آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

دربارۀ دانشگاه مجازی تربیت مدرس

بسم الله الرحمن الرحیم

برنامه‌های توسعه منابع انسانی یکی از مهمترین چالش‌های دولت‌ها در استقرار نظام‌های جامع مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات می‌باشند. همان گونه که فناوری ارتباطات و اطلاعات مکمل بازآفرینی سازمان‌ها در بسیاری از فرآیندهای کاری روزمره خود بوده است که نمونه‌های آن شامل بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، پست الکترونیکی، دولت الکترونیکی و ... می‌شود، حوزه یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی نوید بخش اجرائی شدن آرمان‌های به نظر دور از دسترس تا دو دهه قبل می‌باشد. حذف محدودیت زمان، مکان و سن آموزش‌گیرنده که به عنوان آرمان‌های دوردست مطرح بوده است، امروزه دیگر محدودیت‌‌های بزرگی به نظر نمی‌رسند. از سوی دیگر نیازهای گسترده مهارتی جوامع دانائی محور و مبتنی برفناوری اطلاعات با ادامه استفاده از روش‌های سنتی نظام آموزشی قابل پاسخگویی نمی‌باشد. اگرچه نظام آموزش سنتی نیز دارای ویژگی‌هایی است که نادیده انگاشتن آن ویژگیها، اثربخشی یادگیری را کاسته و عامل بروز ناهنجاری‌های بسیاری می‌گردد.
در همین راستا و با توجه به اهمیت آموزش الکترونیکی در نظام نوین آموزشی ،واحد آموزش الکترونیکی داتشگاه تربیت مدرس از ابتدای فعالیت خویش سعی در پی ریزی و برنامه ریزی اصولی به منظور تحقق اهداف مورد نظر دانشگاه در این زمینه نموده است.از آنجائی که اجرای پروژه هائی نظیر آموزش الکترونیکی نیازمند دستیابی به دیدگاهی جامع، در زمینه های گوناگون این نوع از سیستمها ی آموزشی می باشد ،لذا جمع آوری اطلاعات و آگاهی در این مورد بسیار حائز اهمیت است.
به همین منظور فعالیتهای مطالعاتی و تحقیقاتی و فراهم آوردن مقدمات اجرائی از ابتدای فعالیتهای این واحد همسو با سایر فعالیتها صورت پذیرفت. در کنار این فعالیتها انجام مطالعات تطبیقی و بررسی روند پیشرفت و توسعه آموزشهای الکترونیکی جهت بررسی راهکارهای مناسب اجرائی مدنظر قرارداده شد.در نهایت و پس از تحقق اهداف پیش بینی شده و براساس نتایج بدست آمده و با صلاحدید مسئولان و دست اندرکاران دانشگاه برنامه ریزیهای لازم جهت تحقق اهداف دانشگاه در این زمینه صورت پذیرفت که راه اندازی پرتال آموزشهای الکترونیکی در همین راستا و به منظور آماده سازی بستری مناسب به مرحله اجرا درآمده است.در ادامه فعالیتها و فراهم شدن شرایط مناسب برگزاری دوره های آزاد به عنوان گام بعدی حرکتهای واحد آموزشهای الکترونیکی پیش بینی شده است.

این واحد بر مبنای بررسیها و نتایج بدست آمده و برمبنای اصول علمی و عملی با درنظرگرفتن بهینه ترین حالات از نظر کمی و کیفی پیشنهاداتی در قالب برنامه ای مرحله به مرحله به منظور تحقق اهداف دانشگاه در این زمینه ارائه نمود.براساس پیشنهادات و برنامه ریزیهای انجام شده گانت کاری و زمانی توسط این واحد تهیه و ارائه گردید که پس از فراهم آمدن مقدمات اولیه هم اکنون فاز اولیه این طرح در دست اقدام می باشد.برخی از اهداف این طرح در ادامه ارائه می گردد. (به یادداشت های بعدی مراجعه فرمایید.)

همانطور که اشاره شد این برنامه ریزی بر اساس بررسیها و تحقیقات جامعی که در فاز اولیه در ارتباط با آشنائی با ساختار این نوع از طرحهای آموزشی صورت پذیرفت ،آماده شده است و هم اکنون فعالیتهای اولیه اجرائی در این واحد در دست اقدام می باشد و در صورت اجرای منظم این مراحل و طبق برنامه ریزیهای انجام شده علاوه بر اینکه بسترهای لازم جهت پیاده سازی این سیستم بطور علمی و مناسب در دانشگاه پی ریزی خواهد شد ، شرایط برگزاری دوره های رسمی آموزش الکترونیکی نیز در صورت همکاری و هماهنگی همه جانبه مسئولین و دست اندرکاران پس از طی این مراحل و تجزیه و تحلیل بازخوردها و نقاط قوت و ضعف آن و ارائه نتایج کارشناسی شده فراهم خواهد بود.همکاری اساتید و اعضای محترم هیئت علمی دانشکده ها در ادامه فعالیتهای این واحد میتواند باعث تسریع در روند این حرکت صعودی و رو به رشد باشد.امید است با این همکاری ها و توجه دست اندرکاران دانشگاه و سایر مسئولین و عنایت پروردگار متعال شاهد پیشرفت روزافزون امور و پیاده سازی این سیستم در آینده ای نزدیک باشیم.

 

تهیه و تدوین : واحد آموزش الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد