات ناقص یا اشتباه است ٬ آنها را تکمیل کنند. اگر فکر می کنید در یک زمینه مرتبط با مطالب این وبلاگها٬ اطلاعاتی دارید که برای سایر خوانندگان مفید است٬ یا شیوه ای را به کار می گیرید که برای دیگران هم ممکن است مفید باشد٬ یا توصیه و پیشنهاد خاصی دارید٬‌ حتما دریغ نفرمایید.

این یک سایت غیر رسمی است. حتی می توانیم بخواهیم که پیشنهاد یا انتقاد یا توضیح ما٬ بدون ذکر نام درج شود. مسلما در آن صورت نام نویسندگان محفوظ خواهد ماند. به ویژه از آنجا که مراجعان به این وبلاگها٬ اقشار مختلف هستند که بسیاری از آنها یکدیگر را نمی شناسند٬ برقرای ارتباط علمی از این طریق می تواند ساده تر صورت گیرد. زمانه عوض شده است. این تغییر را باید دیر یا زود بپذیریم. آیا متوجه شده اید که برخی از دست اندرکاران سخت افزار و نرم افزار رایانه٬ حتی بدون داشتن تحصیلات آکادمیک٬ بهتر از مهندسان تئوری خوانده٬ از عهده کارها بر می آیند؟ آیا ندیده اید که هروقت به اشکالی بر می خورند به همقطاران خود تلفن می زنند و از تجاربی که آنان در موارد عملی مشابه به دست آورده اند استفاده می کنند؟ واقعیت آن است که این افراد٬ تاثیر همکاری انجمن های کاری را دریافته اند و به صورتی ناخودآگاه٬ این انجمن ها را تشکیل داده اند. چرا دانشگاهیان ما از این امکان بزرگ استفاده نکنند؟

اما در مورد جستجوی کتابها٬ صورت مسئله این است که می خواهیم کتابی ترجمه کنیم و قصد داریم بدانیم آیا این کتاب تجدید چاپ شده است؟ آیا مورد اصلاح و تکمیل و بازنگری قرار گرفته است؟ بدیهی است اگر ترجمه کتابی را شروع می کنیم٬ بهتر است نسخه نهایی موجود آن را دست بگیریم.

گاهی نیز می خواهیم فهرست و چند صفحه از کتابی را مطالعه کنیم تا آن را ارزیابی کنیم و فرضا ببینیم آیا برای ترجمه کردن مناسب است؟ یکی از راههای ساده برای کسب این اطلاعات٬ استفاده از گوگل ادیبانه است. اصولا بهتر است جستجوی مطالب علمی خود را به جای جستجوی معمولی گوگل ٬ در لینک یاد شده انجام دهیم.

در مورد کتابها٬ جستجو در سایت کتاب گوگل معمولا بهتر نتیجه می دهد. در این لینک حتی می توانیم تمام یا بخشی از صفحات کتاب را ورق بزنیم و مطالعه کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد