آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آیا از ترکیب غیرمرتبط چند مقاله ٬ مقاله جدید تولید می شود؟

اینترنت این امکان را ایجاد کرده است که هر کاربری بتواند به مقالات و نوشته های گوناگون در موضوع دلخواه خود دسترسی پیدا کند. اگر از این امکان درست استفاده نکنیم٬ به جای تولید دانش ممکن است تلفیق قطعه های اطلاعات به دست آید و تنها به حجم تکراری اطلاعات افزوده شود.

از آن ناپسند تر زمانی است که این اطلاعات را بدون یک روال منطقی کنار هم بگذاریم. فرضا دو مقاله زیر را در نظر بگیرید:

۱ - مقاله اینترنت، مکاتبه الکترونیکی و فرهنگ رشته کلامی را دنبال می کند که از اهمیت اطلاعات و اینترنت آغاز می شود و به آموزش الکترونیکی٬ مکاتبه الکترونیکی و فرهنگ می رسد. در نوشتن این مقاله٬ از ۴ منبع فارسی و ۴ منبع لاتین استفاده شده است. گرچه مقاله تولید شده تا حدود زیادی سرهم بندی است٬ اما به هرحال تولید است و رشته کلامی دارد و خط و هدفی را دنبال می کند و به یک نتیجه گیری می رسد. این مقاله کمابیش و به هرحال چیزی به دانش بشری می افزاید.

۲- مقاله اهمیت آموزش الکترونیک در جامعه دانایی‌محور نیز با تعریف آموزش الکترونیک و برشمردن مزایا و معایب آن٬ پروژه LORNET را معرفی می کند. نام نویسندگان مقاله هم مشخص است.

اکنون اگر قسمتهایی از این دو مقاله را بدون هیچ ارتباطی کنار هم بگذاریم٬ و بخش هایی از هر کدام را بریده و به هم وصله بزنیم٬ آیا می توان نتیجه حاصل را "مقاله آموزش الکترونیکی" نامید؟ آیا با این کار به علم خدمت می کنیم یا تنها باعث گمراهی خواهیم شد؟

نظرات 2 + ارسال نظر
مصطفی شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:46 ب.ظ http://isis.blogsky.com

سلام استاد
جسارتاً یه سوال داشتم :
مشخصات یه مقاله خوب فنی چی می تونه باشه؟
با تشکر

سلام مصطفای عزیز٬
پیشنهاد می کنم قسمتهای مختلف این لینک رو بخونین:
http://www.dartmouth.edu/~writing/materials/student/ac_paper/what.shtml
البته میتونید نوشته هاش رو ترجمه کنین تا به اسم خودتون توی همین وبلاگ منتشر بشه و در اختیار دیگر علاقمندان هم قرار بگیره.
وبلاگ خوبتون رو هم با کتابهای الکترونیکیش دیدم. کار زیبا و مفیدی است. خسته نباشین.

سید علیرضا حجازی یکشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:43 ق.ظ http://ictarticle.blogfa.com

استاد گرانقدر جناب آقای قراباغی،
ضمن تبریک به مناسب گردآوری چنین وبلاگ ارزشمندی به عنوان نویسنده مقاله ای که در یادداشت خود بدان اشاره فرموده بودید، یادآوری مطالب زیر را ضروری می دانم:
۱. مقالاتی را که عنوان کرده بودید، مربوط به دوران دانشجویی اینجانب بود و طبیعی است که دارای نواقص یا خطاهایی بوده است،
۲. همان گونه که جنابعالی دانشجویان خود را وادار به تهیه مقالاتی فرموده اید، اساتید ما نیز مانند شما همین رویه دیرینه را داشتند و ما نیز ناچار باید مقالاتی را تهیه می کردیم،
۴. مقالات اینجانب همانگونه که خاطر نشان ساخته بودید ترکیبی از چند مقاله بوده است. آیا مقالات مروری یا ترویجی طبیعتی غیر از این دارند؟ مطمئناً تمایز مقالات پژوهشی را از مقالات ترویجی می دانید. خوشبختانه حقیر مطلبی را کپی نکرده بودم.
۵. بسیاری از مطالب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همپوشانی دارند، بنابراین طبیعی است که بخشی از مطالب در بعضی از مقالات تکراری به نظر می رسند،
۶. جالب است که بدانید مقاله اینترت، مکاتبه الکترونیکی و ... در یکی از سمینارهای پژوهشکده مخابرات ایران به عنوان یکی از مقالات برتر پذیرفته شد،
۷. آیا جنابعالی خودتان در دوران دانشجویی دست به هیچ کپی برداری نزده بودید که اینک دانشجویان خود را مورد سرزنش قرار می دهید؟!
۸. برای استاد شایسته و گرانقدری مانند شما زیبنده این است که ضمن تحمل جوانان امروزی و اندیشه‎های آنان، آنها را در عرصه دانش و دانش اندوزی مانند پدری مهربان یاری فرمایید و از نابود کردن انگیزه های علمی آنان آن هم در شرایط کنونی جامعه که بسیاری از جوانان دچار آلودگی های ناخواسته شده اند؛ پرهیز فرمایید.

در پایان طول عمر، سلامتی و توفیق روزافرون شما را در عرصه آموزش و پژوهش از خداوند مهربان خواستارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد