آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

آموزش الکترونیکی علمی-کاربردی صنعت آب و برق

آموزش مجازی در صنعت آب و برق

مصاحبه با آقای سمیعی: نشریه دیجیتال دانشجویی آبانگاه

این بار مصاحبه ما واقعا مجازی است! واقعیت آن است که من و آقای جواد سمیعی تا به حال یکدیگر را ندیده ایم و دوستی ما تنها بر پایه آشنایی اینترنتی صورت گرفته است. جناب آقای سمیعی، بنده حتی نمی دانم شما حدوداً چند سال دارید و شما را با چه عنوانی باید خطاب کنم! آیا استاد هستید یا فارغ التحصیل یا دانشجو؟ من فقط می دانم شما مجله دیجیتال آبانگاه را به جامعه علمی کشور ارائه می کنید و باید بگویم که انصافاً کار درخور تحسینی انجام می دهید. ممکن است در مورد خودتان بیشتر بگویید؟

به نام خدا

ضمن سلام!! از فعالیت های حضرت عالی و همتی که برای جا انداختن بحث اطلاع رسانی و آموزش اینترنتی دارین جا داره که تشکر  بکنم و یه خسته نباشید اساسی؛ چون در مدت فعالیتم به عنوان مدیر سایت آبانگاه تا حدودی با انواع مشکلات اینترنتی دست و پنجه نرم کردم و می دونم که چه مشکلاتی داره!! به هر حال برای شما آرزوی موفقیت می کنم.

خب اجازه بدین من با همین لحن غیر کتابی ادامه بدم چون فکر می کنم این طوری راحتتر بتونم سوالاتتون رو جواب بدم اگه لازم بود شاید بعدا بشه اون رو ویرایشش کرد.

من چیز زیادی در مورد خودم برای گفتن ندارم. دانشجو هستم در رشته مهندسی آب در دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع لیسانس ! بیشتر دوس دارم من رو با نام کوچیکم صدا کنین (که البته چون دو قسمتیه من بیشتر با بخش دومش شناخته می شم ). گفتم چیز زیادی در مورد خودم برای گفتن ندارم. مفهوم "خود " مثل سیاله خیلی مبهم و رازآلود. در نگاه اول چیزی نزدیک تر از اون سراغ نداریم اما اگه به اون فکر کنیم دورتر و دورتر می شه تا جایی که احساس می کنین برای خودتون خیلی غریبه این ! کاملا مبهم و نا آشنا !!

از لطفی که نسبت به آبانگاه و نشریه اون دارین هم ممنونم!! البته چیزی که الان وجود داره نسبت به اون چیزی که توی ذهن من هست خیلی ناقصه چیزی حدود 40 % از اون چیزی که من می خوام رو تامین می کنه اما چاره ای نیست با امکانات و زمانی که ما فعلا داریم طول می کشه که به اون حد برسیم و البته اگه با مجموعه ها و افرادی مثل حضرت عالی که در این زمینه دغدغه هایی دارین همکاری کنیم شاید بشه نشریه هایی خیلی عالی تر و جامع تر تولید کرد. مقصودم نشریه ایست که بتونه جوابگوی نیاز ها و خواسته های مخاطبهامون باشه   

 

در مورد مجله چطور؟ اصلاً چه شد که به فکر انتشار آن افتادید؟ سابقه این موضوع چیست؟

مجله آبانگاه فی الواقع ریشه در سایت آبانگاه داره !!بعد از حدود سه ماه از این که آبانگاه آغاز به کار کرده بود به ذهنم رسید که ما می تونیم برای معرفی مجموعه آبانگاه به جای هزینه هایی نظیر پوستر و ... بیاییم از طریق ای میل به دوستان اطلاع بدیم !! بعد به نظرمون رسید که اگه بیاییم مطالبی که در طول هفته در آبانگاه زدیم رو یک جا برای مخاطبینمون بفرستیم علاوه بر این که هدف بالا تامین می شه، می تونیم کار اون ها رو در دسترسی به آخرین بروز رسانی های بخش های مختلف خیلی راحتتر کنیم. این ها زمینه ای شد برای انتشار مجله آبانگاه.

 

آیا مدیریت این مجله با مدیریت سایت آبانگاه یکی است؟

یکی از چیزایی که من در گروه آبانگاه بشدت بر اون تاکید دارم اینه که مدیریت واحد باشه. ما خیلی از کارامون رو به صورت تقسیم شده و در قالب تیم ها انجام می دیم، اما نهایتا تمام این ها تحت نظارت مدیریت واحدست. بزودی نظام نامه آبانگاه را هم که تدوین شده، منتشرمی کنیم و ساختار کاریمون رو از اون طریق بیشتر می تونین بشناسین.

 

          از نمایشگاه صنعت آب در مشهد چه خبر؟ شروع این نمایشگاه از چه تاریخی است و چند روز طول می کشد؟ برگزارکنندگان و حامیان آن چه کسانی هستند و اهداف آن چیست؟ اگر نشانی محل برگزاری، نحوه شرکت در آن و سایت نمایشگاه را هم بفرمایید سپاسگزار می شوم.

نمایشگاه از تاریخ 24 تا 27 خرداد ماه خواهد بود .برگزارکنندگان وزارت نیرو و آب منطقه ای خراسان رضوی  و آب و فاضلاب مشهد هستند و هدف اون ارائه آخرین کار ها و دستاورد ها و محصولات شرکت ها و نهاد هاست .اگه یه سر به بخش همایش های  آبانگاه بزنین سایت و محل برگزاری و ... اون ها رو می تونین ببینین. محل برگزاری مشهده انتهای بلوار وکیل آباد !! منظورتون از شرکت گرفتن غرفه است یا بازدید ؟!! برای بازدید که فقط گرفتن بلیط هست که اگه تشریف آوردین من می تونم بلیط رایگان در اختیارتون قرار بدم. برای گرفتن غرفه هم در سایتشون باید درخواست بدین، می تونین هم تماس بگیرین.

 

          آیا شما هم در این نمایشگاه غرفه دارید؟ آیا دوستان و همکاران ما هم می توانند از این نمایشگاه با کمک شما بیشتر بهره مند شوند؟

ان شاء الله آبانگاه هم در این نمایشگاه غرفه خواهد داشت و سعی داریم فعالیت هامون رو معرفی کنیم. علاوه بر این آبانگاه در این نمایشگاه به نوعی می خواد رابطی باشه بین دانشگاه و محیط دانشجویی و علمی از یک سو و محیط نمایشگاه که در اون نهاد ها و شرکت های درگیر با مسئله آب و فاضلاب در کشور حضور دارند. بر مبنا چنین هدفی ما یک سری فعالیت های علمی هم در این نمایشگاه خواهیم داشت مثلا دو پنل با حضور اساتید گروه مهندسی آب و عمران دانشگاه فردوسی و همین طور مسئولین و مدیران اجرایی کشور با موضوعات تکنولوژی های نوین در عرصه آب و فاضلاب و نیز کاربرد ICT در صنعت آب و فاضلاب برگزار خواهیم کرد ( مورد اخیر برای شما و گروهتون مفید خواهد بود ) در ضمن از اون جایی که قصد داریم به نوعی پیوند دهنده بخش علمی با بخش صنعت باشیم  خوشحال می شیم که محصولات و خدمات علمی شما و سایر موسسات علمی  و پژوهشی و آموزشی کشور رو هم ارائه بدیم !! اگه کمک دیگه ای هم از دستمون برمیاد در خدمت خواهیم بود.

 

به نشریه بازگردیم! شما در کار راه اندازی و پیشبرد نشریه دیجیتال خود چقدر از حمایت دانشگاه برخوردار شده اید؟ و نشریه شما تا چه حد رسمی محسوب می شود؟

تقریبا هیچ چی !! کار ما در سایت و سایر فعالیت های آبانگاه خودجوش بوده و میزان حمایت دانشگاه علیرغم وعده های اولیه واقعا کم بوده. منظورتون رو از رسمی دقیقا متوجه نشدم. ما به نهادی وابسته نیستیم، گرچه حقیقتا از حمایت کردن نهاد ها و خصوصا دانشگاه بسیار خوشحال می شیم و در اون صورت می تونیم کارمون رو بیشتر و بهتر گسترش بدیم، اما در ساختارمون می خوایم مستقل بمونیم تا بتونیم فارغ از منافع اشخاص و  نهاد ها در حوزه مهندسی آب فعالیت و اطلاع رسانی داشته باشیم.

 

در حال حاضر وضعیت نشریه چگونه است؟ اهداف آن چیست؟ مخاطبان آن چه کسانی هستند؟ با چه ساختاری اداره می شود؟ نوبت انتشار آن چگونه است و در چه دایره ای توزیع می شود؟

مخاطب های ما به نوعی کلیه کسایی هستن که در زمینه آب می خوان فعالیت بکنن حالا از صنعت آب بگیرین تا بخش دانشجویی تا بخش هیئت علمی و ... !! هدف های ما همون اهدافی هست که برای اون نشریه رو شروع کردیم و نشریه برای ما یه حاشیه اطلاع رسانی در مورد سایت هست.

در مورد ساختارش نشریه یه تیم داره که مطالب رو از سایت تهیه می کنن ( بر مبنای قالب اولیه ای که قبلا تهیه شده و هر از گاهی تغییراتی در اون رخ می دهد ) و پس از تهیه اون تایید نهایی من رو می گیره و ارسال می شه.

نوبت انتشار در حال حاضر هر هفته است. البته شاید در آینده برای بالا بردن کیفیتش تغییراتی در اون ایجاد کنیم.  ولی فعلا مبنامون هر هفته است.

 

آیا فکر نمی کنید نسخه های مکتوبی از این نشریه برای بایگانی به شیوه سنتی در کتابخانه های دانشگاهی لازم باشد؟ این پرسش را بهتر است به صورت دیگری مطرح کنم: چه شیوه ای برای دسترسی پژوهشگران به مطالب گذشته، جستجو در بایگانی این نشریه و ارجاع به مطالب آن پیش بینی کرده اید؟

حالتی  که در نظر گرفتیم ارائه آرشیو اون در بخش نشریه در سایته که هر هفته اون جا بایگانی می شه. برای انتشار مکتوب هم شاید به عنوان سالگرد یا مثلا هر 6 ماه یک بار یا یه همچین چیزی اقدام بکنیم، اما مبنای اولیه ما این بود که از نشر کاغذی به خاطر بحث مالی و همین طور محدودیت های ذاتی که داره جدا بشیم .

 

آیا انجمن های علمی حول و حوش این نشریه شکل گرفته است؟ آیا سیستمی برای تعامل با خوانندگان در نظر گرفته اید؟ و آیا برای همکاری با دیگر نهادها و تشکل ها برنامه ای دارید؟ مثلا فکر می کنید بتوان برمبنای یک تقسیم کار، وبلاگهای سه گانه ای  را که بنده تقدیم می کنم یا نشریه دیجیتال آموزش را که به زودی در موسسه ما راه اندازی می شود، با نشریه شما پیوند داد؟

انجمن های علمی یه نهاد رسمی و قانونی است که از چند سال پیش تشکیل شده و ما پایگاه دانشجوییمون رو از اون جا بنا گذاشتیم.

در مورد تعامل با خوانندگان ما در سایت بخش تماس با ما رو داریم که خب مورد استقبال بوده. در آینده هم قصد داریم نظرسنجی هایی داشته باشیم. در عین حال شاید یکی از محاسن خیلی برجسته نشر الکترونیک امکان تعامل بیشتر با خوانندگان هست. همین الان من با خیلی از مخاطبانمون ارتباط ای میلی دارم.

در مورد همکاری ها، به عنوان مدیر آبانگاه از آرزو های منه که بتونم یه پیوندی برقرار کنم بین مجموعه آبانگاه و سایر تشکل های مربوطه. برای نشریه هم فکر می کنم می شه همکاری های فوق العاده ای داشت. البته این منوط به اون هست که اهداف طرفین تامین بشه و این بستگی به این داره که آیا اهداف مشترک هست یا نه ؟ اگر اهداف اشتراکی داشته باشن و اشتراکشون بر اختلافاتشون بچربه، می شه تیم کاری مشترکی راه انداخت. البته این جوری مشکلاتی داره، اما در مجموع کیفیت رو می تونه خیلی ارتقاء ببخشه !!

یک سئوال نسبتاً خصوصی هم دارم! نشریه چقدر وقت و انرژی از شما می گیرد؟ آیا مواقعی بوده است که به دلیل پاره ای ناملایمات، بخواهید عطای آن را به لقایش ببخشید؟!

عرض کردم که کار تیمی است و بین بچه ها تقسیم می شه !! برای نشریه مشکلات گاهی اوقات خیلی به من و همکارام فشار می آورد. مثلا یاهو برای تعداد ارسال بالا خیلی اذیت می کنه !! اون وقت ارزشی که برای اینهمه زحمت قائل می شن .... چی بگم فکر می کنم خودتون بهتر در جریان باشین ! به هر حال  فکر می کنم همین تیمی که داریم مانع از ناامید شدنمون بشه.  همین دور هم بودن ها و کار کردن های با هم، یه خورده بار رو کم می کنه: "دوست دارد دوست این آشفتگی". 

 

چه چشم اندازی برای آینده دارید؟

به صورت کلی برای ما سایت در درجه اول قرار داده و این ها فی الواقع حاشیه های اون محسوب می شن و همه ابزار هایی برای ارتقاء اون هستن . البته اگر شما ایده خودتون رو از نشریه دیجیتالی که گفته بودین شفاف تر بیان کنین شاید بشه در این بخش تغییراتی داد و اون رو از حالت خبر رسانی صرف به یک نشریه تبدیل کرد. و من برای این تغییرات اعلام آمادگی می کنم. در مورد سایت هم افق مد نظر من و تیم همکارانم در درجه اول رسیدن به منبع جامع الکترونیک در زمینه مهندسی آب در دو بعد امکانات و اطلاعات مورد نیاز دانشجویان و فعالین عرصه آب می باشد. امیدوارم با همکاری عزیزانی مثل حضرت عالی به این هدف بزرگ دست پیدا کنیم .

 

آقای محمد جواد سمیعی، یا به عبارتی جواد عزیز! از مصاحبه با شما نکته های زیادی یاد گرفتم و واقعا لذت بردم. اجازه بدهید مصاحبه به همین صورت و بدون ویرایش، منتشر شود. مخصوصا که ما هم آخر هفته، مطالب وبلاگهای سه گانه را برای استادان و همکاران خود به صورت ایمیل ارسال می کنیم و من دوست دارم همین فردا (جمعه) که شماره پنج را ارسال می کنم، اخبار مربوط به نمایشگاه هم از طریق این مصاحبه، در آن ذکر شده باشد. شاید عزیزان ما در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خراسان، از این طریق مطلع شوند و آثار و کارهای خودشان را در غرفه شما هم عرضه کنند. امیدوارم در آینده زمینه های همکاری بیشتر فراهم گردد.

از این که با شما و مجموعه فعالیت هاتون در قالب سه وبلاگتون آشنا شدم خیلی خوشحالم. ای کاش فرصت بیشتری بود تا در مورد این وبلاگ ها و ارتباطی که می تونن با سایت آبانگاه داشته باشن صحبت می کردیم.

با تشکر از شما که چنین فرصتی رو در اختیار من گذاشتین؛ امیدوارم خوانندگانی که این مصاحبه رو به اون ها عرضه خواهید کرد با نظراتشون هم موجب ارتقاء کار بشن و هم موجب دلگرمی من وسایر همکارانم. منتظر حضورشون در بخش ثبت نام برای ارسال نشریه الکترونیک آبانگاه و همین طور در بخش تماس با ما سایت برای نظرات و پیشنهاداتشون در مورد آبانگاه هستم.

همین طور از همه دوستان فعال در عرصه آب دعوت می کنم که ضمن بازدید از غرفه آبانگاه، در پنل هایی که قرار است با حضور اساتید دانشگاه و مدیران بخش آب  در سومین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و فاضلاب در مشهد برگزار شود، حضور به هم برسانند.

موفق و پایدار باشید.

 

مقایسه دو نگرش درباره نشریه دیجیتال با بررسی لوس آنجلس تایمز

اجازه می خواهم بررسی روزنامه لوس آنجلس تایمز و معرفی امکانات و شیوه کار نشریه دیجیتال را از طریق مقایسه بین دو نگرش در این زمینه انجام دهم. در این نوشته٬ از این دو نگرش تحت عنوان بوروکراتیک و خردمحور نام برده شده است. می توان نام های دیگری نظیر سنتی٬ صنعتی٬ مکانیکی یا دولتی را برای اولین نگرش و نامهای پیشتاز٬ خلاق٬ دینامیک یا خصوصی را برای دومی به کار برد. مهم واژه نیست٬ بلکه برداشتی که از این مفهوم می کنیم اهمیت دارد. روش کهنه و دیوانسالارانه که به صورت خشک و جامد٬ راه حل های قدیمی را برای وضعیت های جدید انتخاب می کند٬ با مفهوم بوروکراتیک به خوبی درک می شود. همچنین اگر بپذیریم که جهان از عصر صنعتی به دوران فراصنعت وارد شده است و اهمیت فرد در آن بیشتر می شود٬ نگرش خردمحور از سایر جایگزین ها مناسب تر به نظر می آید.

نگرش بوروکراتیک نه به شعار "کوچک زیباست" اعتقاد دارد و نه می پذیرد که نیروی انسانی سرمایه واقعی زمان ماست. لذا در این نگرش٬ برای راه اندازی یک نشریه دیجیتال قبل از هر چیز ساختار و پست ها مهم است. صاحب امتیاز٬ مدیر مسئول٬‌ سردبیر٬ شورای سردبیری٬‌ مدیر فنی٬ مدیر اجرایی و مدیر داخلی نخستین چیزی است که در مورد آن تصمیم گیری می شود. هیئت تحریریه در این فهرست اولیه مقام ها نمی گنجد. اما در نگرش خردمحور٬ نویسندگان هستند که اهمیت دارند. در اینجا شاید اصولا خوانندگان با نام آن مقامات آشنا نشوند٬ اما در هر شماره اعضای هیات تحریریه به تفکیک ستونهایی که در آن قلم می زنند٬ معرفی می شوند.(۱) در نگرش خردمحور٬ کارشناسان و فرهیختگانی که کارها را انجام می دهند در محور قرار می گیرند.

در نگرش بوروکراتیک٬ زیبایی ظاهری نشریه٬‌ گرافیک آن٬ صفحه بندی و امکانات چندرسانه ای همه چیز است! زیرا در این نگرش٬ ارائه آمار٬ نشان دادن توانایی های نشریه و مورد تایید مقامات قرار گرفتن اولویت دارد. اما نگرش خرد محور٬ خواننده را در مرکز توجه قرار می دهد. مهم این است که نیازهای او چگونه برطرف می شود. مهم این است که او با چه امکاناتی از نشریه استفاده می کند. اگر خوانندگان فاقد نرم افزارهای لازم برای استفاده از امکانات پیشرفته هستند٬ اگر با زیرساختهای موجود نمی توان از اینترنت با سرعت و کیفیت مناسب استفاده کرد٬ لازم است کار ساده تری ارائه شود که برد بیشتری داشته باشد.(۲)

 در نگرش بوروکراتیک٬‌ هزینه ها لیست می شود. به ویژه در سیستم دولتی و با تکیه بر بودجه نفت٬ از ابتدا پروژه بزرگی با هزینه سنگین سایت و امکانات فنی٬ حقوق مدیران٬ قرارداد گرافیست و فیلم بردار و عکاس و ویراستار و حروفچین٬ و نیز دستمزد مولفان و مترجمان و گزارشگران طراحی می شود. اما در نگرش خردمحور٬ درآمدها لیست می شود. گذشته از اشتراک و فروش٬ با شرکتهای مختلفی که ممکن است بخواهند فعالیت خود را از طریق نشریه پیش ببرند تماس گرفته می شود و با آنان قرارداد منعقد می گردد.(۳)

 تعریف خواننده نیز در این دو گرایش متفاوت است. از نظر اولی٬ خواننده کسی است که باید مطالبی را به خوردش داد. موضوع کار نشریه مشخص می شود و مقاله هایی در چارچوب تعیین شده ارائه می گردد. اما از نظر گرایش دوم٬ خوانندگان هم نویسنده(۴) هستند٬ هم طراح صفحات و مطالب(۵) هستند٬ هم توزیع کننده نشریه(۶) هستند و هم اولویت و اهمیت مطالب(۷) را مشخص می کنند.

 حداکثر وظیفه ای که گرایش بوروکراتیک برای روزنامه در نظر می گیرد٬ تکمیل مطالب و انتشار به موقع آن است. اما در نگرش خردمحور٬ این نقطه شروع است. خدمات پس از انتشار٬ مشترک-مداری و گسترش ارتباط با خوانندگان وظیفه سنگینی است که اهمیت آن کمتر از انتشار روزنامه نیست.(۸)

 در نگرش بوروکراتیک٬ فقط یک راه برای هر کاری در نظر گرفته می شود. نشریه یا به صورت مکتوب و یا به صورت دیجیتال در اختیار خوانندگان قرار می گیرد. در بهترین حالت هر دو نوع نشریه و نهایتا ارسال آن به ایمیل متقاضیان پیش بینی می شود. اما در نگرش خردمحور٬ حق انتخاب بسیار متنوعی به افراد داده می شود تا برحسب نیاز خود به یک یا چند شیوه مختلف نشریه را دریافت کنند.(۹)

آنچه مسلم است این است که دوران نگرش بوروکراتیک به سر آمده است. اما این که ما تا چه حد می توانیم نگرش خردمحور را در عمل پیاده کنیم٬ بستگی به عوامل زیادی دارد. مهم ترین عامل در این زمینه٬ همین باور کردن لزوم تحول از نگرش بوروکراتیک به نگرش خردمحور است.

------------------

(۱) در Los Angeles Times ٬ از مقامات نشریه صحبتی نشده است و تنها ایمیل سردبیر برای برخی تماسها ذکر شده است. اما در مورد نویسندگان هر ستون (Columnists) ٬ نام٬ عکس٬‌ بیوگرافی٬ ایمیل و نوشته های اخیر آنان ذکر می شود. این ستونها و تعداد افرادی که در آنها قلم می زنند به این شرح است: (News) اخبار ۵ نفر٬ (Opinion) عقیده ۱۱ نفر٬ (Business) کسب و کار ۳ نفر٬ (Features) شخصیت ها ۲ نفر٬ (Calendar) تقویم ۴ نفر٬ (Sport) ورزش ۵ نفر

(۲) صفحه سایت Los Angeles Times هر سه دقیقه به روز می شود. در این صفحه ویدیوهایی قرار دارد که بارگذاری آن با توجه به سرعت و کیفیت اینترنت در کشور ما بیش از سه دقیقه طول می کشد. طبیعی است که عرضه این دو امکان خوب در ایران٬ نامناسب و بی حاصل است.

(۳) برای آگهی ها و تبلیغات و درج اطلاعات مربوط به کاریابی٬ اتومبیل٬ املاک٬ خرید و فروش٬ توزیع و غیره٬  Los Angeles Times بیش از ده partner دارد. همچنین آگهی فوت٬ تبریک٬‌ معرفی کتاب٬ ارتباطات کاری و نظایر آن نیز برای روزنامه ایجاد درآمد می کند.

(۴) در نمونه مورد بررسی٬‌ نه تنها خوانندگان مطالبی برای نشریه ارسال می کنند که پس از ویرایش و تایید به نام خودشان در نشریه درج می شود٬ بلکه برخی از وبلاگ ها به صورت مستقیم در نشریه منعکس می شود. همچنین در برخی از مقاله ها٬ امکان اظهار نظر و بحث توسط خوانندگان ایجاد می شود و این نظرات و بحث ها نیز بخشی از محتویات نشریه را تشکیل می دهد.

(۵) این امکان توسط MyLATimes فراهم آمده است که خواننده٬ قسمتهایی را که نمی خواهد حذف کند٬‌ قسمتهایی را که می خواهد اضافه کند٬‌ تغییراتی در بخش ها به وجود آورد و روزنامه دلخواه خود را دریافت نماید.

(۶) خواننده می تواند هر مقاله ای را که بپسندد برای دوستان خود ایمیل بزند. به این ترتیب دامنه مخاطبان و خوانندگان نشریه گسترده تر می شود.

(۷) هر مقاله ای که خوانده می شود٬ تعداد بازدیدکنندگانش افزایش می یابد. به این ترتیب دیگر خوانندگان می توانند مستقیما به سراغ مطالبی بروند که خواننده بیشتری داشته است. همچنین شمارنده ای برای مطالب ایمیل شده وجود دارد.

(۸) در روزنامه لوس آنجلس تایمز٬ گذشته از امکان مکاتبه با سردبیر٬ ایمیل های مختلفی برای ارتباط خوانندگان در نظر گرفته شده است. در بخش خدمات مشتریان٬ مسئولینی با ایمیل های مختلف در این بخشها در خدمت خواننده هستند: بازخور سایت٬‌ گزارش اشکال فنی٬ اصلاحات٬ اشتراک و عضویت٬ فرمت دلخواه٬ دریافت روزنامه از طریق ایمیل٬ بازخور تبلیغات٬ بایگانی٬ طبقه بندی٬ سایر پرسشها. همچنین در بخش ارسال مقاله٬ پیشنهاد یا پرسش نیز ایمیل هایی برای این موارد تعبیه شده است: هنر و گرافیک و عکس٬ کسب و کار و فناوری٬ تقویم٬ ایالتی و محلی٬ اخبار سرگرمی. امکانات دیگری نیز برای آگهی ها٬ ارتباط کاری٬ و کار در نشریه در نظر گرفته شده است.

(۹) دسترسی به روزنامه لوس آنجلس تایمز به صورتهای زیر امکانپذیر است:

  • خرید روزنامه مکتوب و چاپ شده (۸۰ صفحه٬ ۵۰ سنت)
  • تحویل روزنامه چاپی در محل کار یا زندگی
  • دسترسی به سایت روزنامه که هر سه دقیقه یکبار به روز می شود و شامل اخبار (محلی٬ ایالتی٬ ملی٬ جهان٬ هنر و سرگرمی٬ کسب و کار٬ ورزش٬ سیاست و ...)٬ آب و هوا٬ ترافیک٬ سفر٬ خانه داری و باغبانی٬ سلامتی٬ غذا٬ کتاب٬ جدول٬ و نیز ویدیو ها٬ عکس ها و فلش های انتخابی است. در شکل آنلاین٬‌ ممکن است یک مقاله در چند صفحه نمایشی بیاید و عکس ها یا اظهارنظرهای مربوط به آن جداگانه قابل انتخاب باشد.
  • دسترسی به آرشیو شماره های قبل از طریق سایت نشریه
  • تبدیل نشریه به فرمت دلخوله خواننده
  • ارسال عناوین و خلاصه مطالب از طریق ایمیل٬ با لینک هر مورد به سایت نشریه
  • ارسال الکترونیکی نسخه کامل نشریه با کیفیت مطلوب و به صورت pdf که علاوه بر امکان بزرگ کردن متن و چاپ تمام یا قسمتهای دلخواه٬ می توان واژه های مورد نظر را نیز در آن جستجو کرد. البته سرعت و کیفیت اینترنت در کشورهای پیشرفته را باید درنظر داشت. زیرا فایل صفحه اول روزنامه به تنهایی ۸۶/۴ مگابایت حجم دارد.
  • دریافت نشریه با امکان RSS
  • دریافت نشریه از طریق موبایل

در عصر اطلاعات٬ فرصتی برای جستجوی اطلاعات نیست!

ما در میان دریایی از اطلاعات٬ ممکن است تشنه بمانیم!‌ واقعیت آن است که می دانیم آنچه را لازم داریم می توانیم از طریق جستجو در اینترنت یا سرزدن به کتابخانه ها به دست آوریم٬ اما از یکسو فرصت برای چنین جستجویی وجود ندارد و از سوی دیگر اطلاعاتی که ما نیاز داریم بسیار زیاد و متنوع است. شاید زمانی مهمترین و شاید تنها اطلاعی که یک انسان نیاز داشت٬ وضعیت کلی آب و هوا در یک فصل سال بود! منجمین می کوشیدند حدس بزنند که آیا خشکسالی در پیش است یا نزولات آسمانی زیاد خواهد بود. اما امروزه در هر لحظه به اطلاعات گسترده ای از همه جا نیاز داریم. مطبوعات٬ بانکهای اطلاعاتی و سایتهای خبری هر لحظه مشغول جمع آوری٬ طبقه بندی و توزیع این اطلاعات هستند. اما آیا این برای ما کافی است؟

امروز اطلاعات پول است! اما مقصود از این جمله آن نیست که اطلاعات را رویهم در جایی انبار کنیم و دیگران را دعوت به بررسی آن نماییم. آقای بینقی ٬ مدیر آموزش و امور دانشجویی موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی صنعت آب و برق معتقدند امروزه مدیران وقت نمی کنند اطلاعات موجود را بخوانند٬ پس در عرصه آموزش نیز باید به جای آموزش به طرف رهبری یادگیری برویم. بله٬ امروز اطلاعات پول است. لااقل افراد زیادی هستند که حاضرند به شما پول بدهند تا اطلاعات مورد نیازشان را دقیق و به موقع آماده کنید. این موضوعی است که در آموزش مجازی هم باید در نظر گرفته شود. تنها کافی نیست که وقت افراد را برای آموزش آزاد کنید و در اختیار خودشان بگذارید٬ بلکه این نیز لازم است که نیاز آنان را دقیق بدانید و در همان چارچوب و تا حد امکان به صورت چکیده٬‌ درسهای لازم برای برطرف کردن آن نیاز را در اختیارشان بگذارید. شاید استادان ما نیز بتوانند در این زمینه برای آموزش مدیران صنعت آب وبرق برنامه ریزی کنند.

بانک اطلاعات نشریات کشور در این زمینه دست به ابتکار جالبی زده است. از یکسو نشریات مختلف٬‌ متن نوشته های خود را در اختیار این نشریه می گذارند و از سوی دیگر خوانندگان٬ کلیدواژه های مورد نظر خود را در این سایت اعلام می کنند تا هر روز رایانه در آن نشریات جستجو کند و اگر مطالب مورد نظر وجود داشت٬ عنوان و آدرس آن مطالب و مقالات را از طریق ایمیل برای خواننده ارسال نماید. مطالب و توضیحات بیشتر را در اینجا بخوانید.

البته این هنوز ابتدای راه است. برخی از نشریات در کشورهای پیشرفته٬ به تدریج چیدمان و محتوای نشریه را هم به عهده خواننده می گذارند!‌ یعنی این خواننده است که انتخاب می کند نشریه ای که دریافت می کند٬ فرضاْ پیش بینی هواشناسی داشته باشد؟ و اگر بلی٬ برای کدام شهرها و جند روز آینده؟ آیا اخبار ورزشی داشته باشد؟ و در آن صورت در باره کدام رشته٬ کدام تیم یا کدام بازیکن!