آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

در سال ‪ ۲۰۰۶‬حدود ‪ ۱۶۱‬میلیارد گیگابایت اطلاعات تولید شد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد انسان در سال ‪ ۲۰۰۶‬نزدیک به ‪ ۱۶۱‬میلیارد گیگابایت (به عبارتی ‪ ۱۶۱‬میلیون ترابایت و یا ‪ ۱۶۱‬اگزابایت) اطلاعات تولید کرده است که از امکانات کافی برای ذخیره این حجم اطلاعات برخوردار نبوده و بخش زیادی از آن را حذف کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، موسسه تحقیقات رایانه‌ای "آی‌دی‌سی" در برکلی آمریکا اعلام کرد تخمین حجم اطلاعات تولیدی انسان در سال ‪ ۲۰۰۶‬به صورتهای مختلف از جمله عکسهای دیجیتالی، فایلهای دیجیتالی صوتی و تصویری، ایمیلها، پیغامهای کوتاه، اطلاعات وب سایتها و اسناد رایانه‌ای در مجموع نشان‌دهنده تولید ‪ ۱۶۱‬میلیارد گیگابایت اطلاعات در سال گذشته است.

به گفته کارشناسان، اگر قرار بود این حجم اطلاعات در کتاب نوشته شود و این کتابهای روی هم چیده شوند، سه ستون از کتاب با ارتفاع زمین تا خورشید، ایجاد می‌شد.

حجم اطلاعات دیجیتالی تولید شده توسط انسان در سال ‪ ۲۰۰۶‬حدود سه میلیون برابر حجم اطلاعاتی است که انسان تاکنون در تمامی کتب جهان ذخیره کرده است. به طور مثال برای ذخیره این حجم اطلاعات در پرگنجایش‌ترین دستگاه‌های "آی‌پاد" شرکت "اپل"، به بیش از ‪ ۲‬میلیارد عدد از این دستگاه‌ها نیاز خواهد بود.

محققان در این مطالعه تنها اطلاعات دیجیتالی تولید شده اصلی را در نظر گرفته و نسخه‌های کپی شده از اطلاعات را به حساب نیاورده‌اند. هر فایل دیجیتالی تولید شده در جهان به طور میانگین سه بار کپی می‌شود.

در این مطالعه همچنین پیش بینی شده است اطلاعات دیجیتالی تولیدی انسان تا سال ‪ ۲۰۱۰‬شش برابر شده و به ‪ ۹۸۸‬میلیارد گیگابایت(‪ ۹۸۸‬اگزابایت) برسد و برای نخستین بار به مرز یک "زتابایت" نزدیک خواهد شد. (هر زتابایت دارای یک رقم یک با ‪ ۲۱‬صفر جلوی آن است).

محققان "آی‌دی‌سی" اعلام کردند درحالی که در گذشته بخش اعظم اطلاعات دیجیتای توسط شرکتها و موسسات تولید می‌شد، هم‌اکنون این روند در حال تغییر است و بخش زیادی از اطلاعات دیجیتالی جهان توسط کاربران عادی تولید می‌شود.

به طور مثال در سال گذشته کاربران در نقاط مختلف جهان دارای حدود یک میلیارد دوربین عکاسی و گوشی موبایل با قابلیت عکس گرفتن بوده‌اند و ‪۱۵۰‬ میلیارد عکس با دوربینهای دیجیتالی و ‪ ۱۰۰‬میلیارد عکس با گوشی‌های موبایل گرفته‌اند که تنها ذخیره همین حجم اطلاعات به تجهیزات بسیار زیادی نیاز دارد.

انسان در سال گذشته ‪ ۱۶۱‬میلیارد گیگابایت اطلاعات تولید کرده و میزان تجهیزات ذخیره اطلاعات موجود در جهان نیز در سال گذشته در همین حدود بوده است‌ء اما در سال ‪ ۲۰۱۰‬که اطلاعات تولیدی انسان به ‪ ۹۸۸‬میلیارد گیگابایت می‌رسد تنها امکانات ذخیره ‪ ۶۰۱‬میلیارد گیگابایت از آن را در اختیار خواهد داشت و ناچار به حذف بخش بزرگی از این اطلاعات خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد