در آموزش فنی - حرفه ای٬ جنبه کارآموزی مطرح است و به نظریه ها و مباحث تئوریک کمتر پرداخته می شود. این یکی از تفاوتهای مهم آموزش فنی - حرفه ای و آموزش علمی - کاربردی است. تفاوت این دو نوع آموزش٬ در آینده بیشتر تشریح خواهد شد. اما در حال حاضر تلاش می شود مطالبی برای آشنایی بیشتر با آموزشهای فنی - حرفه ای ارائه گردد.
در این یادداشت٬ سازمان فنی - حرفه ای کشور معرفی می شود و در یادداشتهای بعدی٬ فصول مختلف آیین نامه جدید نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد (مصوب ۱۳۸۵) تقدیم خواهد شد.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر اساس ماده واحده شماره 6082 شورای انقلاب در تاریخ 25/4/59 از ادغام مراکز تعلیمات حرفه ای، صندوق کارآموزی، کانون های کارآموزی و واحدهای مربوط به مطالعات نیروی انسانی و اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی در جهت تربیت نیروی کار ماهر تشکیل گردیده است که زیرنظر وزارت کار و امور اجتماعی وظایف خود را به انجام میرساند. این سازمان علاوه بر ستاد مرکزی، دارای 29 اداره کل و مدیریت در سطح کشور ( منجمله اداره کل موسسات کارآموزی آزاد ) و یک مرکز تربیت مربی می باشد و به منظور دستیابی به تازه های علوم و فن آوری روز وهمگامی با استانداردهای بین المللی، همواره سعی بر گسترش روابط بین المللی از جمله سازمان بین المللی کار (ILO) نموده است رکن اصلی فعالیتهای سازمان، آموزش است که عملیات اجرایی آن مأموریت و هویت سازمان را شکل می دهد و در قالب دوره های 3 تا 24 ماهه با : آموزش در مراکز ثابت، آموزش توسط تیمهای سیار، آموزش در پادگانها، آموزش در مراکز جوار کارخانه، آموزش ضمن کار، آموزش تعلیمات سرپرستی، آموزش در مرکز تربیت مربی و آموزش در آموزشگاههای آزاد نسبت به تأمین و تربیت نیروی ماهر مورد نیاز بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشور اقدام می کند.
اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر (آموزش جویندگان کار فاقد مهارت)٬ و ارتقاء مهارت نیروی کار شاغل اعلام شده است.
دوره های آموزش عالی آزاد شامل انواع زیر است :
1 ـ آموزش تکمیلی برای دانش آموختگان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
2 ـ آموزش تخصصی متناسب با نیاز بازار کار
3 ـ آموزش مورد نیاز و علاقه آحاد جامعه
4 ـ آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمانهای دولتی و غیر دولتی
دوره های آموزش عالی آزاد که در سطح عالی (بالاتر از دیپلم) برگزار میشود، به منظور تامین اهداف زیر ایجاد شدهاند:
1 ـ کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ در جامعه
2 ـ ایجاد زمینه مناسب برای افزایش دسترسی به آموزش عالی
3 ـ تعمیم و توسعه آموزش عالی کاربردی و تخصصی
4 ـ کاهش تقاضای اجتماعی برای آزمون کنکور دانشگاهها
5 ـ ارائه آموزشهای مداوم برای دانش آموختگان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
موسسات آموزش عالی آزاد در پایان دوره های آموزشی، گواهینامه گذراندن دوره آموزشی را بر اساس نمونه ای که از سوی وزارت علوم تعیین شده برای دانش آموختگان دوره صادر می کنند .
رییس واحد آموزش مجازی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: آموزش الکترونیکی نیاز به آسیب شناسی دارد چرا که محتواها و روش کنترل فرآیند آموزش در ایران با مشکلات جدی روبروست.
به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خراسان، ناصر مزینی اظهار داشت: با وجود تمام کمی و کاستها، حرکت به سمت آموزش الکترونیکی اجتنابناپذیر است و شاید بهترین راه حل حدف کنکور باشد.
وی تصورات غالب جامعه مبنی بر تولید محتوا برای یک بار و سود بالای آموزش الکترونیکی را رد کرد و گفت: تولید محتوا به شکل مناسب بسیار پرهزینه است و پس از تولید باید به صورت مداوم مورد اصلاح و پیوستگی قرار گیرد ولی شهریههای دانشگاه بر اساس این معیار معین نمیشود.
مزینی اذعان داشت: حداقل تا چندین سال آینده در ایران آموزش الکترونیک ارزان قیمت نخواهیم داشت و شاید در دراز مدت به نقطهای برسیم که یکی از راه حلهای کاهش این هزینه، به اشتراک گذاشتن محتواست که در تعداد محدودی از دانشگاهها انجام میشود ولی هنوز کافی نیست.
رییس واحد آمورش مجازی دانشگاه علم و صنعت فقدان پهنای بند کافی را معضل آموزش الکترونیکی دانست و افزود: وابستگی شدید تکنولوژیک و لزوم سواد الکترونیک کافی از دیگر موانع سر راه آموزش الکترونیکی است.
مزینی اظهار داشت: در حال حاضر 15 دانشگاه مجوز ارایه آموزش الکترونیکی دریافت کردهاند که 4 مورد از دانشگاههای غیر انتفاعی هستند و در بسیاری از دیگر دانشگاهها نیز دروسی به صورت الکترونیکی ارایه می شود.