آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

استاد سید علیرضا حجازی: در برابر سرقت های علمی سکوت نکنیم.

استاد سید علیرضا حجازی در ادامه بحث ضد ارزش بودن کپی برداری بدون ذکر منبع ٬ طی یادداشتی نوشته اند:
 
از حساسیتی که نسبت به موضوع سرقت علمی و ادبی یافته اید خوشحالم و ای کاش تمامی اهالی دانش و فناوری مانند جنابعالی دغدغه صیانت از آثار علمی را داشتند.
ضمن قدر شناسی از حسن نیت شما پیرامون یکی از مهمترین مباحثی که تا کنون مورد غفلت واقع شده است، تنها تاکید بر یک نکته را لازم می دانم و آن این که شاید بتوانیم دانشجویان و جوانان را همانگونه که فرموده بودید، برای پژوهش و نوآوری یاری و راهنمایی کنیم. قبول بفرمایید که مچ گیری به ویژه در ارتباط با جوانان نتیجه معکوس دارد. اینجانب به هیچ وجه سکوت در برابر سرقت های علمی را مجاز نمی دانم و شخصاً با آن به طور کامل مخالفم. دغدغه ذهنی حقیر این است که خدای ناکرده با برخورد تند یا افشاگری سرقت‎های علمی جوانان را از دانش اندوزی و پژوهش متنفر کنیم. حتا کودکان نیز پیش از یادگیری نقاشی از مدل نقاشی استفاده می کنند. مهربان باشیم و مشوق یکدیگر.
با آرزوی توفیقات روز افزون علمی برای جنابعالی
-----
ضمن تشکر از این استاد بزرگوار عرض می کنم: سمعاَ و طاعتاَ ! تلاش می کنم با این دوستان تا زمانی که برخورد آنان از سر ناآگاهی باشد، مدارا شود. اما در عین حال نباید اجازه بدهیم که قباحت کپی برداری بدون ذکر منبع، در سطح اینترنت و بین دارندگان سایت ها و وبلاگها از میان برود. این که "در حال حاضر مقالاتی که در وبلاگ های مختلف منتشر می گردد غریب به هشتاد درصد گردآوری از کتابها و  منابع دیگر مانند چکیده ها و بخش هایی از گزارشات محققان می باشد " اگر بدون ذکر منبع باشد، بسیار تاسف بار است. بزرگ بودن رقم - یعنی قریب به ۸۰٪ - نشان می دهد که وظیفه دانش پژوهان بسیار سنگین است. مبارزه با یک اپیدمی، به ویژه زمانی که اغلب افراد به خطرات و آسیب های آن پی نبرده باشند٬ بسیار دشوار است.
اما اگر کپی برداری در وبلاگها با ذکر منبع باشد هیچ مشکلی ندارد. زیرا انتشار علم هم نوعی خدمت علمی است. قرار نیست همگان تولید کننده علم باشند٬ توزیع علم نیز نوعی خدمت است. گذشته از آن٬ استفاده از ذخایر دانش از مقدمات پذیرفته شده جامعه علمی است زیرا اصولا دانش یک امر تجمعی است.
از راهنمایی های انجام شده توسط آقای حجازی باز هم تشکر می کنم و امیدوارم در آینده نیز از ثمره مطالعات و تجارب ایشان برخوردار شویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد